پوست

درمان سوختگی با آب جوش و اقدامات اولیه

فهرست محتوای مقاله

درمان سوختگی با آب جوش

درمان سوختگی با آب جوش به طور کلی بر اساس شدت سوختگی به سه دسته یا درجه تقسیم می‌شوند. سوختگی درجه یک، سوختگی درجه دو و سوختگی درجه سه با آب جوش. در این مقاله به طور کامل انواع روش های درمان سوختگی با آب جوش شرح داده میشود. در ادامه انواع درجات سوختگی با آب جوش آورده شده است.

سوختگی با آب جوش درجه یک

سوختگی‌های درجه یک (که به عنوان سوختگی‌های سطحی نیز شناخته می‌شوند) تنها لایه خارجی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند و خفیف ترین نوع سوختگی هستند. سوختی ‌های درجه یک با قرمزی، تورم و درد همراه هستند.

سوختگی با آب جوش درجه دو

سوختگی‌های درجه دو (که به عنوان سوختگی با ضخامت جزئی نیز شناخته می‌شوند) لایه بیرونی پوست و لایه زیرین آن که درم نامیده می‌شود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سوتخگی‌های درجه دو با قرمزی، تورم، تاول و درد شدید مشخص می‌شوند. اگر آب جوش برای مدت کوتاهی با پوست تماس پیدا کند می‌تواند باعث سوختگی درجه دو شود.

سوختگی با آب جوش درجه سه

سوختگی‌های درجه سوم (که به عنوان سوختگی با ضخامت کامل نیز شناخته می‌شود) کل ضخامت پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین ممکن است به بافت‌های زیرین آسیب برساند. سوختگی‌های درجه سه با پوست سفید یا سیاه شده و زغالی مشخص می‌شوند و می‌توانند بسیار دردناک باشند. اگر آب جوش برای مدت طولانی با پوست تماس پیدا کند یا آب بسیار داغ باشد، می‌تواند باعث سوختگی درجه سه شود.

اقدامات اولیه سوختگی با آب جوش

اقدامات اولیه بعد از سوختگی با آب جوش

اگر در اثر آب جوش دچار سوختگی شده‌اید، انجام اقدامات زیر برای کمک به کاهش شدت سوختگی و جلوگیری از عفونت ضروری است:

  • هر گونه لباس یا جواهرات را از ناحیه سوخته بردارید، زیرا می‌توانند گرما را حفظ کرده و آسیب بیشتری به بار آورند.
  • محل سوختگی را حداقل به مدت 20 دقیقه زیر آب جاری خنک نگه دارید. این کار می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. از یخ استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث سرمازدگی شود.
  • محل سوختگی را با یک پانسمان استریل و نچسب یا یک پارچه تمیز بپوشانید. از استفاده از پشم، پنبه یا سایر موادی که ممکن است به زخم بچسبد خودداری کنید.
  • برای کمک به کنترل درد از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • اگر سوختگی بزرگ و عمیق است یا ناحیه حساسی مانند صورت، دست‌ها یا پاها را دربرگرفته است، به پزشک مراجعه کنید.

تاول بعد از سوختگی با آب جوش

معمولا سوختگی‌های درجه دو باعث ایجاد تاول می‌شوند و ممکن است آب جوش نیز باعث این نوع سوختگی شود. تاول‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که لایه بیرونی پوست آسیب دیده و مایع بین لایه‌های پوست جمع شود. تاول‌ها می‌توانند بسیار دردناک باشند و نباید پاره یا ترکانده شوند، زیرا این امر می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

اگر تاول ناشی از سوختگی دارید، باید آن را با یک پانسمان استریل و نچسب یا یک پارچه تمیز بپوشانید تا از آن محافظت شود. از لباس‌های تنگ یا کفش‌هایی که ممکن است روی تاول ساییده شوند، خودداری کنید، چرا که  باعث باز شدن تاول‌ها می‌شود. اگر تاول خود به خود باز شد، به آرامی‌محل را با آب و صابون بشویید و یک پانسمان جدید بگذارید.

دلایل سوختگی با آب جوش

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود یک فرد با آب جوش بسوزد:

ریزش اتفاقی آب جوش

آب جوش ممکن است در حین جوشیدن، ریختن یا دست زدن به آب داغ به طور تصادفی بر روی پوست ریخته یا پاشیده شود.

تماس با بخارآب جوش

بخار آب در حال جوش در صورت تماس با پوست می‌تواند باعث سوختگی شود.

حوادث صنعتی با آب جوش

سوختگی می‌تواند در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها یا آزمایشگاه‌ها به دلیل تماس با آب جوش یا بخار آب جوش رخ دهد.

نوشیدنی‌های داغ

اگر فردی نوشیدنی داغ مانند قهوه یا چای را روی خود بریزد، سوختگی ایجاد می‌شود.

سوختگی با آب جوش و قرمزی پوست

در اثر سوختگی با آب جوش، پوست قرمز به نظر می‌رسد و ممکن است متورم شود. این اتفاق به دلیل آسیب وارد شده به لایه خارجی پوست و رگ‌های خونی زیر آن است که می‌تواند باعث هجوم خون به ناحیه و قرمزی و تورم شود.

سوختگی با آب جوش و درد

سوختگی می‌تواند بسیار دردناک باشد.درد بر اثر سوختگی با آب جوش، به دلیل آسیب ناشی از پایانه‌های عصبی در پوست است که می‌تواند باعث ارسال سیگنال‌های درد به مغز شود.

سوختگی با آب جوش و تاول

سوختگی درجه دو با آب جوش ممکن است باعث ایجاد تاول‌های پر از مایع روی پوست شود. این تاول‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که مایع بین لایه‌های پوست به دلیل آسیب ناشی از سوختگی با آب جوش، جمع شود.

سوختگی با آب جوش و پوست زغالی یا سفید

سوختگی درجه سوم گاهی باعث سیاهی یا زغالی پوست شود یا ممکن است سفید و مومی‌شکل به نظر برسد. این اتفاق به دلیل آسیب وارد شده به تمام لایه‌های پوست و بافت‌های زیرین است. این حالت در موارد سوختگی بسیار شدید با آب جوش ممکن است اتفاق بیفتد.

سوختگی با آب جوش و بی حسی

سوختگی درجه سه بسیار شدید، ممکن است به دلیل آسیب عصبی، باعث بی حسی شود. در این حالت اعصاب پوست در اثر سوختگی آسیب می‌ببینند و باعث از بین رفتن حس در ناحیه آسیب دیده می‌شوند.

سوختگی با آب جوش و شوک

سوختگی می‌تواند باعث شود که فرد دچار شوک شود، این حالت یک وضعیت جدی است که زمانی رخ می‌دهد که بدن خون کافی در گردش به اندام‌های حیاتی ندارد. علائم شوک شامل رنگ پریدگی پوست، تنفس سریع و نبض ضعیف است.

سوختگی با آب جوش و عفونت

سوختگی به دلیل آسیب وارده به پوست و احتمال ورود مواد خارجی به زخم می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد. علائم عفونت شامل قرمزی، تورم و ترشح از زخم می‌باشد.

نبایدهای بعد از سوختگی با آب جوش

در ادامه چند کار اضافی مطرح گردیده است که نباید بعد از سوختن با آب جوش انجام دهید:

تاول را نترکانید

اگر تاول ناشی از سوختگی دارید، آن را نترکانید. تاول‌ها به محافظت از زخم و کاهش خطر عفونت کمک می‌کنند.

هرچیزی را روی سوختگی قرار ندهید!

کره، روغن یا سایر مواد دم‌دست را روی سوختگی نمالید. این مواد می‌توانند باعث عفونت شوند و نباید برای درمان سوختگی استفاده شوند.

پوست مرده را جدا نکنید

اگر سوختگی باعث ایجاد تاول یا پوسته شدن پوست شد، سعی نکنید پوست مرده را بردارید. بگذارید به طور طبیعی از بین برود تا از زخم محافظت کنید و خطر عفونت را کاهش دهید.

محل سوختگی را با بانداژ محکم نپوشانید

از یک پانسمان استریل و نچسب یا یک پارچه تمیز برای پوشاندن محل سوختگی استفاده کنید، اما آن را خیلی محکم نبندید. بانداژهای تنگ می‌توانند آسیب بیشتری به پوست وارد کرده و خطر عفونت را افزایش دهند.

سوختگی را در معرض نور خورشید قرار ندهید

سوختگی می‌تواند پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر کند، بنابراین مهم است که از سوختگی در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید. هنگام بیرون رفتن از خانه لباس محافظ بپوشید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

درمان سوختگی آب جوش با آلوئه ورا

درمان سوختگی آب جوش با آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که قرن‌هاست برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله سوختگی و زخم استفاده می‌شود. خاصیت ضد التهابی، ضد درد و التیام زخم دارد. ژل آلوئه‌ورا را می‌توان مستقیماً روی زخم قرار داد تا باعث بهبودی و درمان زخم سوختگی شود.

درمان سوختگی با آب جوش با گل همیشه بهار

گل همیشه بهار گیاهی است که به طور سنتی برای درمان زخم‌ها و آسیب‌های پوستی استفاده می‌شود. دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ترمیم کننده زخم است. کالاندولا را می‌توان به عنوان پماد روی زخم مالید یا به عنوان ماده ای در کرم یا لوسیون استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با بابونه

بابونه گیاهی است که برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله سوختگی و زخم استفاده می‌شود. دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است که می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. بابونه را می‌توان به عنوان پماد روی زخم مالید یا به عنوان ماده ای در کرم یا لوسیون استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که در طب سنتی به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی آن استفاده می‌شده است. به دلیل توانایی آن در بهبود و جلوگیری از عفونت؛ ممکن است برای درمان زخم مفید باشد.

درمان سوختگی آب جوش با عسل

عسل دارای خواص ضد میکروبی است که برای درمان زخم مفید می‌باشد. همچنین نشان داده شده است که باعث بهبودی و کاهش التهاب می‌شود.

درمان سوختگی آب جوش با زنجبیل

زنجبیل ادویه ای است که در طب سنتی به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضد درد آن استفاده می‌شده است. به دلیل توانایی آن در بهبود و کاهش درد، توصیه می‌شود که برای درمان سوختگی استفاده شود.

درمان سوختگی آب جوش با خار مریم

خار مریم گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله زخم‌ها استفاده می‌شده است. دارای خواص ضد التهابی و ترمیم کننده زخم است. خار مریم را می‌توان به عنوان پماد روی زخم مالید یا به عنوان ماده‌ای در کرم یا لوسیون استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با آرنیکا

آرنیکا گیاهی است که به طور سنتی برای درمان کبودی، رگ به رگ شدن و سایر جراحات استفاده می‌شود. آرنیکا دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است که احتمالا برای درمان زخم مفید می‌باشد. آرنیکا را می‌توان به عنوان پماد روی زخم مالید یا به عنوان ماده ای در کرم یا لوسیون استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با کامفری

کامفری گیاهی است که به طور سنتی برای درمان زخم‌ها و آسیب‌های پوستی استفاده می‌شده است. کامفری دارای خواص ترمیم کننده زخم و ضد التهابی است. کامفری را می‌توان به عنوان پماد روی زخم مالید یا به عنوان یک ماده در کرم یا لوسیون استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با اکیناسه (سرخارگل)

اکیناسه گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله زخم‌ها استفاده می‌شود. سرخارگل دارای خواص ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی است که می‌تواند برای درمان زخم مفید باشد. اکیناسه را می‌توان به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف کرد یا به عنوان پماد روی زخم استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با گلدن سیل

گلدن سیل گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله زخم‌ها استفاده می‌شود. دارای خواص ضد میکروبی و قابض است که احتمالا برای درمان زخم مفید باشد. گلدن سیل را می‌توان به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف کرد یا به عنوان پماد روی زخم استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله زخم‌ها استفاده می‌شده است. دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که احتمال برای درمان زخم مفید باشد. اسطوخودوس را می‌توان به عنوان اسانس روی زخم استفاده کرد یا به عنوان یک ماده در کرم یا لوسیون استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با چنار

چنار گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله زخم‌ها استفاده می‌شود. دارای خواص ترمیم کننده زخم و ضد التهابی است. چنار را می‌توان به عنوان پماد روی زخم مالید یا به عنوان ماده ای در کرم یا لوسیون استفاده کرد.

درمان سوختگی آب جوش با درمان سوختگی با خمیردندان

استفاده از خمیر دندان برای درمان سوختگی توصیه نمی‌شود. خمیر دندان برای استفاده روی پوست طراحی نشده است و ممکن است برای درمان سوختگی بی خطربوده و یا موثر نباشد. در واقع، برخی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان، مانند سدیم لوریل سولفات، می‌تواند برای پوست تحریک کننده باشد و ممکن است باعث آسیب بیشتر شود. اما اعتقاد بسیاری افراد از قدیم این بوده که خمیردندان می‌تولند برای درمان سوختگی مفید واقع شود.

درمان سوختگی آب جوش با پماد

در ادامه تعدادی از پمادهای آنتی بیوتیک که به طور معمول در درمان سوختگی تجویز می‌شود، آورده شده است.

  • کرم سیلور سولفادیازین
  • پماد باسیتراسین
  • پماد باسیتراسین
  • پماد موپیروسین
  • پماد نئومایسین و پلی میکسین B
  • کرم سیلور سولفادیازین
  • پماد نیتروفورازون:
  • پماد موپیروسین:
  • پماد مفنید

تسکین سوختگی آب جوش با داروهای ضد درد

داروهای ضد درد، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، می‌توانند برای کاهش درد و التهاب ناشی از سوختگی استفاده شوند. این داروها را می‌توان طبق دستور پزشک به صورت خوراکی مصرف کرد.

درمان سوختگی آب جوش با بی حس کننده موضعی

یک بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین را می‌توان روی زخم سوختگی استفاده کرد تا به کاهش درد کمک کند. این محصولات را بایستی طبق نظر پزشک استفاده نمود.

پماد بنزوکائین: بنزوکائین یک بی حس کننده موضعی است که می‌تواند برای کاهش درد ناشی از سوختگی استفاده شود

درمان سوختگی آب جوش با استروئیدها

استروئیدها مانند هیدروکورتیزون می‌توانند برای کاهش التهاب و تورم ناشی از سوختگی استفاده شوند. این داروها نیز بایستی با مشورت پزشک مصرف شوند.

درمان سوختگی آب جوش با پماد هیالورونات سدیم

هیالورونات سدیم روان کننده ای است که می‌تواند برای مرطوب کردن و محافظت از زخم سوختگی استفاده شود.

درمان سوختگی آب جوش با پماد زینک اکساید

زینک اکساید یک پماد قابض است که می‌تواند برای محافظت و تسکین زخم سوختگی استفاده شود.

درمان سوختگی آب جوش با پماد گل همیشه بهار

گل همیشه بهار گیاهی است که دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ترمیم زخم است. پماد کالاندولا را می‌توان روی زخم سوختگی استفاده کرد و باید طبق دستور پزشک استفاده شود.

پماد ریکاو: پماد ریکاو یک داروی موضعی با نسخه است که برای درمان سوختگی استفاده می‌شود.

درمان‌های نوین پزشکی برای سوختگی با آب جوش

درمان‌های نوین پزشکی برای سوختگی با آب جوش

چندین درمان پزشکی جدید برای سوختگی وجود دارد که در حال تحقیق و توسعه هستند. برخی از این موارد عبارتند از:

جایگزین‌های پوست برای سوختگی با آب جوش

جایگزین‌های پوست مواد مصنوعی هستند که می‌توانند برای جایگزینی پوست آسیب دیده در زخم‌های سوختگی استفاده شوند. جایگزین‌های پوست می‌توانند به بهبودی و کاهش خطر عفونت کمک کنند.

فاکتورهای رشد برای سوختگی با آب جوش

فاکتورهای رشد پروتئین‌هایی هستند که رشد و تکثیر سلولی را تحریک می‌کنند. آنها به عنوان یک درمان بالقوه برای سوختگی و برای بهبود زخم مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

اکسیژن درمانی هیپرباریک برای سوختگی با آب جوش

اکسیژن درمانی هیپرباریک شامل تنفس اکسیژن خالص در یک محفظه تحت فشار است. تصور می‌شود که با افزایش اکسیژن رسانی به زخم، به بهبود سوختگی  کمک می‌گردد.

پلاسمای غنی از پلاکت برای سوختگی با آب جوش

پلاسمای غنی از پلاکت، غلظتی از پلاکت‌ها (سلول‌های خونی درگیر در لخته شدن) است که می‌تواند برای بهبود زخم‌های سوختگی استفاده شود. پلاسمای غنی از پلاکت به تحریک رشد بافت جدید کمک می‌کند.

بیولوژیک‌ها برای سوختگی با آب جوش

بیولوژیک‌ها داروهایی هستند که از سلول‌ها یا بافت‌های زنده ساخته می‌شوند. آنها به عنوان یک درمان بالقوه برای بهبود سوختگی و کاهش جای زخم مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

نانوذرات برای سوختگی با آب جوش

نانوذرات، ذرات بسیار کوچکی هستند که می‌توان از آنها برای رساندن دارو یا مواد دیگر به قسمت‌های خاصی از بدن استفاده کرد. نانوذرات به عنوان یک درمان بالقوه برای بهبود سوختگی و کاهش جای زخم مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

درمان جای زخم سوختگی با آب جوش

از جمله عوارض سوختگی با آب جوش، اسکار و زخم باقی مانده از آن است.دراین قسمت برخی درمان‌های رایج برای درمان اسکار و جای سوختگی ناشی از آب جوش آورده شده است.

پرکننده‌های پوستی برای سوختگی با آب جوش

پرکننده‌های پوستی مواد تزریقی هستند که می‌توان از آنها برای پرکردن اسکارهای فرورفته استفاده کرد و باعث می‌شود کمتر دیده شوند. آنها با حجم دادن به بافت اسکار کار می‌کنند و سطح پوست را صاف می‌کنند.

لیزر درمانی برای سوختگی با آب جوش

لیزر درمانی می‌تواند برای بهبود بافت و رنگ اسکارهای سوختگی استفاده شود. با استفاده از  تحریک تولید کلاژن عمل می‌کند که می‌تواند به صاف کردن بافت اسکار کمک کند. بسته به نیازهای خاص بیمار، ممکن است انواع مختلفی از لیزر درمانی استفاده شود.

میکرودرم ابریژن برای سوختگی با آب جوش

میکرودرم ابریژن روشی است که در آن از کریستال‌های ریز برای لایه برداری پوست و بهبود ظاهر جای زخم استفاده می‌شود. می‌توان از میکرودرم ابریژن برای صاف کردن زخم‌های زبر یا ناهموار و بهبود بافت کلی پوست استفاده کرد.

جراحی اصلاح اسکار برای سوختگی با آب جوش

جراحی اصلاح اسکار شامل برداشتن یا تنظیم مجدد بافت اسکار برای بهبود ظاهر اسکار است. از این نوع جراحی می‌توان برای بهبود جای زخم‌ها استفاده کرد.

پیوند پوست برای سوختگی با آب جوش

پیوند پوست شامل برداشتن پوست سالم از قسمت دیگری از بدن و استفاده از آن برای پوشاندن جای زخم سوختگی است. پیوند پوست می‌تواند به بهبود ظاهر اسکار و کاهش خطر عفونت کمک کند.

درمان‌های موضعی برای سوختگی با آب جوش

درمان‌های موضعی مانند ژل‌های سیلیکون یا کرم‌ها را می‌توان روی پوست اعمال کرد تا به بهبود ظاهر جای زخم کمک کند. درمان‌های موضعی با آبرسانی به بافت اسکار و ترویج رشد سلول‌های پوستیِ سالم، به بهبود زخم‌ها کمک می‌کنند. هنگام استفاده از این محصولات رعایت دستورالعمل‌های روی بسته بندی بسیار مهم است.

 

مطالعه بیشتر

 

منبع
healthline.commedicalnewstoday.com
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید