پوست

انواع روش‌های تسکین سوزش سوختگی

فهرست محتوای مقاله

سوزش سوختگی چقدر طول میکشه؟

مدت زمان احساس سوزش سوختگی بستگی به علت احساس سوزش و درمان مورد استفاده برای رفع آن دارد. در برخی موارد، احساس سوزش ممکن است به سرعت برطرف شود، در حالی که در موارد دیگر ممکن است برای مدت طولانی‌تری باقی بماند.اگر احساس سوزش ناشی از یک آسیب جزئی یا تحریک باشد، ممکن است طی چند دقیقه تا چند ساعت خود به خود برطرف شود. اگر علت جدی‌تر یا پایدارتر باشد، مانند یک بیماری زمینه‌ای، احساس سوزش ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و برای رفع آن، نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

ما در مقاله درمان سوختگی با داروهای گیاهی به صورت کامل به بررسی انواع داروهای گیاهی و خواص آن‌ها برای درمان سوختگی پرداختیم. دراین مقاله نیز هدف ما ارائه انواع روش‌های موجود برای تسکین سوزش بعد از سوختگی است.

تسکین سوزش سوختگی

احساس سوزش ناشی از سوختگی در نتیجه آسیب به پوست و بافت های زیرین آن است. هنگامی که پوست میسوزد، گرما یا انرژی ناشی از سوختگی باعث تجزیه پروتئین های پوست و سایر بافت ها می شود که منجر به التهاب و مرگ بافت می شود. پایانه های عصبی پوست و بافت های زیرین نیز آسیب دیده اند که می تواند باعث درد و سایر احساسات مانند سوزش و خارش شود. شدت سوختگی و میزان آسیب بافتی، شدت احساس سوزش را تعیین می کند. در سوختگی های شدید، آسیب به پوست و بافت های زیرین ممکن است عمیق و گسترده باشد و در نتیجه درد شدیدتر و دوره نقاهت طولانی تری ایجاد شود. درادامه برخی از روش های تسکین سوزش سوختگی را مشاهده میکنید.

کرم کالاندولا برای بهبود سوزش سوختگی

گل همیشه بهار نوعی گیاه گلدار است که قرن هاست مورد استفاده دارویی قرار می گیرد. دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش التهاب و تسکین پوست می شود. کرم کالاندولا را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش سوزش، قرمزی و احساس سوزش کمک کند.

کرم بابونه برای تسکین سوزش سوختگی

بابونه نوعی گیاه گلدار است که به خاطر اثرات آرام بخش و تسکین دهنده آن معروف است. دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم بابونه را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند.

کرم هیدروکورتیزون برای درمان سوزش سوختگی

هیدروکورتیزون نوعی داروی کورتیکواستروئیدی است که معمولا برای درمان تحریک و التهاب پوست استفاده می شود. این می تواند به کاهش قرمزی، تورم و خارش کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند اگزما و درماتیت استفاده می شود. کرم هیدروکورتیزون باید طبق دستور یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده شود، زیرا استفاده طولانی مدت یا استفاده بیش از حد از کورتیکواستروئیدها می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

کرم بنزوکائین برای تسکین سوزش سوختگی

بنزوکائین یک بی حس کننده موضعی است که با بی حس کردن پوست و کاهش احساس درد عمل می کند. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش درد، خارش و احساس سوزش کمک کند. کرم بنزوکائین اغلب برای درمان بریدگی‌های جزئی، سوختگی و نیش حشرات و همچنین برای بی‌حس کردن پوست قبل از انجام برخی اقدامات پزشکی استفاده می‌شود.

کرم کپسایسین برای درمان سوزش سوختگی

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل چیلی یافت می شود و دارای خواص تسکین دهنده و ضد التهابی است. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش درد و التهاب کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند درد عصبی و آرتروز استفاده می شود. کرم کپسایسین باید با احتیاط استفاده شود، زیرا در صورت استفاده روی پوست می تواند باعث احساس سوزش شود.

کرم لیدوکائین برای سوزش سوختگی

لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی است که با بی حس کردن پوست و کاهش احساس درد عمل می کند. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش درد، خارش و احساس سوزش کمک کند. کرم لیدوکائین اغلب برای درمان بریدگی‌های جزئی، سوختگی و نیش حشرات و همچنین برای بی‌حس کردن پوست قبل از انجام برخی اقدامات پزشکی استفاده می‌شود.

کرم روغن درخت چای برای درمان سوزش سوختگی

روغن درخت چای یک روغن طبیعی است که از برگ های گیاه درخت چای استخراج می شود. دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم روغن درخت چای را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند آکنه و پای ورزشکاران استفاده می شود. روغن درخت چای باید با احتیاط استفاده شود، زیرا می تواند باعث تحریک پوست در برخی افراد شود.

کرم ویتامین E برای درمان سوزش سوختگی

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم ویتامین E را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند و اغلب برای درمان پوست خشک، پوسته پوسته یا آسیب دیده استفاده می شود.

کرم روغن اکالیپتوس برای تسکین سوزش سوختگی

روغن اکالیپتوس یک روغن طبیعی است که از برگ های درخت اکالیپتوس استخراج می شود. دارای خواص ضد التهابی و ضد درد (تسکین درد) است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم روغن اکالیپتوس را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند دردهای عضلانی، آرتریت و عفونت های پوستی استفاده می شود.

بهبود سوزش سوختگی باکرم روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یک روغن طبیعی است که از گل های گیاه اسطوخودوس استخراج می شود. اثرات آرام بخش و تسکین دهنده دارد و می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم روغن اسطوخودوس را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند اگزما و درماتیت استفاده می شود.

بهبود سوزش سوختگی با کرم آرنیکا

آرنیکا نوعی گیاه گلدار است که قرن هاست مورد استفاده دارویی قرار می گیرد. دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم آرنیکا را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند و اغلب برای درمان دردهای عضلانی، رگ به رگ شدن و کبودی استفاده می شود. آرنیکا باید با احتیاط مصرف شود، زیرا می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

تسکین سوزش سوختگی با لوسیون کالامین

لوسیون کالامین یک داروی موضعی است که حاوی ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن است. دارای خواص قابض و تسکین دهنده است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. لوسیون کالامین اغلب برای درمان بیماری هایی مانند آفتاب سوختگی، پیچک سمی و آبله مرغان استفاده می شود و می تواند به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند.

بهبود سوزش سوختگی با کرم بلغور جو دوسر کلوئیدی

بلغور جو دوسر کلوئیدی نوعی بلغور جو دوسر است که ریز آسیاب شده و در مایعی معلق شده است. دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده پوست است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم بلغور جو دوسر کلوئیدی را می توان به صورت موضعی روی پوست برای کمک به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش استفاده کرد و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند اگزما و درماتیت استفاده می شود.

کرم منتول برای بهبود سوزش سوختگی

منتول ترکیبی است که در گیاهان خاصی از جمله نعناع فلفلی و اکالیپتوس یافت می شود و اثر خنک کنندگی و تسکین دهنده ای روی پوست دارد. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش درد، خارش و احساس سوزش کمک کند. کرم منتول اغلب برای درمان دردهای عضلانی، نیش حشرات و آفتاب سوختگی استفاده می شود و همچنین می تواند به عنوان یک ضد احتقان برای رفع گرفتگی بینی استفاده شود.

کرم اکسید روی برای بهبود سوزش سوختگی

اکسید روی یک ماده معدنی است که خاصیت قابض، محافظ و تسکین دهنده دارد. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند راش پوشک، بریدگی ها و سوختگی های جزئی و آفتاب سوختگی استفاده می شود. کرم اکسید روی می تواند به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند و همچنین در ایجاد یک مانع فیزیکی برای محافظت از پوست در برابر تحریک بیشتر موثر است.

کرم گلیسیرین برای بهبود سوزش سوختگی

گلیسیرین یک مرطوب کننده است، به این معنی که با جذب و حفظ رطوبت به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کند. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست برای کمک به کاهش خشکی، قرمزی و خارش استفاده کرد و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند اگزما و درماتیت استفاده می شود. کرم گلیسیرین می تواند به کاهش احساس سوزش مرتبط با پوست خشک و تحریک شده کمک کند.

کرم ژله پترولیوم برای تسکین سوزش سوختگی

ژله پترولیوم که به ژله روغن معدنی نیز معروف است، مخلوطی نیمه جامد از هیدروکربن ها است که به عنوان مرطوب کننده و محافظ پوست استفاده می شود. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش خشکی، قرمزی و خارش کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند راش پوشک و بریدگی ها و سوختگی های جزئی استفاده می شود. کرم ژل پترولیوم می تواند به کاهش احساس سوزش مرتبط با پوست خشک و تحریک شده کمک کند و همچنین می تواند یک مانع فیزیکی برای محافظت از پوست در برابر تحریک بیشتر ایجاد کند.

بهبود سوزش سوختگی با کرم اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک نوعی بتا هیدروکسی اسید است که اغلب به عنوان لایه بردار برای از بین بردن سلول های مرده پوست و باز کردن منافذ پوست استفاده می شود. دارای خواص کراتولیتیک و ضد التهابی است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم اسید سالیسیلیک را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند آکنه، زگیل و شوره سر استفاده می شود. اسید سالیسیلیک باید با احتیاط مصرف شود، زیرا ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست شود.

کرم چریش برای تسکین سوزش سوختگی

چریش نوعی درخت بومی هند است که قرن‌هاست مورد استفاده دارویی قرار گرفته است. برگ و پوست درخت چریش حاوی ترکیباتی با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم چریش را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند آکنه و اگزما استفاده می شود. چریش باید با احتیاط مصرف شود، زیرا ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست شود.

کرم نیاسینامید برای تسکین سوزش سوختگی

نیاسینامید نوعی ویتامین B3 است که دارای خواص ترمیم کننده و ضد التهابی پوست است. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به بهبود ظاهر ناهموار پوست، خطوط ریز و چین و چروک کمک کند و همچنین می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. کرم نیاسینامید را می توان برای کمک به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش روی پوست استفاده کرد و اغلب برای درمان بیماری هایی مانند آکنه و روزاسه استفاده می شود.

بهبود سوزش سوختگی با کرم کامفری

کامفری نوعی گیاه گلدار است که قرن هاست مورد استفاده دارویی قرار می گیرد. حاوی ترکیبی به نام آلانتوئین است که خاصیت تسکین دهنده پوست و تکثیر سلولی دارد. کرم کامفری را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند و اغلب برای درمان شرایطی مانند کبودی، رگ به رگ شدن و کشیدگی استفاده می شود. کرم کامفری را می توان روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند. کامفری باید با احتیاط مصرف شود، زیرا در صورت مصرف خوراکی می تواند باعث آسیب کبدی شود.

کمپرس سرد برای تسکین سوزش سوختگی

استفاده از کمپرس سرد روی پوست می تواند به کاهش التهاب و بی حسی پوست کمک کند، که می تواند احساس سوزش را کاهش دهد. برای تهیه کمپرس سرد، می توانید چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید یا از یک کیسه سبزیجات یخ زده استفاده کنید. کمپرس سرد را هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه و در صورت نیاز چند بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

آلوئه ورا برای تسکین سوزش سوختگی

آلوئه ورا یک عصاره گیاهی طبیعی است که دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است. می توان آن را به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کرد تا به کاهش قرمزی، خارش و احساس سوزش کمک کند. برای استفاده از آلوئه ورا، یک برگ از گیاه آلوئه ورا را ببرید و ماده ژل مانند را روی ناحیه آسیب دیده فشار دهید. از طرف دیگر، می توانید از ژل یا کرم آلوئه ورا استفاده کنید که به راحتی در اکثر داروخانه ها موجود است.

اسانس اسطوخودوس برای بهبود سوزش سوختگی

اسانس اسطوخودوس یک روغن طبیعی است که از گل های گیاه اسطوخودوس استخراج می شود. اثرات آرام بخش و تسکین دهنده دارد و می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. برای استفاده از اسانس اسطوخودوس، چند قطره از روغن را با روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) رقیق کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. از طرف دیگر، می توانید چند قطره اسانس اسطوخودوس را به آب حمام خود اضافه کنید یا از لوسیون یا کرم معطر اسطوخودوس استفاده کنید. اسانس اسطوخودوس باید با احتیاط استفاده شود، زیرا می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند

عسل برای بهبود سوزش سوختگی

عسل یک ماده طبیعی است که توسط زنبورهای عسل از شهد گل ها تولید می شود. دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. برای استفاده از عسل برای کاهش احساس سوزش، یک لایه نازک عسل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید. از طرف دیگر، می توانید یک قاشق عسل را به چای خود اضافه کنید یا از آن به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در غذای خود استفاده کنید. عسل باید با احتیاط مصرف شود، زیرا ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

روغن نارگیل برای کاهش سوزش سوختگی

روغن نارگیل نوعی روغن است که از گوشت نارگیل استخراج می شود. دارای خواص مرطوب کنندگی، ضد میکروبی و ضد التهابی است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. برای استفاده از روغن نارگیل برای کاهش احساس سوزش، لایه نازکی از روغن نارگیل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و آن را روی پوست ماساژ دهید. از طرف دیگر، می توانید یک قاشق روغن نارگیل را به آب حمام خود اضافه کنید یا از آن به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای مو و پوست خود استفاده کنید.

زردچوبه برای کاهش سوزش سوختگی

زردچوبه ادویه ای است که معمولا در غذاهای هندی و خاورمیانه استفاده می شود. دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند. برای استفاده از زردچوبه برای کاهش احساس سوزش، مقدار کمی زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. از طرف دیگر، می توانید زردچوبه را به غذای خود اضافه کنید یا آن را به عنوان چای بنوشید و یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک فنجان آب داغ به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کنید. زردچوبه باید با احتیاط مصرف شود، زیرا می تواند باعث تحریک پوست در برخی افراد شود و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

چای سبز برای تسکین سوزش سوختگی

چای سبز نوعی چای است که سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد تا به کاهش تحریک و التهاب پوست کمک کند و اغلب برای تسکین شرایطی مانند آکنه و آفتاب سوختگی استفاده می شود. برای استفاده از چای سبز برای کاهش احساس سوزش، یک چای سبز کیسه ای را در یک فنجان آب داغ به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید، سپس اجازه دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن، چای سبز را با استفاده از یک پد یا پارچه پنبه ای روی ناحیه آسیب دیده بمالید. از طرف دیگر، می توانید چای سبز را به آب حمام خود اضافه کنید یا آن را به عنوان چای بنوشید. چای سبز باید با احتیاط مصرف شود، زیرا می تواند باعث ناراحتی معده شود.

بهبود اورژانسی سوزش سوختگی

حذف منبع سوختگی

اولین قدم در درمان سوختگی، حذف منبع سوختگی است. اگر سوختگی ناشی از یک جسم داغ، مانند تابه یا اتو داغ باشد، مهم است که جسم و هر لباس یا جواهراتی که ممکن است با سوختگی تماس داشته باشد را خارج کنید. اگر سوختگی ناشی از مواد شیمیایی یا الکتریسیته باشد، مهم است که منبع مواد شیمیایی یا برق را خاموش کنید و از قرار گرفتن در معرض بیشتر محافظت کنید.

خنک کردن سوختگی

خنک کردن سوختگی در اسرع وقت برای کمک به کاهش درد، تورم و آسیب بیشتر بافت مهم است. برای خنک کردن سوختگی، ناحیه آسیب دیده را حداقل به مدت 10 تا 15 دقیقه یا تا زمانی که درد کاهش یابد، زیر آب سرد نگه دارید. از استفاده از یخ یا آب بسیار سرد خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر به پوست شود.

محافظت از سوختگی

پس از خنک شدن سوختگی، مهم است که سوختگی را از آسیب بیشتر محافظت کنید. محل سوختگی را با یک پارچه تمیز و خشک یا بانداژ بپوشانید تا مرطوب بماند و از عفونت جلوگیری شود. از استفاده از پمادها، لوسیون ها یا کرم ها روی محل سوختگی خودداری کنید، زیرا می توانند باعث تحریک بیشتر شوند.

به دنبال مراقبت های پزشکی باشید

اگر سوختگی شدید است، یا اگر ناحیه وسیعی از بدن را پوشانده باشد، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. سوختگی‌های شدید می‌توانند آسیب جدی به پوست، بافت‌ها و اندام‌های زیرین وارد کنند و ممکن است به درمان‌های تخصصی مانند مراقبت از زخم، پیوند پوست یا جراحی نیاز داشته باشند. همچنین اگر سوختگی با علائم دیگری مانند مشکل در تنفس، حالت تهوع یا سرگیجه همراه است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی تری باشد. در مورد سوختگی شیمیایی، مهم است که ظرف یا برچسب ماده شیمیایی را با خود به بیمارستان بیاورید، زیرا این امر به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا درمان مناسب را تعیین کنند.

منبع
ncbi.nlm.nih.gov
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید