اعصاب و روان

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم؟

فهرست محتوای مقاله

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم؟

تغذیه میتواند اثرات مثبتی بر بهبود و درمان استرس داشته باشد. در این مقاله به صورت کامل به این سوال پاسخ خواهیم داد که برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم؟

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یک غلات کامل است که سرشار از فیبر است که می تواند به تنظیم هضم غذا کمک کند و احساس سیری و رضایت شما را حفظ کند. همچنین منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده است که می تواند به تقویت خلق و خو و سطح انرژی شما کمک کند. . بلغور جو دوسر را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد، مانند روی آن میوه و آجیل، یا با عسل یا شربت افرا شیرین کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: ماهی سالمون

ماهی سالمون منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که نشان داده شده است که اثرات ضد التهابی دارد و برای خلق و خو و عملکرد شناختی مفید است.  ماهی سالمون را می توان به روش های مختلفی مانند پخته، کبابی یا تابه ای تهیه کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: اسفناج

اسفناج یک سبزی برگ سبز است که سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی از جمله فولات، آهن و کلسیم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم است که نشان داده شده است که تأثیر آرامش بخشی بر بدن دارد و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. . اسفناج را می توان به صورت خام در سالاد مصرف کرد، یا در غذاهایی مانند سوپ، خورش یا سوپ پخته شد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: چای سبز

چای سبز از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود و به خاطر طعم طراوت بخش و فواید سلامتی بی شمارش شناخته شده است. . منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، از جمله کاتچین و EGCG است که نشان داده شده است که مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش استرس و اضطراب دارد. چای سبز را می توان به صورت گرم یا سرد میل کرد و در صورت تمایل می توان آن را با عسل یا لیمو شیرین کرد. توجه به این نکته ضروری است که چای سبز حاوی کافئین است، بنابراین بهتر است مصرف آن را به چند فنجان در روز محدود کنید.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: شکلات تلخ

شکلات تلخ منبع خوبی از آنتی اکسیدان است که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند. همچنین منبع خوبی از منیزیم است که نشان داده شده است که تأثیر آرامش بخشی بر بدن دارد و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. شکلات تلخ حاوی مقدار کمی کافئین است که می تواند انرژی و هوشیاری را افزایش دهد . انتخاب شکلات تلخ با محتوای کاکائو بالا ، برای بهره مندی از بیشترین فواید بسیار مهم است.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: چای بابونه

چای بابونه از گل‌های خشک گیاه بابونه تهیه می‌شود و به خاطر اثرات آرام‌بخش و آرامش‌بخش آن مشهور است. اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای استرس و اضطراب استفاده می شود و همچنین ممکن است به بهبود خواب کمک کند . چای بابونه را می توان به صورت گرم یا سرد میل کرد و در صورت تمایل می توان آن را با عسل یا لیمو شیرین کرد. توجه به این نکته مهم است که بابونه می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین همیشه ایده خوبی است که قبل از افزودن آن به رژیم غذایی خود با یک پزشک متخصص مشورت کنید. علاوه بر بابونه دمنوش های دیگری نیز برای رفع استرس و دلشوره وجود دارد که در مقاله بهترین دمنوش آرام‌ بخش شبانه بررسی گردیده است.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها منبع خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر هستند که می‌توانند به تنظیم هضم غذا کمک کنند و احساس سیری و سیری داشته باشید .آجیل همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی از جمله منیزیم و ویتامین E هستند. آجیل و دانه ها را می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد، به سالاد یا ماست اضافه کرد یا به عنوان رویه جو دوسر یا غذاهای دیگر استفاده کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که معمولا در آشپزی هندی و خاورمیانه استفاده می شود . به خاطر رنگ زرد روشنش معروف است و طعمی گرم و کمی تلخ دارد. زردچوبه منبع خوبی از کورکومین است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد . همچنین اعتقاد بر این است که اثر آرام بخش بر بدن دارد و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند . زردچوبه را می توان به انواع غذاها مانند کاری، برنج یا سوپ اضافه کرد و یا می توان آن را به صورت مکمل مصرف کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: بلوبری

بلوبری نوعی توت است که سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی از جمله ویتامین C، فیبر و منگنز است. بلوبری همچنین منبع خوبی از فلاونوئیدها هستند که نشان داده شده است که اثر محافظتی روی مغز دارند و به بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی کمک می کنند . زغال اخته را می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد، به ماست یا بلغور جو دوسر اضافه کرد یا در پخت و پز استفاده کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: آووکادو

آووکادو میوه‌ای است که سرشار از چربی‌های تک غیراشباع سالم است که می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند و احساس سیری و رضایت را حفظ کند . همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. آووکادو را می توان به تنهایی خورد، در سالاد یا ساندویچ استفاده کرد، یا به عنوان رویه نان تست یا غذاهای دیگر استفاده کرد . همچنین یک عنصر محبوب در گواکاموله است.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کفیر، کلم ترش و کیمچی سرشار از پروبیوتیک ها هستند که باکتری های مفیدی هستند که در روده زندگی می کنند . ثابت شده است که پروبیوتیک ها دارای مزایای سلامتی مختلفی هستند، از جمله بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی و احتمالاً کاهش استرس و اضطراب . غذاهای تخمیر شده را می توان به انواع غذاها اضافه کرد یا به تنهایی به عنوان میان وعده مصرف کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: سبزیجات سبز برگ

سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی از جمله فولات، ویتامین K و ویتامین C هستند . سبزیجات برگ سبز  منبع خوبی از فیبر هستند که می تواند به تنظیم هضم غذا کمک کند و احساس سیری داشته باشید . و راضی است . سبزیجات دارای برگ سبز را می توان به صورت خام در سالاد مصرف کرد، یا در غذاهایی مانند سوپ، خورش یا سوپ پخته شد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: غلات کامل

غلات کامل مانند جو، کینوا و برنج قهوه ای منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده هستند که می توانند به تقویت خلق و خو و سطح انرژی شما کمک کنند . غلات کامل  منبع خوبی از فیبر هستند که می تواند به تنظیم هضم غذا کمک کند و احساس سیری و رضایت شما را حفظ کند . غلات کامل را می توان به عنوان بخشی از یک وعده غذایی مصرف کرد، مانند بلغور جو دوسر یا کاسه غلات، یا می توان از آنها به عنوان رویه سالاد یا غذاهای دیگر استفاده کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: موز

موز نوعی میوه است که سرشار از پتاسیم و سایر مواد مغذی از جمله ویتامین B6، ویتامین C و فیبر است . موزها  منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده هستند که می توانند به تقویت خلق و خو و سطح انرژی شما کمک کنند . موز را می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد، به اسموتی ها یا بلغور جو دوسر اضافه کرد یا در پخت و پز استفاده کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: آب

نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی مهم است و می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. کم آبی بدن می تواند باعث خستگی، تحریک پذیری و سایر علائمی شود که می تواند به احساس استرس و اضطراب کمک کند . به طور کلی توصیه می شود حداقل هشت لیوان 8 اونس آب در روز بنوشید، اگرچه مقدار دقیق ممکن است بسته به سن، جنسیت، اندازه و سطح فعالیت شما متفاوت باشد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: ماهی

ماهی‌هایی مانند سالمون، تن و ساردین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که اثرات ضد التهابی دارند و برای خلق و خو و عملکرد شناختی مفید هستند.  ماهی را می توان به روش های مختلفی مانند پخته، کبابی یا تابه ای تهیه کرد و به طور کلی توصیه می شود که حداقل دو وعده ماهی در هفته را هدف قرار دهید.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: توت

انواع توت ها مانند توت فرنگی، تمشک و زغال اخته منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی از جمله فیبر و ویتامین C هستند . همچنین منبع خوبی از فلاونوئیدها هستند که نشان داده شده است که اثر محافظتی بر روی مغز  دارند. کمک به بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی نیز از آثار مثبت توت است . توت ها را می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد، به ماست یا بلغور جو دوسر اضافه کرد یا در پخت و پز استفاده کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: ماست یونانی

ماست یونانی نوعی ماست است که سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی از جمله کلسیم و ویتامین D است. همچنین منبع خوبی از پروبیوتیک ها است که باکتری های مفیدی هستند که در روده زندگی می کنند و نشان داده شده است که سلامتی مختلفی دارند . مزایایی از جمله بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن. ماست یونانی را می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد، به اسموتی ها یا بلغور جو دوسر اضافه کرد یا به عنوان رویه غذاهایی مانند کاسه غلات یا میوه استفاده کرد.

برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم: سیب

سیب نوعی میوه است که سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی از جمله ویتامین C و پتاسیم است . سیب همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند . سیب را می‌توان به عنوان میان وعده مصرف کرد، به سالاد یا بلغور جو دوسر اضافه کرد یا در پخت و پز استفاده کرد. سیب همچنین یک ماده محبوب در غذاهایی مانند سس سیب و پای سیب است.

 

مطالعه بیشتر

منبع
healthline.commedicalnewstoday.com
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید