بدن

بوی بد بدن نشانه چه بیماری است؟

بوی بد بدن نشانه چه بیماری است!

بوی بد بدن می تواند نشانه ای از چندین بیماری مختلف باشد. برخی از شرایط احتمالی که ممکن است باعث تغییر در بوی بدن شوند عبارتند از:

تری متیل آمینوری (TMAU)

TMAU یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن در تجزیه تری متیل آمین (TMA) تأثیر می گذارد. TMA ترکیبی است که توسط باکتری های روده تولید می شود و در برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ و ماهی وجود دارد. در افراد مبتلا به TMAU، بدن قادر به متابولیسم مناسب TMA نیست و در بدن انباشته می شود. این می تواند باعث بوی شدید بدن ماهی شود. TMAU اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود و درمان ممکن است شامل رژیم غذایی کم TMA و استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کاهش میزان باکتری های تولید کننده TMA در روده باشد.

بوی بد بدن به علت بیماری هیپرهیدروزیس:

هیپرهیدروزیس وضعیتی است که باعث تعریق بیش از حد می شود که می تواند منجر به تغییر در بوی بدن شود. عرق به خودی خود بویی ندارد، اما می تواند با باکتری های روی پوست ترکیب شود و بوی قوی بدن ایجاد کند. هایپرهیدروزیس می تواند زیر بغل، کف دست، کف پا و سایر نواحی بدن را درگیر کند. این می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، عدم تعادل هورمونی و برخی داروها باشد. گزینه های درمانی هیپرهیدروزیس ممکن است شامل داروهای ضد تعریق، داروهای تجویزی و تزریق سم بوتولینوم باشد.

بوی بد بدن به علت  بیماری دیابت:

دیابت وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که بدن قادر به تنظیم صحیح سطح قند خون نباشد. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده ممکن است سطوح بالایی از قند در ادرار و عرق خود داشته باشند که می تواند باعث بوی شیرین و میوه ای بدن شود. دیابت را می توان با ترکیبی از دارو، رژیم غذایی و ورزش کنترل کرد.

بوی بد بدن به علت عفونت ها:

برخی عفونت ها مانند واژینوز باکتریایی و عفونت های مقاربتی می توانند باعث تغییر در بوی بدن شوند. واژینوز باکتریایی، که رشد بیش از حد باکتری در واژن است، می تواند باعث ایجاد بوی ماهی در واژن شود. عفونت های مقاربتی مانند تریکومونیازیس نیز می تواند باعث تغییر در بوی دستگاه تناسلی شود. این عفونت ها را می توان با آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها درمان کرد.

بوی بد بدن  به علت بیماری کبد:

افراد مبتلا به بیماری کبد ممکن است بوی بدنشان کپک زده یا کپک زده باشد. این می تواند ناشی از تجمع سموم در بدن به دلیل ناتوانی کبد در فیلتر کردن صحیح آنها باشد. بیماری کبد می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله هپاتیت ویروسی، سوء مصرف الکل و بیماری کبد چرب غیر الکلی ایجاد شود. درمان بیماری کبد ممکن است شامل داروها، تغییر شیوه زندگی و در موارد شدید، پیوند کبد باشد.

بوی بد بدن به علت بیماری کلیوی:

افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است بوی بدن فلزی یا آمونیاک مانند داشته باشند. این می تواند ناشی از تجمع مواد زائد در بدن به دلیل ناتوانی کلیه ها در فیلتر کردن صحیح آنها باشد. بیماری کلیوی می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله فشار خون بالا، دیابت و عفونت کلیه ایجاد شود. درمان بیماری کلیوی ممکن است شامل داروها، تغییر شیوه زندگی و در موارد شدید، دیالیز یا پیوند کلیه باشد.

اگر نگران بوی بدن خود هستید، مهم است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها می توانند به تعیین علت بو کمک کنند و گزینه های درمانی مناسب را پیشنهاد کنند.

منبع
aarp.org
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید