خون

تفاوت ملاس چغندر و نیشکر

مقایسه ملاس چغندر و نیشکر

در این مقاله به مقایسه ملاس چغندر و نیشکر، از نظر ساختار، ترکیبات فعال، طعم ومزه، و… پرداخته ایم. تفاوت ملاس چغندر و نیشکر نیز به طور کامل بیان گردیده است.

ترکیبات ملاس چغندر و نیشکر

ملاس چغندر محصول فرعی فرآوری چغندرقند است و عمدتاً از ساکارز، آب و مواد معدنی مختلف تشکیل شده است. ملاس نیشکر محصول فرعی فرآوری نیشکر است و عمدتاً از ساکارز، گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است.

فرآیند تولید ملاس چغندر و نیشکر

ملاس چغندر ابتدا با استخراج قند از چغندر قند از طریق فرآیندی به نام انتشار تولید می شود. سپس شربت باقیمانده خالص شده و برای تولید ملاس چغندر تبخیر می شود. ملاس نیشکر ابتدا با استخراج آب از نیشکر از طریق خرد کردن یا آسیاب کردن تولید می شود. سپس آب آن را می جوشانند تا آب آن تبخیر شود و شربت غلیظی به نام شکر خام باقی بماند. سپس شکر خام برای تولید شکر دانه ای تصفیه می شود و محصول جانبی این فرآیند ملاس نیشکر است.

طعم و کاربرد هردو

ملاس چغندر طعم کمی خاکی و شیرین دارد و اغلب به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در پخت و پز استفاده می شود. همچنین به عنوان مکمل خوراک دام استفاده می شود. ملاس نیشکر طعمی غنی و شیرین دارد و اغلب به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در پخت و پز و همچنین در تولید رم و سایر نوشیدنی های الکلی استفاده می شود.

ارزش غذایی ملاس چغندر و نیشکر

ملاس چغندر منبع خوبی از مواد معدنی مختلف از جمله آهن، کلسیم و پتاسیم است. همچنین کالری نسبتا کمی دارد و در هر قاشق غذاخوری حدود 60 کالری دارد. ملاس نیشکر منبع خوبی از مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. کالری آن کمی بالاتر است و در هر قاشق غذاخوری حدود 65 کالری دارد. ملاس چغندر و نیشکر هر دو حاوی سطوح نسبتاً بالایی قند هستند که حدود 12 گرم در هر قاشق غذاخوری است.

شکل ظاهری ملاس چغندر و نیشکر

ملاس چغندر تمایل به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه دارد، در حالی که ملاس نیشکر می تواند از رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره متفاوت باشد. رنگ هر دو نوع ملاس تا حد زیادی با روش های فرآوری مورد استفاده و میزان ناخالصی های موجود در شربت تعیین می شود.

کشت ملاس چغندر و نیشکر

چغندر قند معمولاً در آب و هوای معتدل مانند اروپا و آمریکای شمالی کشت می شود. از سوی دیگر، نیشکر معمولاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند برزیل، هند و بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی رشد می‌کند.

اثرات زیست محیطی

هم تولید چغندر و هم نیشکر می توانند اثرات منفی زیست محیطی از جمله آلودگی آب، تخریب خاک و انتشار کربن داشته باشند. این در حالی است که کشت چغندر قند در مقایسه با کشت نیشکر به زمین و آب کمتری نیاز دارد و به دلیل مسافت های حمل و نقل کمتر، ردپای کربن کمتری دارد.

بازار و قیمت

بازار جهانی ملاس چغندر در مقایسه با بازار ملاس نیشکر نسبتاً کوچک است. ملاس چغندر معمولاً در مقیاس کوچکتر تولید می شود و عمدتاً به عنوان مکمل خوراک استفاده می شود، در حالی که ملاس نیشکر در مقیاس بسیار بزرگتر تولید می شود و به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می شود. در نتیجه، ملاس نیشکر در مقایسه با ملاس چغندر به طور گسترده‌تری در دسترس و ارزان‌تر است.

فواید سلامتی ملاس چغندر و نیشکر

ادعا شده است که ملاس چغندر و نیشکر فواید سلامتی مختلفی دارند، از جمله پتانسیل آنها برای کاهش فشار خون و بهبود کنترل قند خون. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ملاس قند بالایی دارد و باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در حد اعتدال مصرف شود.

تخمیر

هم چغندر و هم ملاس نیشکر را می توان به عنوان بستری برای تخمیر، یا به عنوان منبع قند برای تولید الکل یا برای تولید سایر محصولات تخمیری مانند سرکه استفاده کرد. با این حال، ملاس نیشکر به دلیل محتوای قند بالاتر و هزینه کمتر در مقایسه با ملاس چغندر، بیشتر برای تخمیر استفاده می شود.

زمان نگهداری و ماندگاری

ملاس چغندر و نیشکر هر دو باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند تا از فساد آن جلوگیری شود. ملاس ماندگاری نسبتاً طولانی دارد و در صورت نگهداری مناسب می تواند چندین سال دوام بیاورد. با این حال، مهم است که تاریخ انقضا روی بسته بندی را بررسی کنید و هرگونه ملاس خراب شده را دور بریزید. علائم فساد شامل بوی ترش، بد مزه یا وجود کپک است.

میزان قند ملاس چغندر و نیشکر

هم چغندر و هم ملاس نیشکر سرشار از شکر هستند و در هر قاشق غذاخوری حدود 12 گرم شکر دارند. با این حال، انواع قند موجود در هر نوع ملاس می تواند متفاوت باشد. ملاس چغندر عمدتاً از ساکارز تشکیل شده است، در حالی که ملاس نیشکر حاوی مخلوطی از ساکارز، گلوکز و فروکتوز است. وجود این قندهای مختلف می تواند بر طعم و مشخصات تغذیه ای ملاس تأثیر بگذارد.

نگرانی های سلامتی

صرف مقادیر زیاد قند، از جمله ملاس، با افزایش خطر ابتلا به مشکلات مختلف سلامتی، از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط است. مصرف ملاس به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و در نظر گرفتن شیرین کننده های جایگزین که ممکن است قند کمتری داشته باشند، مهم است.

جایگزینی دستور غذا

در حالی که ملاس چغندر و نیشکر را می توان به جای هم در برخی از دستور العمل ها استفاده کرد، اما به دلیل طعم و مزه متفاوت و محتوای قند آنها ممکن است همیشه قابل تعویض نباشند. در نظر گرفتن این تفاوت ها هنگام جایگزینی یک نوع ملاس با دیگری در دستور غذا بسیار مهم است. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد برای دستیابی به نتیجه دلخواه، تنظیماتی در مقدار ملاس استفاده شده یا دستور پخت کلی انجام دهید.

محتوای مواد مغذی

ملاس چغندر و نیشکر علاوه بر محتوای قند حاوی مواد مغذی مختلفی هستند. ملاس چغندر منبع خوبی از مواد معدنی مختلف از جمله آهن، کلسیم و پتاسیم است. همچنین کالری نسبتا کمی دارد و در هر قاشق غذاخوری حدود 60 کالری دارد. ملاس نیشکر منبع خوبی از مواد معدنی از جمله کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. کالری آن کمی بالاتر است و در هر قاشق غذاخوری حدود 65 کالری دارد. با این حال، ملاس چغندر و نیشکر دارای قند بالایی هستند و باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در حد اعتدال مصرف شوند.

منبع
britannica.comhealthline.com
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید