سلامت

درمان خانگی تبخال (راهنمای جامع)

فهرست محتوای مقاله

درمان خانگی تبخال چقدر موثر است؟

عامل ایجاد تبخال یک ویروس به نام هرپس سیمپلکس است. این بدان معناست که درمان خانگی تبخال یا درمان پزشکی شناخته شده‌ای برای آن وجود ندارد که بتواند از بازگشت علائم جلوگیری کند. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای تسکین تبخال در هنگام شیوع آن استفاده کرد.

ممکن است بتوان التهاب، سوزش و سایر علائم را از طریق درمان تبخال در خانه، تغییر در شیوه زندگی و مکمل‌های غذایی کاهش داد. با این حال، این درمان‌ها جایگزین برنامه درمان بالینی نیستند.

قبل از هرگونه درمان، همیشه باید با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی صحبت کرد.

درمان خانگی تبخال می‌تواند روند بهبود آن را تسریع بخشد و در حل مشکلات ناشی از این عارضه کاربردی باشد. در این مقاله تمام روش‌هایی را که برای درمان تبخال در خانه وجود دارد، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درمان تبخال در خانه با کمپرس گرم و سرد

قرار دادن کمپرس گرم یا سرد روی تبخال می‌تواند عوارض ناشی از آن مانند ورم و سوزش را تسکین دهد. در بسیاری از موارد زمانی که فرد به تبخال داخل دهانی مبتلا می‌شود، بعد از مدتی دچار تبخال لب نیز می‌شود. اما اگر پیش از ایجاد عارضه لب، روی آن کمپرس گرم قرار دهد، احتمالا تبخال دهان به آن سرایت نمی‌کند. در ادامه، روش ساخت و استفاده از کمپرس‌ها را توضیح داده‌ایم. لازم به ذکر است که برای تأثیر بیشتر لازم است که هر چهار ساعت یک بار روی ناحیه مبتلا به تبخال کمپرس سرد یا گرم (متناسب با کاربرد آن‌ها) قرار گیرد.

روش استفاده از کمپرس گرم برای درمان تبخال در خانه

در صورتی که فرد به محض احساس ایجاد زخم تبخال، کمپرس گرم روی آن قرار دهد، می‌تواند از شدت عارضه کم کند. استفاده از کمپرس گرم بعد از ایجاد تبخال نیز می‌تواند در تسکین علائم آن کاربردی باشد.

برای ساختن کمپرس گرم می‌توان از کیسه آب جوش استفاده کرد. اما راه دیگری نیز وجود دارد. می‌توان یک جوراب تمیز و خشک را تا نیمه با برنج پر کرد. سپس آن را برای چند دقیقه در ماکروویو قرار داد تا گرم شود. بعد از آن کمپرس گرم، آماده قرار گرفتن روی تبخال است. این کمپرس باید به مدت چند دقیقه روی تبخال باقی بماند. این کار را باید چندین بار در روز تکرار کرد.

 روش استفاده از کمپرس سرد برای درمان خانگی تبخال

کمپرس سرد یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خانگی ورم تبخال به شمار می‌رود.

برای ایجاد کمپرس سرد هم می‌توان از کمپرس‌های موجود در بازار استفاده کرد و هم به صورت خانگی آن را ساخت. برای ساختن کمپرس سرد خانگی باید چند تکه یخ را داخل یک کیسه پلاستیکی ریخت و آن را در یک پارچه تمیز پیچید. یخ هرگز نباید به صورت مستقیم با پوست تماس داشته باشد. بعد از آن کمپرس را باید به مدت چند دقیقه روی پوست نگه داشت و این کار را باید چند بار در روز تکرار کرد.

روغن برای درمان خانگی تبخال

روغن برای درمان خانگی تبخال

در صورت استفاده صحیح، برخی از روغن‌ها می‌توانند به تسریع بهبود، تسکین خارش و ناراحتی تبخال کمک کنند.

البته باید توجه داشت بسیاری از ترکیبات موضعی مانند روغن‌های ضروری در صورت رقیق نشدن می‌توانند پوست را بسوزانند. از جمله روغن های ضروری می‌توان به روغن درخت چای، بابونه، زنجبیل، آویشن و اکالیپتوس اشاره کرد.

استفاده از روغن‌های حامل، مانند جوجوبا و روغن نارگیل، برای استفاده ایمن از مواد موضعی مهم هستند. همه روغن‌های ذکر شده در زیر باید با روغن حامل ترکیب و استفاده شوند مگر اینکه موارد دیگری ذکر شده باشد.

روغن درخت چای یک ماده ضد ویروسی قوی است که منبع موثری برای درمان خانگی تبخال به حساب می‌آید. روغن درخت چای باید قبل از استفاده با روغن حامل رقیق و حداقل روزی یک بار روی عارضه ماساژ داده شود.

روغن مریم گلی یونانی، روغن اکالیپتوس و روغن پونه کوهی مکزیکی نیز برای درمان تبخال مفیدند. همچنین باعث تسکین و تسریع بهبود می‌شوند. این روغن‌ها نیز باید با روغن حامل رقیق شوند.

قبل شروع استفاده از روغن، فرد باید کمی از آن را بر روی پوست خود تست کند تا از حساسیت نداشتن به آن مطمئن شود. این تنها راهی است که می توان اطمینان حاصل کرد که از یک ماده تحریک‌کننده در یک منطقه حساس استفاده نشود.

تست حساسیت روغن‌ها

تست حساسیت روغن‌ها

با انجام این مراحل می‌توان یک تست پچ ساده انجام داد:

ابتدا باید مقدار کمی از روغن را روی ساعد مالید. 24 ساعت صبر کرد. در صورت احساس خارش، التهاب یا سوزش، آن را کاملاً شست و استفاده را قطع کرد. اگر در عرض 24 ساعت هیچ علامت نامطلوبی مشاهده نشد، استفاده از آن در نواحی دیگر ایمن است.

درمان خانگی تبخال با عسل

در سال ۲۰۱۹ تحقیقاتی بر روی متدهای درمانی تبخال در خانه انجام شد. نتیجه این تحقیقات نشان داد که عسل می‌تواند به اندازه پمادها و داروهای شیمیایی ضد تبخال باشد و در رفع این عارضه کمک کند. عسل مانوکا بهترین نوع عسل برای درمان عارضه‌های پوستی از جمله تبخال به شمار می‌رود.

عسل می‌تواند دوره درمان تبخال در نواحی مختلف بدن را به یک هفته الی ده روز کاهش دهد. در حالت عادی تقریبا دو الی سه هفته طول می‌کشد تا تبخال خود به خود از بین برود. البته بعد از آن نیز همچنان جای تبخال باقی می‌ماند و به مدت زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد.

روش استفاده از عسل برای درمان خانگی تبخال

استفاده از عسل برای درمان خانگی تبخال ساده است. به همین دلیل می‌توان آن را برای تبخال‌های نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار داد. برای استفاده از عسل کمی از آن را باید در یک ظرف ریخت. می‌توان چند قطره آبلیمو نیز به آن اضافه کرد. این کار تأثیر عسل را بیشتر می‌کند. سپس باید یک پنبه را به عسل آغشته کرد و با ضربه‌های آرام، پنبه را با تبخال تماس داد تا به عسل آغشته شود.

فرد باید اجازه دهد تبخال ۳۰ دقیقه الی یک ساعت به عسل آغشته باشد. سپس آن را با آب نمک بشوید. باید دقت داشت پنبه‌ای که به پوست ناحیه مبتلا به تبخال برخورد کرده است، به هیچ وجه با نقطه دیگری از پوست تماس نداشته باشد. چرا که تبخال به راحتی منتقل خواهد شد.

برای بهبود تبخال با عسل باید دو بار در روز درمان با این ماده مفید را تکرار کرد.

درمان خانگی تبخال با نمک

درمان خانگی تبخال با نمک

درمان تبخال با نمک، یکی از روش‌های متداول است. به طور کلی، شستشوی تبخال با آب نمک بعد از انجام تمام روش‌های درمانی توصیه شده است. نمک می‌تواند ناحیه مبتلا به تبخال را ضد عفونی و بافت آن را سریع‌تر خشک کند. در نتیجه روند درمان سریع‌تر پیش می‌رود.

برای درمان تبخال لب با نمک به آب نمک غلیظ نیاز داریم. در صورتی که تبخال در ناحیه‌ای است که نمی‌توان آن را با آب نمک شست (مانند دور چشم)، باید یک پنبه را به آب نمک آغشته کرد. سپس پنبه را با ضربه‌های آرام به تبخال زد تا آب نمک به ناحیه سرایت کند. نیازی به شستن تبخال بعد از این کار نیست. تنها می‌توان این کار را در بازه‌های زمانی ۴-۵ ساعته تکرار کرد. همین متد برای درمان تبخال‌های سایر نواحی بدن نیز کاربرد دارد.

درمان خانگی تبخال با سیر

درمان تبخال لب با سیر یا تبخال سایر نواحی بدن، علاوه بر یک روش خانگی جزو متدهای توصیه شده در طب سنتی نیز هست. سیر می‌تواند در درمان ویروس HSV تأثیر داشته باشد. آلیسین موجود در سیر برای از بین بردن ویروس‌ها مفید است. البته تاکنون تحقیقات علمی یا اطلاعات علم پزشکی مدرن چیزی از تأثیر سیر در درمان تبخال ارائه نداده است.

 روش استفاده از سیر برای درمان خانگی تبخال

 روش استفاده از سیر برای درمان خانگی تبخال

استفاده از سیر بسیار ساده است. البته ممکن است بوی ناخوشایند آن کمی فرد را آزار دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود بیماران برای تبخال‌های نزدیک بینی از سایر متدهای درمانی استفاده کنند. برای این روش باید یک حبه سیر خام را رنده یا له کرد. بعد از آن باید مقداری از آن را روی ناحیه مبتلا به تبخال قرار داد. سیر باید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی ناحیه باقی بماند. بعد از آن باید تبخال را با آب نمک شست.

درمان گیاهی تبخال در خانه

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که استفاده از اسانس برخی از گیاهان می‌تواند در درمان خانگی تبخال‌ موثر باشد.

بادرنجبویه یکی از این گیاهان است. این گیاه از تیره نعناست. بنابراین اگر فردی به نعنا حساسیت داشته باشد، احتمالا به این گیاه نیز حساس است و نباید از آن استفاده کند. بادرنجبویه را می‌توان هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی مصرف کرد. دمنوش، قرص و کرم‌های بادرنجبویه برای روش‌های مختلف مصرف این ماده در بازار موجود هستند.

برای اطمینان از طبیعی بودن این ماده، فرد می‌تواند مستقیما آن را از عطاری تهیه کند. سپس آن را دم کرده و بخورد. همچنین می‌تواند پنبه‌ای را در دمنوش بزند و ناحیه مبتلا به تبخال را به آن آغشته کند. این کار به صورت روزانه باید تکرار شود تا تأثیر داشته باشد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اسانس بابونه دارای خواص آرام‌بخش و ضد ویروس است که ممکن است به درمان تبخال کمک کند. این اسانس برای استفاده باید با روغن حامل رقیق شود. اسانس زنجبیل و اسانس آویشن نیز می‌تواند ویروس تبخال را در تماس از بین ببرد که باید با روغن حامل رقیق شود. از دیگر درمان‌های گیاهی تبخال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترکیب عصاره مریم گلی و ریواس برای درمان گیاهی تبخال در خانه

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از داروی موضعی ریواس ممکن است به اندازه آسیکلوویر در درمان خانگی تبخال به خصوص درمان تبخال لب موثر باشد. برای استفاده، این مخلوط باید با روغن حامل رقیق شود.

عصاره شیرین بیان برای درمان گیاهی تبخال در خانه

ماده فعال ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است. این خواص باعث می شود عصاره شیرین بیان یک درمان امیدوار کننده برای این بیماری باشد. می‌توان شیرین بیان را مستقیماً بدون رقیق کردن بر روی ناحیه تحت درمان اعمال کرد.

درمان گیاهی تبخال در خانه با عصاره اکیناسه

 

عصاره اکیناسه ممکن است یک منبع معتبر ضد ویروسی در برابر هر دو گونه تبخال باشد. همچنین یک ضد التهاب است که ممکن است از شیوع مجدد این ویروس جلوگیری کند. می توان عصاره اکیناسه را مستقیماً بدون رقیق کردن استفاده کرد.

درمان خانگی تبخال با خمیر دندان

درمان خانگی تبخال با خمیر دندان

خمیر دندان به خشک شدن سریع‌تر تبخال و باقی نماندن جای آن کمک می‌کند. البته این ماده ترکیبات بسیاری دارد که ممکن است استعمال آن باعث ایجاد حساسیت شود. بنابراین اگر شخصی تاکنون خمیردندان روی پوست خود نزده است، باید تست حساسیت انجام دهد یا به سراغ سایر روش‌ها برود. همچنین باید بداند که این متد درمان خانگی تبخال، ممکن است عوارضی داشته باشد و باید با احتیاط از آن استفاده کند. اثر خمیردندان به صورت تجربی اثبات شده است و منبع معتبر علمی ندارد.

برای این روش باید مقداری خمیردندان را روی ناحیه تبخال قرار داد و بعد از چند دقیقه آن را شست. این کار باید به صورت یک روز درمیان یا روزانه انجام شود.

درمان خانگی تبخال با الکل و فندق جادوگر

الکل نیز می‌تواند برای درمان خانگی تبخال کاربرد داشته باشد. فندق جادوگر نیز یک گیاه دارویی است که اثر مشابه الکل بر تبخال‌ها دارد. این دو ماده قابض هستند. به همین دلیل ممکن است زمانی که فرد آن‌ها را روی عارضه تبخال قرار می‌دهد، سوزش داشته باشد. قرار دادن الکل و فندق جادوگر، زخم تاول را خشک می‌کند. اما ممکن است خشکی آن به حدی باشد که باعث ایجاد زخم دوباره شود. این موضوع احتمالا روند بهبود را کندتر می‌کند. این روش جزو متدهای درمان خانگی است که با عوارض احتمالی همراه است.

درمان خانگی تبخال با آلوئه ورا

درمان خانگی تبخال با آلوئه ورا

آلوئه­ورا تقریبا برای بهبود تمام مشکلات پوستی مفید است. تحقیقات نشان می‌دهند که اثر آلوئه­ورا روی تبخال‌ها مشابه اثر آن روی سوختگی است. ژل آلوئه­ورا به صورت فراوری شده نیز در بازار موجود است. اما توصیه می‌شود از خود گیاه­آلوئه ورا برای درمان تبخال استفاده شود. برگ آلوئه­ورا را می‌توان از عطاری‌ها خریداری کرد.

برای درمان خانگی تبخال با استفاده از این گیاه تنها کافی است که تکه‌ای از آن را بریده و لایه سبز روی آن جدا شود تا ژل آن مشخص گردد. سپس تکه بریده شده را باید به آرامی روی ناحیه تبخال مالید. آلوئه ورا دارای تیغ‌ و پوست سختی است که باید مراقب بود هنگام مالیدن ژل به پوست نکشد. چرا که احتمال خراشیدن پوست وجود دارد.

کاربرد روش‌های خانگی برای درمان تبخال در بدن

به طور کلی روش‌های درمان خانگی تبخال، به عارضه‌های موجود در ناحیه خاصی از بدن محدود نمی‌شوند. اکثر آن‌ها را می‌توان برای قسمت‌های مختلف بدن استفاده کرد. اما در صورتی که تبخال در نواحی حساس مانند ناحیه تناسلی یا اطراف چشم ایجاد شده باشد، باید با دقت بیشتری از روش‌های درمان خانگی استفاده کرد. در ادامه روش‌های مناسب برای درمان تبخال نواحی مختلف بدن در خانه را بررسی کرده‌ایم.

درمان خانگی تبخال ناحیه تناسلی

دارو برای تبخال تناسلی باید حتما توسط پزشک تجویز شود. داروهای تجویز شده برای تبخال‌های معمولی، برای عارضه‌های این ناحیه کاربرد ندارند. همچنین از همه روش‌های درمان خانگی نمی‌توان برای ناحیه تناسلی استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از آبلیمو در این ناحیه ممکن است باعث التهاب پوست و سوزش شود.

برای کاهش درد و سوزش این عارضه، می‌توان موارد زیر را در خانه انجام داد:

لباس زیر نخی و لباس گشاد پوشید و دوش‌های گرم طولانی گرفت. همچنین فرد باید محل را تمیز و خشک نگه دارد.

عصاره گیاه اکیناسه که به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با این عفونت کمک می کند، می‌تواند برای درمان خانگی تبخال ناحیه تناسلی مفید باشد.

همچنین پماد حاوی بره موم ، ماده مومی که زنبورهای عسل می سازند ، ممکن است به بهبود زخم تبخال تناسلی کمک کند. تحقیقات نشان­داده است زخم‌ها در افرادی که از پماد بره موم استفاده می کردند سریع‌تر از افرادی که از پمادهای حاوی داروی ضد ویروسی آسیکلوویر یا دارونما استفاده می‌کردند ، بهبود می یافت. این پماد را باید چهار بار در روز روی زخم‌های تبخال استفاده کرد.

غذاهای مفید برای درمان خانگی تبخال تناسلی

رژیم غذایی مناسب در درمان خانگی تبخال تناسلی و سایر نواحی بدن، تأثیر بسیاری دارند. رژیم غذایی سالم حتی می‌تواند از ایجاد تبخال پیشگیری کند. غذاهای مفید برای تبخال تناسلی و سایر نواحی بدن را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

  • میوه‌ها و سبزیجات حاوی تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن و درمان تبخال هستند.
  • مرغ و پنیر حاوی پروتئین‌های مفید برای بهبود تبخال هستند.
  • بادرنجبویه.

افرادی که تجربه ابتلا به تبخال در دفعات زیاد دارند، باید پرهیزهای غذایی را نیز رعایت کنند. این افراد باید بدانند به چه مواد غذایی حساسیت دارند تا از آن‌ها استفاده نکنند. همچنین مصرف کافئین (قهوه و کاکائو) و الکل در دوره ابتلا به تبخال ممنوع است.

درمان خانگی تبخال تناسلی زنان

در درمان خانگی تبخال واژن فرد باید ابتدا از حمام کردن زیاد اجتناب کند و در عوض، دوش آب گرم طولانی بگیرد و سعی کند در سایر مواقع محل را تمیز و خشک نگه دارد.

استفاده از کمپرس سرد هر چند ساعت یکبار برای درمان خانگی ورم تبخال تناسلی مفید است. می‌توان تکه‌های یخ را در یک حوله نرم و تمیز پیچید و بر ناحیه تناسلی گذاشت. همچنین می‌توان با استفاده از نشاسته ذرت خمیری تهیه کرد که به خشک شدن زخم‌ها و در نتیجه کاهش خارش واژن کمک می کند. تعدادی از روغن‌های اساسی مانند روغن درخت چای، بابونه، زنجبیل و روغن آویشن برای درمان این عارضه در واژن مفید هستند که باید قبل از استفاده در روغن حامل رقیق شوند.

درمان خانگی تبخال تناسلی مردان

یکی از روش‌های مفید برای درمان این عارضه درمان گیاهی تبخال تناسلی مردان با بادرنجبویه است. مردان می‌توانند بادرنجبویه را هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی مصرف کنند. تمامی روش‌های ذکر شده در این مقاله برای درمان این عارضه در مردان مفید است.

درمان خانگی تبخال مقعدی

تبخال مقعدی نوع خاصی از تبخال تناسلی به شمار می‌رود. این تبخال می‌تواند در داخل یا خارج بدن باشد. در صورتی که تبخال داخلی باشد، بهتر است با روش‌های پزشکی درمان شود. البته مراجعه به پزشک باید بعد از ده روز انجام شود. چرا که احتمال بهبود خود به خودی تبخال وجود دارد. اما برای تبخال‌های خارجی می‌توان از متدهای درمان خانگی استفاده کرد. بهترین روش‌های درمان این نوع تبخال در خانه عبارتند از؛

  • بادرنجبویه.
  • آلوئه ورا.
  • کمپرس یخ.

درمان خانگی تبخال چشمی

عفونت‌های حاصل از تبخال چشم می‌تواند بسیار دردناک باشد. بسته به محل عفونت (پلک، قرنیه، داخل چشم و غیره)، درمان مناسب برای کنترل درد متفاوت است. توصیه می‌شود برای درمان تبخال‌های چشمی به پزشک مراجعه کرد. معمولا پزشک درمان را با داروهای ضد ویروس آغاز می‌کند و در صورت عدم درمان به موقع راهکارهای درمانی دیگری پیشنهاد می‌دهد.

در صورتی که پزشک بگوید که مشکل مهمی نیست و عارضه خود به خود بهبود پیدا می‌کند، به کمک درمان خانگی تبخال چشم می‌توان روند بهبود را سریع‌تر کرد. در مورد انتخاب درمان گیاهی تبخال چشمی یا دیگر روش‌های خانگی نیز حتما باید با پزشک مشورت شود.

درد ناشی از این عارضه در چشم را می­توان با کمپرس سرد کاهش داد و التهاب و تورم سطح پوست را  به حداقل رساند. مسکن­هایی مانند لوسیون کالامین ، کرم کپسایسین و لکه های لیدوکائینی در برخی موارد می‌تواند موثر باشد.

درمان خانگی تبخال لب

لب و دهان نقاط حساس در بدن هستند که احتمال بروز این عارضه در اطراف آن‌ها اغلب زیاد است. روش‌های مختلفی برای درمان خانگی تبخال دهان و لب بیان شده است که از میان آن­ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

درمان گیاهی تبخال لب با مرهم گل همیشه بهار

مرهم گل همیشه بهار ماده‌ایی طبیعی و گیاهی است که با قرار دادن آن روی تبخال لب علاوه بر آنکه به کنترل و از بین رفتن ویروس‌ کمک می‌کند، موجب تسریع روند درمان تبخال لب در خانه می‌شود. می‌توان از جوشانده، مرهم گل‌ همیشه بهار یا داروهای صنعتی تهیه شده از این گیاه برای درمان بیماری استفاده کرد.

درمان خانگی تبخال لب با سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خواص ضد التهابی و ضد ویروسی شناخته شده است. برای درمان تبخال لب با سرکه سیب می‌توان، یک چهارم لیوان سرکه سیب را با سه چهارم لیوان آب گرم مخلوط کرد و سپس به وسیله پنبه روی ناحیه آسیب دیده مالید.

پماد تبخال لب

متداول‌ترین داروهای ضد ویروس برای درمان خانگی تبخال لثه، دهان و لب آسیکلوویر، پنسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر است. داروهای ضدویروسی باید تحت نظارت پزشک متخصص مصرف شوند. زیرا دوز و نحوه مصرف بر حسب شرایط سنی و جسمی افراد متفاوت است. اما نوع دیگری از پمادها نیز وجوددارند که می‌توان در خانه از آن­ها استفاده کرد.

پماد لیزین یکی از کاربردی‌ترین کرم‌ها برای درمان تبخال لب و سایر نواحی بدن در خانه به شمار می‌رود. لیزین یکی از آمینو اسید‌های ضروری برای بدن است.

مکمل‌های خوراکی لیزین نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که فرد حساسیت پوستی شدید یا بیماری خاصی نداشته باشد، می‌تواند بدون نسخه این پماد را استفاده کند. برای استفاده از آن تنها کافی است روزانه سه الی چهار بار آن را روی ناحیه مبتلا به تبخال مالید.

درمان خانگی تبخال لب با جوش شیرین

درمان خانگی تبخال لب با جوش شیرین

خمیر جوش شیرین هم می‌تواند عوارض ناشی از تبخال را بهبود بخشد و هم در درمان خانگی تبخال داخل دهان موثر باشد. کاربرد این روش به لب محدود نمی‌شود و می‌تواند برای نواحی مختلف بدن به جز نواحی نزدیک چشم و ناحیه تناسلی، مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که فردی برای اولین بار از جوش شیرین استفاده می‌کند، باید تست حساسیت انجام دهد. بدین صورت که مقداری خمیر جوش شیرین روی پوست ناحیه سالم بدن خود بزند و چند ساعت منتظر بماند. اگر واکنش آلرژیک مشاهده نشد، می‌توان از آن برای درمان خانگی تبخال نیز استفاده کرد.

برای تهیه خمیر جوش شیرین تنها کافی است چند قطره آب به یک قاشق مرباخوری جوش شیرین اضافه شود. این چند قطره باید به اندازه‌ای باشند که پودر را خیس و به خمیر تبدیل کنند. به یاد داشته باشید که ریختن آب بیش از حد، خمیر را رقیق می‌کند و استفاده از آن سخت‌تر می‌شود.

بعد از تهیه خمیر باید یک تکه پنبه را به آن آغشته کرد و مانند روش‌های قبلی، به کمک آن تبخال را آغشته کرد. بعد از چند دقیقه نیز می‌توان ناحیه را با آب ساده یا آب نمک شست. به منظور درمان خانگی تبخال اطراف دهان، این روش باید به صورت روزانه انجام شود.

درمان خانگی تبخال بینی

برای شروع درمان خانگی تبخال بینی بهتر است 10 روز صبر کرد زیرا در بیشتر مواقع به خودی خود بهبود می‌یابد. برای درمان تبخال بینی در خانه فرد ابتدا باید زخم‌ها را به آرامی بشوید. اگر زخم‌ها در حفره بینی نیستند، می‌توان یک دستمال را با آب گرم و صابون خیس کرد و زخم‌ها را شست. برای این کار باید از صابون ضد باکتری استفاده کرد. برای زخم‌های داخل بینی باید پنبه‌ای را در آب و صابون فرو کرد و با آن داخل بینی را به آرامی شست. این روند را باید دو تا سه بار در روز تکرار کرد.

اگر تبخال بینی سبب خارش و سوزش در فرد شود می‌تواند با پماد به درمان خانگی ورم تبخال بینی خود کمک کند. خاراندن بینی می‌تواند وضعیت را بدتر کند و باعث عفونت شود ، بنابراین برای کاهش خارش ، استفاده از ژل یا کرم با لیدوکائین یا بنزوکائین توصیه می‌شود. البته باید توجه داشت که این روش‌های درمانی ممکن است در کوتاه مدت درد را تسکین دهند. از این پمادها تنها در صورتی که تبخال در عمق حفره بینی فرد نباشد می‌توان استفاده کرد.

درمان خانگی تبخال پا

از آنجایی که ویروس هرپس سیمپلکس اغلب در جاهای مرطوب بدن مانند لب، بینی و ناحیه تناسلی رشد می‌کند، امکان بروز آن در پا وجود ندارد. بنابراین ایجاد برجستگی روی پاها می‌تواند به سبب میخچه پا یا زگیل پا باشد که باید درمان‌های مربوط به آن را انجام داد.

محدودیت های درمان تبخال در خانه

در مورد محدودیت‌های هر روش یا محدودیت‌هایی که برای تبخال‌های نواحی مختلف وجود دارد، در قسمت‌های پیشین صحبت کردیم. اما نکته مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. در صورتی که هنگام استفاده از یک روش درمان خانگی، علائم غیر معمولی را مشاهده کردید، باید حتما استفاده از آن روش را متوقف کنید. چرا که ممکن است پوست هر شخص به برخی از مواد طبیعی واکنش آلرژیک نشان دهد. آلرژی، تبخال را بدتر می‌کند. همچنین افرادی که آلرژی شدید دارند، باید تحت نظارت پزشک از داروها و روش‌های درمان خانگی تبخال استفاده کنند. استفاده خودسرانه ممکن است این افراد را با مشکل مواجه کند.

سوالات متداول درمان خانگی تبخال

  • بهترین روش درمان خانگی تبخال چیست؟

روش مناسب برای هر شخص متفاوت است. به همین دلیل هر فرد باید متدهای درمانی مختلف را امتحان کند تا به بهترین روش برسد.

  • آیا روش درمان تبخال به جنسیت و سن بستگی دارد؟

خیر. همه افراد می‌توانند از روش‌های مختلف درمان خانگی تبخال استفاده کنند. البته باید با توجه به محل ایجاد تبخال، شدت آن و حساسیت‌های پوستی که دارند این کار را انجام دهند.

منبع
healthlinemedicalnewstoday
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید