پوست

درمان سوختگی با داروهای گیاهی(23 گیاه عالی)

فهرست محتوای مقاله

درمان سوختگی با داروهای گیاهی

سوختگی نوعی آسیب است که می تواند در اثر گرما، مواد شیمیایی، الکتریسیته خورشید یا … ایجاد شود. شدت آنها از خفیف تا شدید متغیر است و درمان آن ممکن است بسته به عمق و اندازه سوختگی متفاوت باشد. در حالی که درمان سنتی سوختگی معمولاً شامل استفاده از داروها و پمادهای موضعی است، برخی از افراد ممکن است به دنبال درمان های جایگزین یا مکمل مانند داروهای گیاهی باشند. در این مقاله به استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سوختگی می پردازیم.

شایان ذکر است در مقاله دیگری با نام تسکین سوزش سوختگی ، انواع روش های بهبود سوزش پس از سوختگی را بیان کرده‌ایم.

1) درمان سوختگی با داروی گیاهی آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی آبدار با برگ های ضخیم و گوشتی است که حاوی ماده ای شفاف و ژله مانند است. این ماده به دلیل خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و مرطوب کنندگی که دارد به طور سنتی برای درمان سوختگی استفاده می شود. آلوئه ورا به کاهش درد، تورم و قرمزی مرتبط با سوختگی کمک میکند و همچنین به بهبود پوست آسیب دیده کمک می‌کند. برای استفاده از آلوئه ورا برای سوختگی، می توان ژل را از برگ های گیاه استخراج کرد و مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده اعمال کرد. استفاده از ژل آلوئه ورا خالص و فرآوری نشده بسیار مهم است، زیرا محصولاتی که به شدت فرآوری شده اند ممکن است اثرات مفید مشابهی نداشته باشند.

درمان سوختگی با گیاهان دارویی

2) درمان سوختگی با داروی گیاهی گل همیشه بهار(کاندولا)

گل همیشه بهار، گیاهی گلدار است که قرن هاست در طب سنتی برای درمان انواع بیماری های پوستی از جمله سوختگی استفاده می شود. گل همیشه بهار دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است که ممکن است به کاهش تورم، قرمزی و عفونت ناشی از سوختگی کمک کند. کالاندولا را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می‌توان آن را به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف کرد.

3) درمان سوختگی با داروی گیاهی کامفری

کامفری یک گیاه چند ساله است که به طور سنتی برای درمان سوختگی ها، زخم ها و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام آلانتوئین و رزمارینیک اسید است که تصور می شود به تحریک تولید کلاژن و بهبود پوست آسیب دیده کمک می کند. کامفری را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که کامفری نباید روی زخم های عمیق استفاده شود یا به صورت خوراکی برای مدت طولانی مصرف شود، زیرا ممکن است اثرات سمی روی کبد داشته باشد.

داروی گیاهی برای سوختگی

4) درمان سوختگی با داروی گیاهی بابونه

بابونه گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام بیزابولول و ماتریسین است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ترمیم کننده زخم هستند. بابونه را می توان به صورت پماد، کرم یا لوسیون به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که بابونه ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده‌تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

5) درمان سوختگی با داروی گیاهی اسطوخودوس

اسطوخودوس یک گیاه معطر است که به طور سنتی برای درمان سوختگی و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام لینالول و لینالیل استات است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ترمیم کننده زخم هستند. اسطوخودوس را می توان به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده به شکل اسانس، پماد، کرم یا لوسیون استفاده کرد و یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که اسانس اسطوخودوس باید با احتیاط استفاده شود، زیرا در صورت استفاده بدون رقیق یا در غلظت های بالا می تواند برای پوست تحریک شود.

درمان سوختگی با داروی گیاهی

6) درمان سوختگی با داروی گیاهی چنار

چنار گیاهی است که به طور سنتی برای درمان سوختگی و سایر آسیب های پوستی استفاده می شده است. حاوی ترکیباتی به نام گلیکوزیدهای ایریدوئید و فلاونوئیدها است که دارای خواص ضد التهابی، قابض و ترمیم کننده زخم هستند. چنار را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که چنار ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

7) درمان سوختگی با داروی گیاهی خار مریم

خار مریم گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام هایپرفورین و هایپریسین است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ترمیم کننده زخم هستند. خار مریم را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. بایستی توجه داشته باشید که خار مریم ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از استفاده با یک پزشک مشورت کنید.

8) درمان سوختگی با داروی گیاهی آرنیکا

آرنیکا گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام سسکوی ترپن لاکتون است که خاصیت ضد التهابی و تسکین درد دارد. آرنیکا را می توان به صورت پماد، کرم یا لوسیون به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که آرنیکا نباید روی پوست با زخم عمیق یا روی زخم های باز استفاده شود، زیرا ممکن است باعث تحریک شود.

9) درمان سوختگی با داروی گیاهی اکیناسه(سرخارگل)

اکیناسه گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام آلکیل آمیدها و پلی ساکاریدها است که خاصیت تقویت سیستم ایمنی و التیام زخم دارند. اکیناسه را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می‌توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که اکیناسه ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده به صورت گسترده، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

10) درمان سوختگی با داروی گیاهی گوتوکولا

گوتوکولا گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام تری ترپنوئیدها است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ترمیم زخم هستند. گوتوکولا را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می‌توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. بایستی توجه داشته باشید که گوتوکولا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

11) درمان سوختگی با داروی گیاهی روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن ضروری است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری های پوستی از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام ترپنوئیدها است که خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند. روغن درخت چای را می توان به صورت موضعی به صورت اسانس در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد، زیرا در صورت استفاده بدون رقیق کردن و در غلظت‌های بالا می تواند سبب تحریک پوست شود. توجه به این نکته مهم است که روغن درخت چای ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود، بنابراین بایستی قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

12) درمان سوختگی با داروی گیاهی علف مرغ

علف مرغ گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام ساپونین و موسیلاژ است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ترمیم کننده زخم هستند. علف مرغ را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته مهم است که گیاه علف مرغ ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین بایستی قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

13) درمان سوختگی با داروی گیاهی گلدن سیل

گلدن سیل گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام بربرین و هیدراستین است که دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ترمیم کننده زخم هستند. گلدن سیل را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. گیاه گلدن سیل هم همانند بسیاری از داروهای گیاهی ممکن است با برخی داروهای دیگر تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

14) درمان سوختگی با داروی گیاهی گل ختمی

گل ختمی گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام موسیلاژ و پلی ساکاریدها است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ترمیم کننده زخم هستند. گل ختمی را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که گل ختمی ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را با قرار دادن گل ختمی روی آن آزمایش کنید.

15) درمان سوختگی با داروی گیاهی خراطین

خراطین گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام ساپونین و موسیلاژ است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ترمیم کننده زخم هستند. مولین را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته مهم است که گل خراطین ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را با گیاه خراطین  آزمایش کنید.

16) درمان سوختگی با داروی گیاهی گزنه

گزنه گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شده است. حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها و اسید سیلیسیک است که دارای خواص ضد التهابی و ترمیم کننده زخم هستند. گزنه را می توان به صورت پماد، کرم یا لوسیون به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که گزنه ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده به صورت گسترده ، ناحیه کوچکی از پوست را با گزنه آزمایش کنید.

17) درمان سوختگی با داروی گیاهی پوست بلوط

پوست درخت بلوط گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می‌شود. حاوی ترکیباتی به نام تانن ها و فلاونوئیدها است که خاصیت قابض، ضد التهابی و ترمیم کننده زخم دارند. پوست بلوط را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که پوست درخت بلوط ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده ناحیه کوچکی از پوست بدن را با این گیاه آزمایش کنید.

18) درمان سوختگی با داروی گیاهی شبدر قرمز

شبدر قرمز گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام ایزوفلاون و کومارین است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ترمیم کننده زخم هستند. شبدر قرمز را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که شبدر قرمز ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

19) درمان سوختگی با داروی گیاهی نارون لغزنده

نارون لغزنده گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیبی به نام موسیلاژ است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ترمیم کننده زخم است. نارون لغزنده را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که نارون لغزنده ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

20) درمان سوختگی با داروی گیاهی گزنه

گزنه گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها و اسید سیلیسیک است که دارای خواص ضد التهابی و ترمیم کننده زخم هستند. گزنه را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و یا به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که گزنه ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

21) درمان سوختگی با داروی گیاهی زردچوبه

زردچوبه گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ترمیم کننده زخم است. زردچوبه را می توان به صورت پماد، کرم یا لوسیون به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که زردچوبه ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

22) درمان سوختگی با داروی گیاهی پوست درخت بید

پوست درخت بید گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیبی به نام سالیسین است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده درد و التیام زخم است. پوست درخت بید را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. مهم است که توجه داشته باشید که پوست درخت بید ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

23) درمان سوختگی با داروی گیاهی فندق جادوگر

فندق جادوگر گیاهی است که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها از جمله سوختگی استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام تانن ها و فلاونوئیدها است که خاصیت قابض، ضد التهابی و ترمیم کننده زخم دارند. فندق جادوگر را می توان به صورت موضعی به صورت پماد، کرم یا لوسیون در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد یا می توان آن را به صورت خوراکی به عنوان چای یا مکمل مصرف کرد. توجه به این نکته ضروری است که فندق جادوگر ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده گسترده تر، ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

مزایای درمان سوختگی با داروهای گیاهی

چندین مزیت بالقوه برای استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سوختگی وجود دارد:

طبیعی و ملایم

داروهای گیاهی از منابع گیاهی طبیعی تهیه می‌شوند و اغلب برای پوست ملایم‌تر از داروهای مصنوعی هستند. این امر می تواند به ویژه برای افرادی که پوست حساس دارند یا برای کسانی که به مواد خاصی در درمان های سنتی سوختگی حساسیت دارند مهم باشد.

التیام زخم

بسیاری از گیاهان دارای خواص ترمیم زخم هستند که می توانند به ترمیم بافت آسیب دیده پوست کمک کنند. برخی از نمونه‌های گیاهان با خواص ترمیم زخم عبارتند از گل همیشه بهار، انگور و چنار.

ضد التهاب: التهاب بخشی طبیعی از روند بهبودی بدن است، اما می تواند به درد و ناراحتی نیز کمک کند. برخی از گیاهان مانند زردچوبه و زنجبیل دارای خواص ضد التهابی هستند که می تواند به کاهش تورم و ناراحتی ناشی از سوختگی کمک کند.

ضد باکتری و ضد قارچ

برخی از گیاهان مانند گلدن سیل و روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند که ممکن است به جلوگیری از عفونت در سوختگی کمک کند.

تسکین درد

برخی گیاهان مانند آرنیکا و پوست درخت بید دارای خواص تسکین دهنده درد هستند که می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از سوختگی کمک کند.

عوارض درمان سوختگی با داروهای گیاهی

واکنش های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است به برخی گیاهان دارویی یا محصولات گیاهی حساسیت داشته باشند که می تواند منجر به علائمی مانند خارش، بثورات، تورم و مشکل در تنفس شود.

تداخلات با سایر داروها

برخی از گیاهان ممکن است با داروهای دیگری که فرد مصرف می کند تداخل داشته باشند و به طور بالقوه اثربخشی دارو را افزایش یا کاهش دهند یا عوارض جانبی مضری ایجاد کنند.

عدم استانداردسازی

کیفیت، خلوص و قدرت فرآورده‌های گیاهی می‌تواند بسیار متفاوت باشد، و آنها مشمول استانداردهای نظارتی مشابه داروهای تجویزی و بدون نسخه نیستند. این بدان معناست که مواد فعال و آلاینده‌های بالقوه در این محصولات ممکن است از یک دسته به دسته دیگر سازگار نباشند.

تأخیر در جستجوی درمان پزشکی

برخی افراد ممکن است به داروهای گیاهی تکیه کنند تا درمان‌های پزشکی سنتی را کنار بگذارند، که می‌تواند مراقبت‌های پزشکی لازم را به تأخیر بیاندازد و به طور بالقوه آسیب سوختگی را بدتر کند.

جمع بندی و نتیجه گیری درمان سوختگی با داروهای گیاهی

توجه به این نکته مهم است که استفاده از داروهای گیاهی باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مورد بحث قرار گیرد، زیرا آنها می توانند راهنمایی هایی در مورد خطرات و مزایای بالقوه ارائه دهند و به تعیین مناسب ترین درمان برای یک آسیب سوختگی خاص کمک کنند.

منبع
oup.comintechopen.com
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید