سلامت

درمان شپش سر با سشوار + 11درمان خانگی شپش

درمان خانگی شپش سر

شپش‌ها حشرات ریزی هستند که پوست سر و موهای انسان را آلوده می‌کنند. آنها از خون انسان تغذیه می‌کنند و می‌توانند باعث خارش و ناراحتی شوند. در حالی که بسیاری از درمان‌های خانگی وجود دارد که ادعا می‌شود شپش سر را درمان می‌کند، اما موثر بودن همه آنها ثابت نشده است. برخی از رایج ترین درمان‌های خانگی شامل سرکه، سس مایونز و روغن زیتون هستند، اما شواهد علمی‌محدودی برای حمایت از اثربخشی آنها در درمان شپش سر وجود دارد. در ادامه درمان‌های خانگی شپش سر را بررسی می‌کنیم.

درمان شپش سر با سشوار

برای استفاده از سشوار برای درمان شپش سر بایستی درجه حرارت سشوار خیلی بالا نباشد و با فاصله مناسبی از سر این کار را انجام دهید. اما حقیقت این است که برخلاف اعتقادعمومی‌استفاده از سشوار برای درمان شپش یک روش درمانی موثر نیست و می‌تواند خطرناک باشد. گرمای سشوار می‌تواند به پوست سر و مو آسیب برساند. موثرترین روش درمان شپش سر استفاده از شامپوی دارویی است که به طور خاص برای از بین بردن شپش طراحی شده است و همچنین شانه کردن موها با یک شانه دندانه ریز برای از بین بردن شپش روش‌های موثرتری هستند.

عوارض درمان شپش سر با سشوار

سوختگی: گرمای زیاد تولید شده توسط سشوار می‌تواند باعث سوختگی پوست سر و پوست شود که می‌تواند دردناک باشد و منجر به ایجاد زخم طولانی مدت شود.

خشکی و شکستگی: گرمای سشوار می‌تواند موها و پوست سر را خشک کند و باعث شکستگی، دوشاخه شدن و شکننده شدن موها شود.

کم آبی: قرار دادن پوست سر و مو در معرض حرارت زیاد برای مدت طولانی می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود که می‌تواند باعث خارش و پوسته پوسته شدن شود.

بی اثر بودن: سشوار در از بین بردن شپش سر یا تخم آنها موثر نیست. فقط می‌تواند به طور موقت شپش را از روی مو حذف کند، اما آنها به سرعت باز می‌گردند.

درمان خانگی شپش سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص حشره کش طبیعی است و می‌تواند در از بین بردن شپش سر موثر باشد. چند قطره روغن درخت چای را با روغن حامل (مانند روغن نارگیل) مخلوط کرده و به پوست سر و مو بمالید. قبل از شستشو و شانه کردن شپش، حداقل یک ساعت آن را در همان حالت بگذارید.

درمان خانگی شپش سر با روغن زیتون

درمان خانگی شپش سر با روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند با پوشاندن شپش‌ها را خفه کرده و از بین ببرد. روغن زیتون را به پوست سر و موها بمالید، با کلاه حمام بپوشانید و بگذارید چند ساعت بماند و سپس شپش را بشویید و شانه کنید.

درمان خانگی شپش سر با سس مایونز

درمان خانگی شپش سر با سس مایونز

تصور می‌شود که سس مایونز شپش را خفه می‌کند و شانه کردن آنها از روی مو را آسان تر می‌کند. مقدار زیادی سس مایونز را به پوست سر و موها بمالید، با کلاه رویش را بپوشانید و بگذارید چند ساعت بماند و سپس موها را بشویید و شانه کنید.

درمان خانگی شپش سر با آب شور

درمان خانگی شپش سر با آب شور

آب شور می‌تواند شپش را از بین ببرد . محلولی از 1 فنجان آب و 1 قاشق غذاخوری نمک (بخصوص نمک اپسوم) را با هم مخلوط کنید و از آن برای مرطوب کردن موها و پوست سر استفاده کنید. قبل از شستشو و شانه کردن شپش، حداقل یک ساعت آن را در همان حالت رها بگذارید.

درمان خانگی شپش سر با روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس دارای خواص حشره کش طبیعی است و می‌تواند در از بین بردن شپش سر موثر باشد. چند قطره روغن اسطوخودوس را با یک روغن حامل (مانند روغن نارگیل) مخلوط کنید و آن را به پوست سر و مو بمالید. قبل از شستشو و شانه کردن شپش، حداقل یک ساعت آن را در همان حالت بگذارید.

درمان خانگی شپش سر با روغن نارگیل

درمان خانگی شپش سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند شپش‌ها را با پوشاندن بدن آنها خفه کرده و از بین ببرد. روغن نارگیل را به پوست سر و موها بمالید، با کلاه حمام یا یک نایلون سر خود را بپوشانید و بگذارید چند ساعت بماند و سپس موی سر و شپش را بشویید و شانه کنید.

درمان خانگی شپش سر با سرکه سیب

درمان خانگی شپش سر با سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند به شل شدن و کنده شدن شپش‌ها از مو کمک کند. مقدار مساوی سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید و از آن برای مرطوب کردن موها و پوست سر استفاده کنید. قبل از شستشو و شانه کردن موی سر حداقل یک ساعت بگذارید محلول سرکه و آب روی سر شما باشد.

درمان خانگی شپش سر با استفاده از شانه دندانه دار

این روش شامل استفاده از یک شانه دندانه ریز مخصوص برای از بین بردن فیزیکی شپش از روی مو است. این روش می‌تواند زمان بر باشد اما به طور کلی ایمن و موثر در نظر گرفته می‌شود. برای استفاده از این روش، موها را خیس کنید و از نرم کننده استفاده کنید تا به شل شدن شپش کمک کند. سپس، از شانه دندانه دار استفاده کنید تا قسمت‌های کوچکی از مو را با دقت شانه کنید، که از ریشه شروع کرده و تا انتها ادامه دهید. شانه را بشویید و این کار را تکرار کنید تا تمام موها شانه شوند.

درمان خانگی شپش سر با سیر

سیر خاصیت حشره کش طبیعی دارد و می‌تواند در از بین بردن شپش سر موثر باشد. چند حبه سیر را له کنید و با روغن حامل (مانند روغن نارگیل) مخلوط کنید. مخلوط را به پوست سر و موها بمالید، با یک نایلون یا کلاه سر را بپوشانید و تا یک ساعت صبر کنید. سپس موهای خود را بشویید.

بنزوئیل پراکسید

به هیچ عنوان از این دارو برای کودکان یک ساله یا کمتر استفاده نکنید. برای استفاده از این روش ابتدا بنزوئیل پراکسید را به طور مستقیم روی پوست سر بمالید و سپس آن را با آب بشویید. هنگام شست‌وشو بهتر است از یک تشت استفاده کنید تا شپش‌های مرده داخل آن بریزند. این روش را تقریباً یک هفته بعد نیز تکرار کنید، تا شپش‌های باقی مانده نیز از بین بروند.

درمان خانگی شپش با رنگ مو

رنگ مو نیز از جمله مواردی است که با وجود تاثیر موقت در از بین بردن شپش‌ها،اما در از بین بردن رشک‌ها موثر نیست. همچنین رنگ مو نبایستی برای کودکان استفاده شود. بنابراین موارد، رنگ انتخاب خوبی برای از بین بردن شپش سر نیست.

 

منبع
khealthncbi
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید