سلامت

درمان زگیل تناسلی با واجبی+وازلین+ سایردرمان‌های خانگی

فهرست محتوای مقاله

انواع روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی یکی از پرعارضه‌ترین انواع زگیل‌های بدن هستند چرا که نه تنها درد ایجاد می‌کنند و تأثیرهای یک زگیل را دارند، بلکه در زندگی زناشویی شخص مبتلا و روحیات او نیز مشکل ایجاد می‌کنند. از آنجا که زگیل‌های تناسلی حتی پس از برداشتن نیز ممکن است بازگردند، درمان زگیل تناسلی در خانه وقتی در کنار درمان‌های استاندارد پزشکی استفاده شود، موثرتر خواهند بود.

درمان زگیل تناسلی در خانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن دغدغه مهم افرادی است که به این عارضه مبتلا هستند. خوشبختانه مواد طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای درمان زگیل تناسلی زنان در منزل استفاده کرد. یکی از معروف ترین این روش ها درمان زگیل تناسلی با واجبی است. این متدها برای آقایان نیز کاربردی هستند. در واقع روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی به جنسیت خاصی محدود نمی‌شود.

لازم به ذکر است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) داروهای جایگزین را تنظیم نمی‌کند. هرکسی که مایل به استفاده از این داروها است باید ابتدا آن را با پزشک در میان بگذارد و همیشه باید آن­ها را از منابع معتبر خریداری کند.

درمان زگیل تناسلی با واجبی

اگر پوست فرد به نوره یا واجبی حساسیت نداشته باشد، استفاده از واجبی برای درمان زگیل تناسلی در خانه کاربردی است. نوره اصل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و دارای خاصیت ضد عفونی کننده است. همچنین با دفع سودای بدن می‌تواند بافت زگیل را از بین ببرد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که همه پودرهای موبر نوره نیستند! باید از پودر اصلی که حاوی آرسنیک است استفاده شود. برای اطمینان این محصول را باید از عطاری‌های معتبر خریداری کرد.

روش درمان زگیل تناسلی با واجبی در منزل

استفاده از واجبی برای از بین بردن زگیل در خانه مانند زمانی است که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود. البته اگر اولین بار است که شخص از این ماده استفاده می‌کند، باید تست حساسیت انجام دهد. برای این کار باید مقداری از پودر را با آب مخلوط کرد و روی پوست بازو یا پا مالید. در صورتی که بعد از ۲۴ ساعت واکنش حساسیت‌زا (خارش، سوزش، ایجاد دانه و قرمزی پوست) ایجاد نشد، می‌توان از آن برای درمان زگیل تناسلی در خانه نیز استفاده کرد.

برای استفاده از نوره باید آن را به نسبت نوشته شده روی بسته با آب مخلوط کرد تا به حالت خمیری در آید. سپس با استفاده از یک کاردک سطح زگیل را به نوره آغشته کرد. بعد از چند دقیقه باید سطح پوست را با آب شست. نکته قابل توجه این است که نوره بیش از حد نباید روی پوست باقی بماند. چون ممکن است پوست را بسوزاند. این روش درمانی باید به صورت یک روز در میان تکرار شود.

درمان زگیل تناسلی با وازلین

استفاده از وازلین به منظور پوشاندن پوست سالم اطراف زگیل، در برخی موارد ممکن است به عنوان یک روش موقت و خنثی سازی احتمالی تحریکات خارجی، مفید باشد. اما این کار نباید به عنوان یک جایگزین برای درمان زگیل با محصولات دارویی مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل، قبل از استفاده از هرگونه محصول آرایشی و بهداشتی برای پوست خود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

درمان زگیل تناسلی در خانه با عسل

درمان زگیل تناسلی در خانه با عسل

عسل می‌تواند درمان موثری برای انواع زگیل، از جمله زگیل‌های تناسلی باشد. اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که عسل مانوکا بهترین نوع این ماده برای درمان زگیل به شمار می‌رود. عسل ماده ملایمی است. به همین دلیل استعمال آن در ناحیه تناسلی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

برای درمان لازم است روزانه دوبار و هر بار به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه ناحیه دارای زگیل را به عسل آغشته کنید. بعد از این مدت نیز ناحیه را با آب ولرم یا آب نمک ولرم شستشو دهید. شستشو با آب نمک می‌تواند روند درمان زگیل تناسلی در خانه را سریع‌تر کند.

درمان خانگی زگیل تناسلی با سیر

درمان خانگی زگیل تناسلی با سیر

ترکیبات سیر در درمان زگیل تناسلی در خانه مفید است. از آنجایی که این ماده معمولا حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند، می‌توان از آن برای زگیل‌ها در ناحیه تناسلی نیز استفاده کرد. آلیسین یکی از ترکیبات سیر است که باکتری‌های موجود در زگیل را از بین می‌برد. این ماده همچنین آنزیم‌های زگیل را غیرفعال می‌کند و به مرور زمان باعث خشک شدن بافت آن می‌شود.

روش استفاده از سیر برای از بین بردن زگیل تناسلی در خانه

برای درمان فوری زگیل تناسلی در خانه به عصاره سیر نیاز است. عصاره آماده در بازار وجود دارد، اما تهیه آن در خانه نیز کار سختی نیست. تنها کافی است یک یا چند حبه سیر به قطعات خیلی ریز خرد شود. حتی می‌توان آن را رنده کرد. بعد از آن باید چند قطره آب به سیر اضافه کرد تا حالت خمیری به خود بگیرد. امکان استفاده از روغن‌های گیاهی مناسب برای درمان زگیل در خانه نیز وجود دارد. این روغن‌ها را در قسمت‌های بعدی نام خواهیم برد.

بعد از ایجاد عصاره مورد نظر باید یک تکه پنبه یا پارچه کوچک تمیز را به آن آغشته کرد. سپس روی زگیل قرار داد و آن را با چسب بست. لازم است پنبه چند ساعت روی سطح پوست شما باقی بماند. این کار باید به صورت روزانه تکرار شود. این روش درمان زگیل تناسلی در خانه بعد از سه الی چهار هفته نتیجه قابل توجهی ایجاد می‌کند.

درمان زگیل تناسلی در منزل با پوست پرتقال

درمان زگیل تناسلی در منزل با پوست پرتقال

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن زگیل تناسلی در خانه، استفاده از پوست پرتقال است. این روش هرچند یک گزینه ساده و ارزان است اما هنوز از نظر علمی اثبات شده نیست و بیشتر تجربی است.

برای درمان زگیل تناسلی در خانه در این روش باید پوست پرتقال را یک بار در روز به زگیل تناسلی مالید. به مرور زمان رنگ زگیل تغییر می‌کند، تیره می‌شود و سپس می‌افتد. رسیدن به نتیجه ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد.

رفع زگیل تناسلی در خانه با آناناس

رفع زگیل تناسلی در خانه با آناناس

آناناس یک میوه مفید و دارای بروملین است، مخلوطی از آنزیم‌ها که سبب هضم پروتئین‌ها می‌شوند. بروملین با حل شدن در پروتئین‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن ویروس HPV شود.

برای رفع زگیل تناسلی در خانه با استفاده از آب آناناس فرد باید هر روز زگیل تناسلی خود را با آب آناناس خیس کند. تکنیک دیگر استفاده روزانه از آناناس تازه است.

درمان سریع زگیل تناسلی در خانه با قاصدک

بسیاری از مردم قاصدک را یک علف هرز می‌دانند اما در طب قدیم چین و خاورمیانه از خواص قاصدک برای درمان برخی از بیماری‌ها از جمله زگیل تناسلی استفاده می‌کنند. شیره قاصدک، یک درمان سنتی برای بیماری‌های پوستی است.

یک مطالعه حیوانی در سال 2011 نشان داد که عصاره قاصدک ممکن است سبب تحریک پوست برای تولید کلاژن شود و التهاب پوست و سوزش را کاهش دهد. در تحقیق دیگری عنوان شد که قاصدک دارای اجزای ضد‌میکروبی است و این خواص ممکن است برای درمان زگیل تناسلی در خانه مفید باشد.

برای امتحان این روش، باید شیره سفید چسبناک را بیرون آورد سپس یک یا دو بار در روز آن را روی زگیل مالید. بهتر است این عمل تا دو هفته ادامه داشته باشد.

هرگز نباید از قاصدک‌هایی که با مواد شیمیایی سم‌پاشی شده‌اند استفاده کرد.

درمان قطعی زگیل تناسلی در خانه با آسپرین

ماده اصلی آسپرین سالیسیلیک اسید است. سالیسیلیک اسید با از بین بردن پوست آلوده در گذشت زمان، زگیل را از بین می برد. تصور می‌شود که آسپرین نیز تأثیر مشابهی داشته باشد. روش پیشنهادی برای درمان این است که قرص آسپرین خرد و با آب مخلوط شود. سپس خمیر به دست آمده برای درمان زگیل تناسلی در خانه روی ناحیه مالیده شود و یک شب روی آن با بانداژ پوشانده شود.

درمان سریع زگیل تناسلی در خانه با ویتامین C

ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این ویتامین همچنین برای ترمیم زخم و بافت سالم پوست ضروری است. برای درمان زگیل تناسلی در خانه با این روش می‌توان قرص ویتامین C را خرد کرد و آن را با آب مخلوط کرد. سپس خمیر به دست آمده را روی زگیل مالید و آن را به مدت یک شب با بانداژ پوشانید. این عمل باید روزانه تکرار شود.

روش دیگر آن که می‌توان با آب لیمو و ویتامین C خمیر تهیه کرد و از آن استفاده کرد. آبلیمو ممکن است باعث تحریک پوست شود بنابراین باید با احتیاط از آن استفاده کرد.

درمان زگیل تناسلی در منزل با ویتامین E

یکی دیگر از داروهای خانگی برای درمان زگیل تناسلی در خانه ویتامین E است. این ماده مغذی برای یک سیستم ایمنی سالم حیاتی است.

می‌توان کپسول ویتامین E را سوراخ کرد و روغن را روی زگیل تناسلی مالید سپس با یک بانداژ از آن محافظت کرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به مدت دو هفته این کار را روزانه تکرار کرد.

رفع زگیل تناسلی در خانه با سرکه سیب

رفع زگیل تناسلی در خانه با سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند یک متد درمانی موثر برای از بین بردن زگیل تناسلی در خانه باشد. سرکه سیب مانند اسید سالیسیلیک عمل می کند .سالیسیلیک اسید یک درمان رایج زگیل است که پوست آلوده را از بین می‌برد. سرکه همچنین دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است که ممکن است به مبارزه با HPV کمک کند.

البته در صورتی که شخص پوست حساسی دارد یا در ناحیه تناسلی او زخم وجود دارد، نباید از این روش استفاده کرد. همچنین برای پیشگیری از عوارض احتمالی توصیه می‌شود که سرکه سیب به صورت رقیق شده مورد استفاده قرار گیرد.

روش استفاده از سرکه سیب

برای استفاده از سرکه سیب رقیق شده می‌توان آن را به نسبت نصف با آب ترکیب کرد. بعد از آن باید یک تکه پنبه یا گاز استریل یا پارچه تمیز را به محلول آغشته کرد. سپس باید پنبه را با ضربات آرام به ناحیه دارای زگیل زد. بهتر است ناحیه تناسلی مدتی به سرکه سیب آغشته بماند. برای این کار تنها کافی است با استفاده از چسب‌های ضد حساسیت، پنبه را روی ناحیه چسباند. بعد از چند ساعت می‌توان پنبه را از روی پوست برداشت. فرد هنگام باز کردن پانسمان باید دقت کند که پنبه به هیچ وجه با سایر قسمت‌های بدنش برخورد نکند. برای تأثیر بیشتر باید تا زمان بهبود زگیل هر شب از این روش درمان زگیل تناسلی در خانه استفاده کرد.

راه دیگری نیز برای استفاده از سرکه سیب وجود دارد. برای این کار نیز باید به نسبت نصف، آب و سرکه را در یک تشت یا وان باهم مخلوط کرد. در این روش سرکه سیب بیشتری مصرف می‌شود. بعد از پر کردن وان یا تشت باید ۱۵ دقیقه در آن نشست. سپس ناحیه تناسلی را با آب یا آب نمک شست. این کار نیز باید به صورت روزانه تکرار شود.

 

استفاده از چای سبز برای درمان سریع زگیل تناسلی در خانه

چای سبز نیز از متدهای پیشنهادی برای درمان زگیل تناسلی در خانه است. برخی از کرم‌های موجود در بازار حاوی عصاره چای سبز هستند. می‌توان از آن‌ها برای درمان استفاده کرد. همچنین می‌توان عصاره چای سبز را در خانه تهیه کرد. برای این کار لازم است که چای سبز را دم کنیم. سپس پنبه‌ای را به جوشانده آغشته کرده و با ضربات آرام روی ناحیه دارای زگیل بزنیم. برای تأثیر بیشتر می‌توان چند قطره از روغن‌های گیاهی که در ادامه نام می‌بریم نیز به عصاره اضافه کرد. پنبه باید با چسب به ناحیه متصل شود. بعد از چند ساعت می‌توان آن را باز کرد و ناحیه تناسلی را با آب ساده یا آب نمک شست. باید دقت شود که هنگام باز کردن پنبه، پوست سایر نقاط بدن با آن برخورد نکند.

روغن‌های گیاهی مناسب برای درمان زگیل تناسلی

برخی از روغن‌های گیاهی نیز می‌توانند در درمان زگیل تناسلی در خانه کاربرد داشته باشند. در ادامه آن‌ها را نام برده‌ایم.

  • روغن آویشن.
  • روغن اکالیپتوس.
  • روغن افسنطین.
  • روغن رزماری.
  • روغن میخک.
  • روغن درخت چای.
  • روغن نارگیل.

این روغن‌ها می‌توانند به صورت خوراکی نیز مصرف شوند. اما استعمال آن‌ها تأثیر بیشتری دارد. این روغن‌ها برای درمان فوری زگیل تناسلی در خانه باید رقیق شوند. استفاده از نمونه‌های غلیظ ممکن است پوست را دچار حساسیت کند. دو راه برای رقیق کردن آن‌ها وجود دارد.

راه‌های استفاده از روغن برای درمان زگیل تناسلی در منزل

راه اول این است که چند قطره از روغن مورد نظر در وان آب ریخته شود و فرد مبتلا به زگیل تناسلی در آن بنشیند. بعد از ۱۵ دقیقه نیز از وان خارج شود و ناحیه تناسلی را بشوید. راه دوم این است که روغن مورد نظر با روغن‌های خنثی مانند روغن بادام یا روغن زیتون ترکیب شود. این دو حساسیت ایجاد نمی‌کنند. سپس پنبه‌ای به روغن ترکیبی آغشته شود و به آرامی روی ناحیه تناسلی قرار گیرد. پنبه باید روی ناحیه چسبانده شود و چند ساعت باقی بماند.

در برخی موارد می‌توان از روغن‌های گیاهی در کنار سایر متدهای درمان زگیل تناسلی در خانه نیز استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان آن‌ها را با سرکه سیب یا سیر یا عصاره چای سبز ترکیب کرد و مورد استفاده قرار داد.

درمان زگیل مقعدی در خانه

زگیل مقعدی نوعی خاص از زگیل‌های تناسلی به شمار می‌رود. این عارضه دارای دو نوع خارجی و داخلی است. زگیلی که داخل ناحیه مقعد ایجاد شده باشد، یا خودبه­خود از بین می‌رود یا برای درمان نیاز به دخالت پزشک دارد. چرا که راهکارهای درمان خانگی را نمی‌توان برای آن‌ها مورد استفاده قرار داد. اما در صورتی که زگیل در ورودی مقعد ایجاد شده باشد، می‌تواند با روش‌های درمان زگیل تناسلی در خانه درمان شود. تمامی روش‌هایی که پیش از این در مقاله گفتیم می‌تواند برای زگیل‌های ایجاد شده در این ناحیه نیز کاربردی باشد.

 درمان زگیل تناسلی زنان در خانه

درمان زگیل تناسلی زنان در منزل از اهمیت بیشتری نسبت به درمان آن در مردان برخوردار است. درمان این عارضه  از این جهت که امکان ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می­دهد حائز اهمیت است. به این مورد می‌توان سرطان دهان و گلو، فرج و مقعد را نیز اضافه کرد.

اما به طور کلی روش‌های درمان زگیل تناسلی زنان در خانه با روش‌های کاربردی برای آقایان تفاوتی ندارد. در واقع هر دو جنسیت می‌توانند از متدهایی که در این مقاله گفتیم، برای درمان استفاده کنند. یکی از روش‌های موثر برای درمان زگیل تناسلی زنان در منزل سوزاندن زگیل تناسلی با اسید است.

درمان زگیل تناسلی زنان در خانه با اسید

منظور از سوزاندن، از بین بردن بافت سطحی زگیل است. این روش برای زگیل‌های کوچکی که ریشه عمیقی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسید تری کلرواستیک زگیل های دستگاه تناسلی را می‌سوزاند و می‌تواند برای زگیل‌های داخلی ناحیه تناسلی زنان مورد استفاده قرار بگیرد. عوارض جانبی این روش شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد است.

اسید سالیسیلیک نیز در درمان قطعی زگیل تناسلی در خانه تأثیر دارد. برخی از محلول‌ها و کرم‌های حاوی این اسید می‌توانند توسط بیمار در خانه مصرف شوند.

برای درمان زگیل تناسلی در خانه با این دارو فرد باید قبل از مصرف حتما ناحیه زگیل را بشوید و خشک کند. سپس اسید را روزی دوبار روی زگیل بمالد. نکته­ای که بسیار اهمیت دارد این است که محلول به هیچ عنوان نباید با  دهانه واژن و مخاط داخل این نواحی تماس پیدا کند.

دیگر روش‌های بیان شده در این مقاله نیز برای درمان این عارضه در زنان مفیدند. البته که باید برای رسیدن به نتیجه صبر داشت و به طور مداوم آن را انجام داد.

درمان زگیل تناسلی مردان در خانه

روند معمول درمان زگیل تناسلی مردان، بهبود خودبه­خودی آن است. در صورتی که زگیل‌ها آزاردهنده باشند و زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهند، باید برای درمان زگیل تناسلی در خانه اقدام کرد.

روش‌های غیر تهاجمی مانند درمان خانگی که نیاز به جراحی و پزشک ندارند، معمولا برای زگیل‌های کوچک و سطحی ناحیه تناسلی مردان و زگیل‌هایی که در سطح دستگاه تناسلی و نواحی بیرونی ایجاد می‌شوند، به کار می‌روند.

استفاده از اسید برای سوزاندن زگیل‌های تناسلی سطحی در مردان نیز مفید است. همچنین از تمامی روش‌های عنوان شده در این مقاله می‌توان برای درمان زگیل تناسلی مردان در خانه استفاده کرد.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در خانه کدام است؟

میزان نتیجه بخشی روش‌ها در هر شخص متفاوت است. درواقع سیستم ایمنی بدن و واکنش بدن شخص به روش درمانی است که میزان تأثیر آن را مشخص می‌کند.

به همین دلیل لازم است متدهای مختلف امتحان شوند تا بهترین روش درمان زگیل تناسلی در منزل برای شخص مشخص شود.

در متدهای درمان زگیل تناسلی در خانه، از مواد طبیعی استفاده می‌شود. به همین دلیل کم‌ترین میزان عوارض جانبی را دارند. البته طبیعی بودن راهکارها باعث شده است که به زمان بیشتری برای تأثیرگذاری نیاز داشته باشند. به همین دلیل باید هر متد را حداقل دو هفته انجام داد تا میزان اثرگذاری آن مشخص شود.

آیا روش‌های گفته شده باعث درمان قطعی زگیل در خانه می‌شوند؟

به طور کلی تمام متدهای درمانی می‌توانند عارضه‌های روی پوست را از بین ببرند. اما ریشه عارضه که ویروس HPV است در بدن باقی می‌ماند. تاکنون راهکار درمانی برای این ویروس ایجاد نشده است. به همین دلیل تنها می‌توان با تقویت سیستم ایمنی با آن مقابله کرد. وجود HPV در بدن ممکن است دوباره زگیل ایجاد کند و نیاز داشته باشد که درمان زگیل تناسلی در خانه دوباره از سر گرفته شود.

منبع
healthlinemedicalnewstoday
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید