خون

همه چیز درباره آمپول ونوفر (Venofer ampoule)

آمپول ونوفر (Venofer)

آمپول ونوفر نام تجاری مکمل آهن داخل وریدی است که برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن استفاده می‌شود. این دارو به صورت تزریقی یا انفوزیونی تجویز می‌شود و معمولا به افرادی داده می‌شود که قادر به مصرف مکمل‌های آهن خوراکی نیستند یا به درمان با آهن خوراکی پاسخ نداده‌اند. ماده فعال این آمپول ساکارز آهن است که مجموعه ای از آهن و ساکارز است که به آرامی‌وارد جریان خون می‌شود تا ذخایر آهن بدن افزایش یابد.این آمپول معمولا بدون عارضه است.

مقدار و روش مصرف آمپول ونوفر

آمپول ونوفر نام تجاری ساکارز آهن است که نوعی مکمل آهن تزریقی است که برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن استفاده می‌شود. این آمپول از طریق تزریق، به طور معمول در ورید (تزریق داخل وریدی یا  IV) تجویز می‌شود. تزریق معمولا به آرامی ‌و در مدت چند دقیقه انجام می‌شود.

مقدار این آمپول که تجویز می‌شود به سن، وزن و شدت کم خونی فقر آهن فرد بستگی دارد. دوز معمول توصیه شده 100 میلی گرم آهن در روز است که در یک یا چند تزریق داده می‌شود. با این حال، دوز دقیق ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد، بنابراین مهم است که دستورالعمل های یک متخصص مراقبت های بهداشتی را هنگام تزریق این آمپول رعایت کنید.

 

موارد منع مصرف آمپول آمپول ونوفر

آمپول ونوفر

یکی از موارد منع مصرف آمپول ونوفر حساسیت مفرط به آهن ساکارز یا هر یک از اجزای دیگر دارو است. اگر حساسیت شناخته شده ای به ونوفور یا هر یک از ترکیبات آن دارید، نباید دارو را مصرف کنید.

ونوفر همچنین باید با احتیاط در افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند کم‌خونی که ناشی از کمبود آهن نیست، هموکروماتوز (شرایطی که در آن بدن آهن بیش از حد جذب و ذخیره می‌کند) یا هموسیدروزیس (شرایطی که در آن آهن اضافی رسوب می‌کند) با احتیاط مصرف شود.

این آمپول همچنین در افراد مبتلا به بیماری کبد یا کلیه باید با احتیاط مصرف شود، زیرا این شرایط ممکن است بر توانایی بدن در متابولیسم و دفع آهن تأثیر بگذارد.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند دارو با هم تداخل داشته باشند که بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش خطر عوارض جانبی، کاهش اثربخشی یک یا چند دارو یا سایر پیامدهای غیرمنتظره شود.

برخی از داروهایی که ممکن است با این آمپول تداخل داشته باشند عبارتند از:

تداخل آمپول ونوفر با آنتی اسیدها

آنتی اسیدهایی که حاوی آلومینیوم یا کلسیم هستند ممکن است در جذب آهن از این آمپول اختلال ایجاد کنند. برای جلوگیری از این تداخل مهم است که این آمپول را حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف یک آنتی اسید مصرف کنید.

تداخل آمپول ونوفر با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

NSAID ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است در جذب آهن از این آمپول اختلال ایجاد کنند. برای جلوگیری از این تداخل، مصرف این آمپول حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف NSAID  است.

تداخل آمپول ونوفر با برخی داروهای گوارشی

داروهای گوارشی مانند امپرازول و لانزوپرازول ممکن است در جذب آهن از این آمپول اختلال ایجاد کنند. مصرف این آمپول حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف این نوع داروها،  برای جلوگیری از این تداخل مهم است.

تداخل آمپول ونوفر با مکمل های آهن خوراکی

این آمپول نباید همزمان با مکمل های آهن خوراکی استفاده شود، زیرا این امر می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد آهن شود.

شرایط نگهداری آمپول ونوفر

طبق برچسب محصول، این آمپول باید در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد (36 درجه فارنهایت و 46 درجه فارنهایت) نگهداری شود. نباید منجمد شود. این آمپول باید در بسته بندی اصلی نگهداری شود تا از نور و رطوبت محافظت شود.

اگر آمپول آسیب دیده است یا علائم دستکاری را نشان می‌دهد نباید از این آمپول استفاده شود. اگر آمپول شکسته یا آسیب دیده است، باید دارو را دور انداخته و از آمپول جدید استفاده کرد.

اگر این آمپول را خودتان در خانه مصرف می‌کنید، حتماً دستورالعمل های نگهداری ارائه شده توسط پزشک را مدنظر قرار دهید.

عوارض احتمالی آمپول ونوفر

واکنش های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به این آمپول یا یکی از ترکیبات آن داشته باشند. علائم یک واکنش آلرژیک ممکن است شامل کهیر، بثورات پوستی، خارش، مشکل در تنفس، یا تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو باشد. اگر پس از دریافت آمپول ونوفر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

 تهوع و استفراغ

این آمپول ممکن است در برخی افراد باعث تهوع و استفراغ شود.

سردرد

این آمپول ممکن است در برخی افراد باعث سردرد شود. اگر سردرد شدید داشتید و ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید.

اضافه بار آهن

در موارد نادر، این آمپول ممکن است باعث اضافه بار آهن شود، که در آن بدن آهن بیش از حد جذب و ذخیره می‌کند. علائم اضافه بار آهن ممکن است شامل خستگی، ضعف، درد شکم، درد مفاصل و تست های عملکرد غیر طبیعی کبد باشد.

خونریزی

این آمپول ممکن است خطر خونریزی را در برخی افراد افزایش دهد.

عفونت

این آمپول به صورت تزریقی تجویز می‌شود که خطر عفونت را به همراه دارد. در صورت مشاهده علائم عفونت مانند تب، قرمزی، تورم یا گرما در محل تزریق، با پزشک خود تماس بگیرید.

فلبیت

این آمپول به داخل ورید تزریق می‌شود و خطر ابتلا به فلبیت که التهاب ورید است وجود دارد. علائم فلبیت ممکن است شامل درد، تورم و قرمزی در محل تزریق باشد.

ترومبوز

خطر ایجاد لخته خون (ترومبوز) پس از دریافت آمپول ونوفر وجود دارد. علائم ترومبوز ممکن است شامل تورم، درد و قرمزی در ناحیه آسیب دیده باشد.

رسوب آهن

در موارد نادر، آمپول ونوفر ممکن است باعث رسوب آهن در بافت های بدن شود که منجر به وضعیتی به نام هموسیدروزیس شود. علائم هموسیدروز ممکن است شامل خستگی، ضعف، درد شکم، درد مفاصل و تست های عملکرد غیر طبیعی کبد باشد.

آمپول ونوفر و بارداری

استفاده از این آمپول در دوران بارداری فقط در صورت تجویز پزشک مجاز است. ایمنی ونوفر در دوران بارداری ثابت نشده است و مشخص نیست که آیا دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. بنابراین، مهم است که قبل از شروع درمان در مورد خطرات و مزایای بالقوه استفاده از آمپول ونوفر با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید. پزشک شما خطرات و مزایای بالقوه استفاده از آمپول ونوفر را در نظر می گیرد و بر اساس نیازهای فردی شما درمان مناسب را برای شما تعیین می‌کند.

مقالات علمی تاثیر آمپول ونوفر در درمان کم خونی

در این قسمت برخی از مقالات علمی بین المللی در باره این آمپول بررسی شده و خلاصه مقاله به همراه دستاوردهای آن بیان گردیده است.

Assessment of the Efficacy of Intravenous Iron Therapy (Venofer®) in the Treatment of Iron Deficiency Anemia (IDA)

https://ashpublications.org/blood/article/116/21/4229/67966/Assessment-of-the-Efficacy-of-Intravenous-Iron

Bansal, G., Burton, J., Win, N. Y., Selahi, S., & Foss, S. (2010). Assessment of the efficacy of intravenous iron therapy (Venofer®) in the treatment of iron deficiency anemia (IDA).‏

این پژوهش برای ارزیابی اثربخشی آهن درمانی داخل وریدی (IV) با استفاده از داروی ونوفر در بیماران مبتلا به کم‌خونی فقر آهن (IDA) انجام شد. این مطالعه شامل 160 بیمار مبتلا به IDA بود که به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه درمانی که درمان آهن وریدی دریافت کرد و یک گروه کنترل که درمان با آهن خوراکی دریافت کرد.نتایج مطالعه نشان داد که گروه درمان افزایش قابل توجهی در سطح هموگلوبین و میزان پاسخ به درمان به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل داشتند. علاوه بر این، گروه درمان در مقایسه با گروه کنترل، طول درمان کوتاه‌تر و عوارض جانبی کمتری داشت.

این مطالعه نتیجه می گیرد که درمان با آهن IV با استفاده از این آمپول در درمان IDA در مقایسه با آهن درمانی خوراکی با پاسخ سریعتر به درمان و عوارض جانبی کمتر، موثرتر است. با این حال، نویسندگان خاطرنشان می کنند که تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات طولانی مدت آهن درمانی IV مورد نیاز است.

Use of Venofer in management of anemia in cancer patients

https://europepmc.org/article/med/17168365

Makhnova, E. V., Livshits, M. E., & Gershanovich, M. L. (2006). Use of Venofer in management of anemia in cancer patients. Voprosy Onkologii, 52(5), 552-555.‏

این مقاله خلاصه‌ای از مطالعه‌ای است که به منظور بررسی اثربخشی استفاده از داروی آهن درمانی داخل وریدی Venofer در مدیریت کم خونی بیماران سرطانی انجام شده است. این مطالعه شامل 75 بیمار سرطانی مبتلا به کم خونی بود که به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه درمانی که Venofer دریافت کردند و یک گروه کنترل که هیچ درمانی دریافت نکردند.نتایج مطالعه نشان داد که گروه درمان نسبت به گروه دیگر، افزایش قابل توجهی در سطح هموگلوبین و بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی خود داشتند. علاوه بر این، گروه درمان نسبت به دیگر، میزان پاسخ دهی بالاتری به درمان و عوارض جانبی کمتری داشت.

این مطالعه به این نتیجه رسید که Venofer یک درمان موثر برای کم خونی در بیماران سرطانی است که تأثیر مثبتی بر سطح هموگلوبین و کیفیت زندگی دارد. با این حال، نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات طولانی‌مدت درمان با Venofer در این جمعیت بیمار مورد نیاز است.

منبع
venofer.comeuropepmc.orgashpublications.org
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید