مو و پوست سر

پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد (علل و درمان)

فهرست محتوای مقاله

پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد (cradle cap)

پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد ممکن است نشانه ای از cradle cap یا کلاهک گهواره ای باشد، یک بیماری شایع و خوش خیم پوستی که نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. کلاهک گهواره با وجود پوسته های ضخیم، زرد یا قهوه ای روی پوست سر و گاهی اوقات روی ابروها، بینی و گوش ها مشخص می شود. پوسته ها ممکن است با قرمزی، تحریک یا پوسته پوسته شدن پوست همراه باشد.

تصور می شود که کلاه گهواره به دلیل تولید بیش از حد چربی (سبوم) در پوست ایجاد می شود که می تواند منافذ را مسدود کرده و منجر به تشکیل پوسته شود. بیشتر در نوزادان دیده می شود و معمولاً طی چند ماه خود به خود ناپدید می شود.

علل پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

چندین دلیل احتمالی وجود دارد که کودک ممکن است پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد را ایجاد کند:

تولید بیش از حد روغن (سبوم) و پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

تصور می‌شود که کلاهک گهواره به دلیل چربی اضافی (سبوم) تولید شده توسط غدد چربی در پوست ایجاد می‌شود. این روغن اضافی می تواند منافذ را مسدود کرده و منجر به تشکیل پوسته روی پوست سر شود.

تأثیرات هورمونی و پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

هورمون هایی که در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل می شوند ممکن است در ایجاد پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد نقش داشته باشند. این هورمون ها ممکن است تولید چربی در پوست را تحریک کرده و منجر به تشکیل فلس شود.

پوست نابالغ و پوسته های زرد رنگ روی سر نوزاد

نوزادان دارای پوست نابالغی هستند که هنوز در حال رشد است و این ممکن است آنها را مستعد تشکیل پوسته ها کند.

عفونت قارچی و پوسته های زرد رنگ روی سر نوزاد

در موارد نادر، پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد ممکن است ناشی از عفونت مخمری به نام مالاسزیا باشد. این نوع عفونت می تواند باعث قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود و ممکن است با خارش یا بوی بد همراه باشد.

عوامل ژنتیکی و پوسته های زرد  کف سر نوزاد

ممکن است یک مؤلفه ژنتیکی در ایجاد کلاهک گهواره ای وجود داشته باشد، زیرا این بیماری در خانواده ها رایج است. اگر والدین یا خواهر و برادری کلاهک گهواره ای داشته باشند، ممکن است نوزاد نیز به آن مبتلا شود.

رژیم غذایی و پوسته های زرد  کف سر نوزاد

کیفیت و کمیت رژیم غذایی کودک ممکن است در ایجاد پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد نقش داشته باشد. رژیم غذایی سرشار از قند یا غذاهای فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

عوامل محیطی و پوسته های زرد  کف سر نوزاد

قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی خاص، مانند صابون های خشن یا مواد شوینده، ممکن است به ایجاد کلاهک گهواره کمک کند.

استرس و پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

استرس می تواند به طرق مختلف روی پوست تأثیر بگذارد، از جمله افزایش تولید چربی و منجر به ایجاد پوسته ها. اگر کودک استرس یا اضطراب را تجربه کند، ممکن است خطر ایجاد کلاهک گهواره را افزایش دهد.

چه زمانی پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد خطرناک است ؟

در بیشتر موارد، کلاهک گهواره یک بیماری خوش خیم و خود محدود شده است که در عرض چند ماه خود به خود ناپدید می شود.

  • با این حال، اگر این وضعیت ادامه یابد یا به نظر می رسد که بدتر می شود، یا اگر با علائم دیگری مانند قرمزی، تحریک یا پوسته پوسته شدن پوست همراه باشد.
  • در موارد نادر، کلاهک گهواره ممکن است ناشی از عفونت مخمری به نام مالاسزیا باشد. این نوع عفونت می تواند باعث قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود و ممکن است با خارش یا بوی بد همراه باشد.
  • علاوه بر این، اگر پوسته های زرد روی پوست سر کودک شما با تب، بی حالی یا سایر علائم بیماری همراه است.

در صورت مشاهده موارد بالا بایستی در اسرع وقت کودک شما توسط یک پزشک متخصص ویزیت گردد.

انواع روش های درمان پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

ماساژ ملایم پوست سر برای درمان پوسته های زرد کف سر نوزاد

ماساژ ملایم ناحیه آسیب دیده با یک برس نرم یا دستمال شستشو می تواند به شل شدن پوسته ها و راحت تر برداشتن آنها کمک کند.

شامپو بچه برای درمان پوسته های زرد سر نوزاد

استفاده از شامپو بچه ملایم می تواند به تمیز کردن ملایم پوست سر و از بین بردن پوسته ها کمک کند. استفاده از شامپوی ملایم بسیار مهم است زیرا محصولات خشن یا تحریک کننده ممکن است پوست را بیشتر تحریک کنند.

روغن بچه یا ژله نفتی برای درمان پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

استفاده از مقدار کمی روغن بچه یا ژله نفتی روی ناحیه آسیب دیده می تواند به نرم شدن پوسته ها و راحت تر برداشتن آنها کمک کند.

داروهای ضد قارچ موضعی برای درمان پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

در موارد نادر، اگر پوسته‌های زرد ناشی از عفونت قارچی باشد، ممکن است پزشک یک داروی ضد قارچ موضعی برای درمان عفونت تجویز کند.

شامپو شوره سر برای درمان پوسته های کف سر نوزاد

شامپوی شوره سر حاوی مواد فعال مانند کتوکونازول یا سولفید سلنیوم ممکن است در درمان کلاهک گهواره موثر باشد. پیروی از دستورالعمل های روی برچسب محصول و اجتناب از استفاده بیشتر از این محصولات از توصیه های توصیه شده بسیار مهم است، زیرا ممکن است باعث خشکی پوست شوند.

کورتیکواستروئیدهای موضعی برای درمان پوسته های سر نوزاد

در برخی موارد، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است یک کورتیکواستروئید موضعی را برای کاهش التهاب و بهبود ظاهر پوست سر تجویز کند. این داروها فقط باید طبق دستور یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده شوند و نباید برای مدت طولانی استفاده شوند.

کمپرس گرم برای درمان پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

خیساندن یک پارچه شستشو در آب گرم و قرار دادن آن در ناحیه آسیب دیده برای چند دقیقه قبل از شامپو کردن ممکن است به شل شدن پوسته ها و راحت تر از بین بردن آنها کمک کند.

اجتناب از محصولات خشن یا تحریک کننده

استفاده از محصولات خشن یا تحریک کننده روی پوست سر، مانند شامپوهای خاص یا محصولات حالت دهنده، ممکن است باعث تشدید کلاهک گهواره شود. استفاده از محصولات ملایم و غیر تحریک کننده روی پوست سر برای جلوگیری از تحریک بیشتر مهم است.

کندن پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

به طور کلی پاک کردن پوسته های زرد روی پوست سر نوزاد با دست بی خطر است، البته تا زمانی که این کار با دقت و ملایمت انجام شود. ماساژ ملایم ناحیه آسیب دیده با یک برس نرم یا پارچه شستشو می تواند به شل شدن پوسته ها کمک کند و سپس می توان آنها را با خراش دادن ملایم با نوک انگشتان یا یک شانه دندانه ظریف جدا کرد. مهم است که ملایم باشید و از ایجاد هرگونه تحریک یا آسیب به پوست خودداری کنید.

اگر جدا کردن پوسته ها دشوار است یا اگر پوست قرمز، تحریک شده یا ملتهب است، بهتر است برای ارزیابی و درمان بیشتر با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد در چه سنی بیشتر ایجاد می شود؟

کلاهک گهواره در نوزادان شایع است و معمولاً در چند هفته اول زندگی ظاهر می شود. بیشتر در نوزادان بین 2 هفته تا 4 ماه دیده می شود و تصور می شود که به دلیل تولید بیش از حد چربی (سبوم) در پوست ایجاد می‌شود. کلاهک گهواره به طور کلی یک بیماری خوش خیم و خود محدود شده است که در عرض چند ماه خود به خود ناپدید می شود.

پوسته های زرد روی پوست سر نوزاد در نوزادانی که از مادرانی که در دوران بارداری پوست بیش از حد چرب داشتند، بیشتر دیده می‌شود و همچنین ممکن است در نوزادانی که از مادرانی که در دوران بارداری سیگار می کشیدند به دنیا بیایند. کلاه گهواره در نوزادانی که به جای شیر مادر از شیر خشک تغذیه می‌شوند، شایع‌تر است.

ارتباط بین شیر مادر و پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد

مطالعات نشان داده است که نوزادانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در مقایسه با کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. این موضوع ممکن است به دلیل وجود برخی از عوامل محافظت کننده ایمنی در شیر مادر باشد که ممکن است به جلوگیری از تولید بیش از حد چربی (سبوم) در پوست کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه شیردهی ممکن است با خطر کمتر ایجاد پوسته های زرد رنگ کف سر نوزاد همراه باشد، این وضعیت همچنان در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است رخ دهد.

منبع
nhs.ukmayoclinic.org
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید