سلامت

راه‌های انتقال تب مالت و درمان خانگی و سریع آن

فهرست محتوای مقاله

بیماری تب مالت چیست؟

تب مالت (که به عنوان بروسلوز نیز شناخته می‌‌شود) یک عفونت باکتریایی است که می‌‌تواند از حیوانات آلوده مانند گاو، بز، گوسفند و خوک به انسان منتقل شود. باکتری بروسلوز عامل تب مالت است را می‌‌توان در شیر، ادرار و ترشحات تناسلی حیوانات آلوده یافت. انسان می‌‌تواند با مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده، با استنشاق گرد و غبار یا هوای آلوده یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا بافت‌های آنها به تب مالت مبتلا شود.در ادامه این مقاله به دنبال شناخت بیشتر تب مالت و درمان خانگی و پزشکی این بیماری هستیم.

انواع بیماری تب مالت

انواع مختلفی از باکتری بروسلا وجود دارد که می‌‌تواند باعث بروز تب مالت در انسان شود، از جمله:

 بروسلا ملیتنسیس

این نوع باکتری بروسلا بیشتر در بزها و گوسفندها یافت می‌‌شود و مسئول اکثر موارد بروسلوز انسانی در کشورهایی است که نگهداری این حیوانات در آنها شایع هستند.

بروسلا آبورتوس

این نوع باکتری بروسلا در گاوها یافت می‌‌شود و مسئول تعداد قابل توجهی از موارد بروسلوز انسانی است.

بروسلا سوئیس

این نوع باکتری بروسلا در خوک‌ها یافت می‌‌شود و مسئول تعداد کمی‌‌از موارد بروسلوز انسانی است.

بروسلا کانیس

این نوع باکتری بروسلا در سگ‌ها یافت می‌شود و در انسان‌هایی که در تماس نزدیک با حیوانات آلوده هستند، می‌تواند باعث بروسلوز شود.

بروسلا اویس

این نوع باکتری بروسلا در گوسفند یافت می‌شود و می‌تواند در انسان‌هایی که در تماس نزدیک با حیوانات آلوده هستند، باعث بروسلوز شود.

بروسلا نئوتوما

این نوع باکتری بروسلا در موش صحرایی یافت می‌شود و می‌تواند در انسان‌هایی که در تماس نزدیک با حیوانات آلوده هستند، باعث بروسلوز شود.

علائم تب مالت

این بیماری ممکن است شامل دسته وسیعی از علائم باشد. در ادامه برخی از رایج‌ترین علائم تب مالت بیان گردیده است.

تب

بروسلوز می‌‌تواند باعث تب پایدار و با درجه پایین شود که ممکن است شدت آن در نوسان باشد. تب در این بیماری با لرز، تعریق و احساس ضعف همراه است.

خستگی

بروسلوز می‌‌تواند باعث خستگی شدید شود که ممکن است با ضعف عضلانی و کمبود انرژی همراه باشد.

درد عضلانی و مفاصل

بروسلوز می‌‌تواند باعث درد عضلانی، درد مفاصل و تورم، به ویژه در زانو، مچ پا و مچ دست شود.

سردرد

بروسلوز می‌‌تواند باعث سردرد شود که ممکن است با احساس فشار در سر همراه باشد.

درد شکم

بروسلوز می‌‌تواند باعث درد شکم به خصوص در قسمت پایین شکم شود.

کاهش وزن

بروسلوز می‌‌تواند به دلیل کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ باعث کاهش وزن شود.

تعریق

بروسلوز می‌‌تواند باعث تعریق بیش از حد به خصوص در شب شود.

عوارض بیماری تب مالت

عوارض تب مالت در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند خطرناک و تهدید کننده سلامت انسان باشد.

در ادامه برخی از عوارض این بیماری بیان گردیده است.

اندوکاردیت

بروسلوز می‌‌تواند باعث اندوکاردیت، عفونت پوشش داخلی قلب شود. اندوکاردیت می‌‌تواند منجر به عوارض جدی مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی و آسیب به دریچه‌های قلب شود.

آرتریت

بروسلوز می‌‌تواند باعث التهاب مفاصل شود و منجر به درد، تورم و سفتی مفاصل شود. در موارد شدید، بروسلوز می‌‌تواند باعث آرتریت مزمن شود.

مشکلات عصبی

بروسلوز می‌‌تواند باعث طیف وسیعی از مشکلات عصبی، از جمله مننژیت (عفونت غشاهای اطراف مغز و نخاع)، آنسفالیت (التهاب مغز) و نقایص عصبی شود.

هپاتیت

بروسلوز می‌‌تواند باعث التهاب کبد شود و منجر به آسیب کبد و زخم شود.

مشکلات تولید مثل

بروسلوز می‌‌تواند باعث مشکلات تولید مثل در مردان و زنان شود. در مردان می‌‌تواند باعث آتروفی بیضه شود، در حالی که در زنان می‌‌تواند باعث ناباروری، سقط جنین و مرده‌زایی شود.

استئومیلیت

بروسلوز می‌‌تواند باعث استئومیلیت، عفونت استخوان و مغز استخوان شود. استئومیلیت می‌‌تواند منجر به آسیب استخوان و افزایش خطر شکستگی استخوان شود.

مشکلات چشمی‌‌

بروسلوز می‌‌تواند باعث مشکلات چشمی‌‌شود، از جمله ورم ملتحمه (التهاب غشاهای پوشاننده پلک)، یووئیت (التهاب لایه میانی چشم) و جداشدگی شبکیه.

علت بیماری تب مالت (راه های انتقال تب مالت)

مهمترین علت بیماری تب مالت، مصرف شیرآلوده به باکتری بروسلا است. در ادامه لیست کامل علل این بیماری آمده است.

مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده

تب مالت می‌‌تواند در اثر مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده به باکتری بروسلا مانند شیر غیر پاستوریزه یا پنیر ساخته شده از شیر غیر پاستوریزه ایجاد شود.

استنشاق گرد و غبار یا هوای آلوده

بروسلوز می‌‌تواند در اثر استنشاق گرد و غبار یا هوای آلوده به باکتری بروسلا مانند گرد و غبارهای یونجه آلوده به ادرار یا مدفوع حیوانات آلوده ایجاد شود.

تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا بافت‌های آنها

بروسلوز می‌‌تواند در اثر تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا بافت‌های آنها، مانند دست زدن به گوشت خام حیوانات آلوده یا گاز گرفتن توسط حیوان آلوده ایجاد شود.

قرار گرفتن در معرض مشاغل خاص

مشاغل خاصی مانند کشاورزی، دامپزشکی و کارهای آزمایشگاهی می‌‌توانند خطر مواجهه با باکتری بروسلا و ایاد بروسلوز را افزایش دهند.

سفر به مناطقی که میزان ابتلا به تب مالت زیاد است

بروسلوز در مناطق خاصی از جهان مانند منطقه مدیترانه، خاورمیانه، آمریکای لاتین و بخش‌هایی از آسیا شایع‌تر است. سفر به این مناطق می‌‌تواند خطر قرار گرفتن در معرض باکتری بروسلا و ایجاد بروسلوز را افزایش دهد.

انتقال خون

در موارد نادر، بروسلوز می‌‌تواند از طریق انتقال خون از افراد آلوده منتقل شود.

پیوند عضو

در موارد بسیار نادر، تب مالت می‌‌تواند از طریق پیوند اعضا از اهداکنندگان آلوده منتقل شود.

راه‌های درمان بیماری تب مالت

رایج‌ترین روش درمان بیماری تب مالت، استفاده از آنتی‌بیوتیک است. در ادامه روند درمان بیماری تب مالت تشریح گردیده است.

درمان تب مالت با آنتی بیوتیک‌ها (درمان سريع تب مالت)

بروسلوز معمولاً با ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها مانند داکسی سایکلین و ریفامپین درمان می‌‌شود. آنتی بیوتیک‌های خاص و دوز به شدت عفونت و هر گونه بیماری زمینه ای که بیمار ممکن است داشته باشد بستگی دارد.

مدت درمان بیماری تب مالت

درمان بروسلوز معمولاً حداقل شش هفته طول می‌‌کشد و در موارد عفونت شدید یا عوارض ممکن است طولانی تر شود. برای اطمینان از رفع کامل عفونت، تکمیل دوره کامل درمان مهم است.

نظارت بر عوارض جانبی بیماری

برخی از آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان بروسلوز می‌‌توانند عوارض جانبی مانند تهوع، اسهال و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند. نظارت بر این عوارض جانبی و گزارش آنها به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در صورت بروز بسیار مهم است.

مراقبت‌های حمایتی بیماری 

درمان بروسلوز ممکن است شامل مراقبت‌های حمایتی مانند تسکین درد و استراحت برای کمک به کاهش علائم و تسریع بهبودی باشد.

مراقبت‌های بعدی بیماری

پیگیری با یک پزشک پس از درمان برای اطمینان از رفع کامل عفونت و نظارت بر هرگونه عارضه مهم است.

پیشگیری از عفونت مجدد 

برای جلوگیری از عفونت مجدد، اجتناب از تماس با حیوانات آلوده یا محصولات آنها و نگهداری و پخت مناسب محصولات حیوانی مهم است.

واکسیناسیون تب مالت

برخی از واکسن‌ها برای پیشگیری از تب مالت در حیوانات موجود است که می‌تواند به کاهش خطر انتقال به انسان کمک کند.

درمان خانگی تب مالت

برای درمان تب مالت، رعایت نکات تغذیه‌ای در کنار سایر دستورات پزشکی می‌تواند کمک کننده باشد. مصرف انواع غذاهای غنی از مواد مغذی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و کمک به بهبودی بدن از عفونت مهم است. رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم است.

مایعات زیاد بنوشید

بروسلوز می‌‌تواند باعث تب، تعریق و اسهال شود که می‌‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. نوشیدن مقدار زیادی مایعات مانند آب، آبگوشت و نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت برای کمک به جایگزینی مایعات از دست رفته و حفظ میزان آب مورد نیاز بدن ضروری است.

پروتئین کافی دریافت کنید

پروتئین برای ترمیم و رشد بافت‌ها مهم است و می‌‌تواند به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کند. منابع خوب پروتئین عبارتند از: گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، آجیل و دانه‌ها.

مصرف پروبیوتیک‌ها

تب مالت می‌‌تواند علائم گوارشی مانند اسهال ایجاد کند که می‌‌تواند تعادل باکتری‌های خوب در روده را مختل کند. مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک یا مصرف مکمل‌های پروبیوتیک می‌‌تواند به بازگرداندن تعادل باکتری‌های خوب و حمایت از سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

اجتناب از الکل

الکل می‌‌تواند در توانایی بدن برای جذب و استفاده از مواد مغذی اختلال ایجاد کند و همچنین می‌‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند. در دوران نقاهت از تب مالت (و بلکه در تمام طول عمر) از الکل پرهیز کنید.

از گوشت خام یا نیم پز پرهیز کنید

بروسلوز می‌‌تواند از طریق مصرف گوشت آلوده منتقل شود، بنابراین پختن گوشت در دمای ایمن برای از بین بردن باکتری‌های احتمالی مهم است.

دست‌ها را به طور کامل بشویید

بهداشت مناسب دست‌ها برای کمک به جلوگیری از گسترش بروسلوز و سایر عفونت‌ها مهم است. شستن دست‌ها با آب و صابون قبل و بعد از تهیه غذا، استفاده از حمام و دست زدن به حیوانات بسیار مهم است.

راه‌های تشخیص تب مالت

اصلی‌تری راه تشخیص بیماری تب مالت، معاینه فیزیکی و مشاهده علائم ظاهری آن و سپس انجام آزمایشات مربوطه می‌باشد. درادامه راه‌های رایج تشخیص این بیماری را مشاهده می‌کنید.

معاینه فیزیکی تب مالت

یک پزشک ممکن است برای بررسی علائم و نشانه‌های بروسلوز، مانند تب، دردهای عضلانی، درد مفاصل و تورم، معاینه فیزیکی انجام دهد.

آزمایش خون تب مالت

آزمایش خون می‌‌تواند برای شناسایی آنتی بادی‌های بروسلا، که پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت بروسلا تولید می‌‌شود، استفاده شود. همچنین می‌‌توان از آزمایش خون برای بررسی کم خونی که یکی از عوارض شایع بروسلوز است استفاده کرد.

کشت باکتری بروسلا

باکتری بروسلا را می‌‌توان در آزمایشگاه از نمونه‌های گرفته شده از بیمار مانند خون، ادرار یا مایع نخاعی رشد داد. این تست می‌‌تواند به تایید تشخیص بروسلوز کمک کند.

آزمایش PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز)

آزمایش PCR یک آزمایش آزمایشگاهی است که می‌‌تواند DNA بروسلا را در یک نمونه، مانند نمونه خون یا بافت تشخیص دهد. این آزمایش می‌‌تواند به تایید تشخیص بروسلوز کمک کند.

تست‌های سرولوژیکی

تست‌های سرولوژیک تست‌های آزمایشگاهی هستند که سطح آنتی بادی‌های بروسلا را در خون اندازه گیری می‌‌کنند. این آزمایش‌ها می‌توانند به تأیید تشخیص بروسلوز کمک کنند، اما ممکن است در مراحل اولیه عفونت دقیق نباشند.

تست‌های تصویربرداری

تست‌های تصویربرداری، مانند اسکن سی‌تی (توموگرافی کامپیوتری) یا اسکن MRI می‌توانند برای بررسی علائم عوارض بروسلوز، مانند آبسه یا التهاب، استفاده شوند.

تست پوستی تب مالت

تست پوستی آزمایشی است که در آن مقدار کمی‌‌پروتئین بروسلا به زیر پوست تزریق می‌‌شود تا ببینند آیا بیمار واکنشی نشان می‌‌دهد یا خیر. این آزمایش معمولا برای تشخیص بروسلوز استفاده نمی‌‌شود.

برای درمان تب مالت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

بسته به شدت علائم و هرگونه بیماری زمینه‌ای که ممکن است داشته باشید، ممکن است برای ارزیابی و درمان بیشتر به متخصص ارجاع داده شوید. متخصصانی که ممکن است در مراقبت از بیماران مبتلا به بروسلوز نقش داشته باشند عبارتند از:

متخصص بیماری‌های عفونی برای تب مالت

متخصص بیماری‌های عفونی، شخصی است که در تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی از جمله بروسلوز تخصص دارد.

متخصص داخلی برای بیماری تب مالت

یک متخصص داخلی پزشکی است که بر تشخیص و درمان بیماری‌هایی که بر اندام‌های داخلی تأثیر می‌‌گذارد، از جمله قلب، ریه‌ها و دستگاه گوارش تمرکز می‌‌کند.

روماتولوژیست برای بیماری تب مالت

روماتولوژیست پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری‌هایی که مفاصل، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند تخصص دارد. بروسلوز می‌‌تواند باعث التهاب مفاصل شود و روماتولوژیست ممکن است در مراقبت از بیماران مبتلا به مشکلات مفصلی مرتبط با بروسلوز نقش داشته باشد.

درمان بیماری تب مالت با گیاهان دارویی

استفاده از داروهای گیاهی در کنار سایر دستورات پزشکی برای درمان بیماری تب مالت می‌تواند مفید باشد. درادامه برخی گیاهان دارویی که برای درمان و بهبود شرایط حاصل از این بیماری مفید هستند آورده شده است. در قسمت بعد نیز به صورت علمی‌‌و براساس مقالات علمی‌‌به موضوع درمان تب مالت با استفاده از داروهای گیاهی پرداخته شده است.

درمان تب مالت با سیر

سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و ممکن است به عنوان یک درمان کمکی در درمان بروسلوز کمک کننده باشد. با این حال، شواهد علمی‌‌محدودی برای حمایت از استفاده از آن به عنوان یک درمان اولیه برای بروسلوز وجود دارد.

درمان تب مالت با زنجبیل

زنجبیل نیز همانند سیر دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است و ممکن است به عنوان یک درمان کمکی در درمان تب مالت باشد.

درمان تب مالت با زردچوبه

زردچوبه نیز در کنار سیر و زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و ممکن است برای بهبود شرایط این بیماری مفید باشد.

درمان تب مالت با گیاه اکیناسه

اکیناسه دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی است و ممکن است به عنوان یک درمان کمکی در درمان بروسلوز بالقوه باشد. با این حال، شواهد علمی‌‌محدودی برای حمایت از استفاده از آن به عنوان یک درمان اولیه برای بروسلوز وجود دارد.

درمان تب مالت با گیاه گلدن سیل

Goldenseal دارای خواص ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی است و ممکن است از این رو احتمالا برای درمان بیماری تب مالت مفید باشد.

مقالات علمی‌‌ درمان تب مالت با داروهای گیاهی

در این قسمت به بررسی مقالات علمی‌‌در زمینه درمان بیماری تب مالت با گیاهان دارویی می‌پردازیم.

بررسی اثر عصاره چند گیاه دارویی بر باکتری بروسلا آبورتوس (Brucella abortus) در شرایط In-vitro و In-vivo

https://www.sid.ir/paper/193824/fa#downloadbottom

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که خارشتر و ریشه زرشک کوهی اثرات ضد بروسلایی خوبی از خود نشان داده و میتوانند در درمان بیماري تب مالت موثر باشند، اما عصاره‌هاي چز کوهی، خوشاریزه و گل میمونی بیابانی داراي اثرات ضعیف بوده و بهتر است براي این منظور مورد استفاده قرار نگیرند.

مقاله The most important medicinal plants for treatment of brucellosis

https://jprevepi.com/Article/jpe-27

این مقاله بیان می‌کند که تب مالت یکی از مهم ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و می‌‌تواند در اثر تماس با حیوانات آلوده یا محصولات آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به انسان منتقل شود. بر اساس متون، داروهای گیاهی مختلف مانند کلپوره، زرشک، سیر، اسکروفولاریا دسرتی(Scrophularia deserti)، خارشتر و اکالیپتوس برای درمان این بیماری مفید هستند.

علائم تب مالت در اطفال

علائم بروسلوز در کودکان بسته به شدت عفونت و سن کودک می‌‌تواند متفاوت باشد. علائم شایع بروسلوز در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • تعریق
  • سردرد
  • كمر درد
  • درد و تورم مفاصل
  • ضعف و خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • درد شکم
  • اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • بزرگ شدن طحال و کبد
  • احساس ناخوشی عمومی

آیا بیماری تب مالت خطرناک است؟

در حالی که بروسلوز می‌‌تواند یک بیماری جدی و ناتوان کننده باشد، معمولاً به عنوان تهدید کننده زندگی در نظر گرفته نمی‌‌شود. با این حال، در برخی موارد می‌‌تواند عوارض جدی مانند اندوکاردیت (عفونت پوشش داخلی قلب) ایجاد کند که اگر به موقع درمان نشود، می‌‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. بروسلوز همچنین می‌‌تواند منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت، مانند خستگی مزمن، آرتریت، و سایر مشکلات اسکلتی عضلانی شود.

علائم تب مالت در بارداری چیست؟

علائم گفته شده در قسمت‌های قبل برای شرایط بارداری نیز صدق می‌کند. علاوه بر این علائم، زنان باردار مبتلا به تب مالت ممکن است دچار سقط جنین یا زایمان زودرس نیز شوند.

آیا بیماری تب مالت درمان دارد؟

بله، در بیشتر موارد، ترکیبی از دو یا چند آنتی بیوتیک برای درمان تب مالت استفاده می‌‌شود. بسته به شدت عفونت و ترجیح پزشک معالج، درمان ممکن است به صورت داخل وریدی یا خوراکی انجام شود.

آیا بیماری تب مالت باعث لاغری می‌شود؟
بله، یکی از عوارض این بیماری کاهش وزن است.

آیا بیماری تب مالت می‌‌تواند باعث کمردرد شود؟

دلایل بسیاری برای کمردرد وجود دارد که بایستی توسط پزشک متخصص بررسی شود. اما تب مالت نیز در مواردی نادر می‌تواند موجب کمردرد شود.

آیا تب مالت واگیر دار است؟

خیر تب مالت مستقیما از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.

منبع
moh.gov.sa/en.wikipedia.org
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید