پوست

برای درمان پیسی چه بخوریم؟ (رژیم غذایی پیسی)

برای درمان پیسی چه بخوریم

ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که در آن سلول های تولید کننده رنگدانه در پوست از بین می روند. در حالی که علت ویتیلیگو به طور کامل شناخته نشده است، تصور می شود که به ترکیبی از عوامل ژنتیکی، ایمنی و محیطی مربوط می شود.

هیچ رژیم غذایی خاصی برای درمان یا درمان ویتیلیگو ثابت نشده است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به ویتیلیگو ممکن است متوجه شوند که برخی تغییرات رژیم غذایی می تواند به مدیریت علائم آنها کمک کند. در ادامه به طور کامل بررسی میکنیم که برای درمان پیسی چه بخوریم و چه غذاهایی نخوریم.

Diet for the treatment of vitiligo 5

برای درمان پیسی چه بخوریم: رژیم متعادل

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی باشد.

از غذاهای فرآوری شده، میان وعده های شیرین و چربی های ناسالم خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند به التهاب در بدن کمک کنند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، سبزیجات برگ دار و آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب کمک کنند.

برخی از افراد مبتلا به ویتیلیگو ممکن است از افزایش مصرف ویتامین D خود که برای سلامت پوست مهم است سود ببرند. منابع خوب ویتامین D شامل ماهی های چرب، غذاهای غنی شده (مانند شیر و غلات) و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

اگر آلرژی یا حساسیت غذایی دارید، سعی کنید از آن غذاها اجتناب کنید تا ببینید آیا به بهبود علائم شما کمک می کند یا خیر.

برای درمان پیسی چه بخوریم: پاپایا

پاپایا یک میوه سرشار از ویتامین C، فیبر، کلسیم، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که بهبود علائم بیماری پیسی را تسریع می‌کند. پاپایا با افزایش میزان فیبر در رژیم غذایی، به خلق حال و سلامت گوارشی کمک می‌کند و علائمی همچون دل درد، احساس سوزش، نفخ و دستگیری غذا را کاهش می‌دهد.

برای درمان پیسی چه بخوریم: ریحان

برگ ریحان با دارا بودن ترکیبات ضد التهاب، می‌تواند بهبود علائم بیماری پیسی را تسریع کند. روغن اسانس برگ ریحان علاوه بر خواص ضد التهابی، دارای خاصیت ضد استرس و آرامش بخشی است که می‌تواند بهبود خلق و روحیه بیمار را نیز تسهیل کند.

برای درمان پیسی چه بخوریم: گردو

گردو دارای مقادیر بالایی از چربی‌های ناسالم، اما با این حال، مصرف آن در رژیم غذایی بهبود علائم بیماری پیسی را تسریع می‌کند. گردو دارای مواد معدنی مانند منیزیم و روی است که می‌تواند به حفظ سیستم عصبی و کاهش تنش عصبی کمک کند.

برای درمان پیسی چه بخوریم: زینک (روی)

زینک و روی دو مواد معدنی مهم برای بهبود علائم بیماری پیسی هستند. مواد غذاییی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، حبوبات، برنج و ذرت به عنوان منابع خوبی برای زینک و روی شناخته شده‌اند. مصرف این موادغذایی در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ سیستم ایمنی، افزایش انرژی و کاهش علائم بیماری پیسی کمک کند.

برای درمان پیسی چه بخوریم: زردچوبه
برای درمان پیسی چه بخوریم: زردچوبه

برای درمان پیسی چه بخوریم: زردچوبه

زردچوبه یک ادویه مفید است که دارای خصوصیات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. با توجه به این خواص، مصرف روزانه زردچوبه در رژیم غذایی بیماری پیسی می‌تواند بهبود علائم بیماری را تسریع کند. می‌توانید زردچوبه را به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده کنید یا به شکل کپسول نیز مصرف کنید.

برای درمان پیسی چه بخوریم: آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا با دارا بودن خواص ضد التهابی و آرامش بخشی، می‌تواند به کاهش سطح استرس و اضطراب در بیماری پیسی کمک کند. همچنین، گیاه آلوئه ورا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد عفونی کننده است که می‌تواند به کاهش التهاب در گوارش و لکه‌های قرمز روی پوست کمک کند.

برای درمان پیسی چه بخوریم: زنجبیل
برای درمان پیسی چه بخوریم: زنجبیل

برای درمان پیسی چه بخوریم: زنجبیل

زنجبیل با دارا بودن ترکیبات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و بهبود علائم بیماری پیسی کمک کند. همچنین، زنجبیل دارای خواص ضد سرماخوردگی و آنتی‌افسردگی نیز است که می‌تواند بهبود خلق و روحیه بیمار را نیز تسهیل کند.

برای درمان پیسی چه بخوریم: سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی و خنثی کننده باکتری است که می‌تواند به کاهش التهاب در گوارش و بهبود علائم بیماری پیسی کمک کند. همچنین، سرکه سیب حاوی اسید است که می‌تواند به تنظیم سطح pH در گوارش و دستگیری غذا کمک کند.

برای درمان پیسی چه بخوریم: ویتامین سی

ویتامین C دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است که می‌تواند به کاهش روند پیری و علائم بیماری پیسی کمک کند. ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، نارنج، توت فرنگی و بروکلی قابل دسترسی است و می‌توانید با مصرف آن‌ها در رژیم غذایی، سطح این ویتامین در بدن خود را افزایش دهید.

برای درمان پیسی چه بخوریم: آب کلم

آب کلم یکی از بهترین مواد غذایی برای بهبود بیماری ویتیلیگو است. این نوشیدنی باعث جذب آهن در بدن می‌شود که به عنوان یک ماده ضروری برای تولید ملانین (پیگمنت پوست) شناخته می‌شود. همچنین، آب کلم حاوی ویتامین C و مواد آنتی‌اکسیدان قوی است که بهبود سلامتی پوست را تضمین می‌کند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، می‌توانید هر روز یک لیوان آب کلم بنوشید.

برای درمان پیسی چه بخوریم: زیره سیاه

زیره سیاه یک ادویه فوق‌العاده است که می‌تواند در بهبود ویتیلیگو مؤثر باشد. این ادویه حاوی مواد ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌توانند باعث کاهش التهاب پوست شوند. همچنین، مصرف زیره سیاه می‌تواند به عنوان یک محافظ برای پوست عمل کند و در برابر عوامل خارجی مانند پرتو UV محافظت کند. شما می‌توانید زیره سیاه را به صورت پودر به غذای خود اضافه کنید یا از آن به‌عنوان چایی استفاده کنید.

برای درمان پیسی چه بخوریم: ماهی
برای درمان پیسی چه بخوریم: ماهی

برای درمان پیسی چه بخوریم: ماهی

ماهی حاوی امگا-۳ است که می‌تواند به بهبود ویتیلیگو کمک کند. امگا-۳ یک نوع چربی ناسالم برای بدن است و می‌تواند به نحوی تأثیرات ضد التهابی را در پوست داشته باشد. با این حال، ماهی حاوی امگا-۳ سالم، مانند ماهی سالمون و تون ماهی، باید مورد انتخاب قرار گیرند. شما می‌توانید با پخت ماهی به عنوان غذای اصلی خود در رژیم غذایی خود از خواص این نوع چربی بهره مند شوید.

غذاهای مضر برای بیماری پیسی
غذاهای مضر برای بیماری پیسی

غذاهای مضر برای بیماری پیسی

۱. محصولات لبنی: برخی از بیماران با بیماری پیسی ممکن است حساسیت نسبت به محصولات لبنی داشته باشند که می‌تواند سبب تشدید علائم آن‌ها شود.

۲. غذاهای فرآوری شده: غذاهایی که شامل مواد نگهدارنده، رنگ‌های مصنوعی، شکر و نمک زیاد هستند ممکن است باعث تشدید علائم بیماری پیسی شوند.

۳. مواد نفوذ پذیر: برخی از غذاهایی که مواد نفوذ پذیر دارند مانند نان و تست خوراکی ممکن است باعث تشدید علائم بیماری پیسی شوند.

۴. غذاهای چرب: غذاهایی که حاوی چربی های اشباع شده و ترانس چرب هستند می‌توانند التهاب را تشدید کنند و علائم بیماری پیسی را تشدید کنند.

در کل برای کاهش علائم بیماری پیسی، بهتر است از مصرف غذاهای فرآوری شده و سرخ شده، محصولات لبنی، غذاهای چرب و نوشابه های شیرین و مصرف آب کافی خودداری کنید. به جای آن، می‌توانید از غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات، ماهی و نوشیدن آب بیشتر استفاده کنید.

 

منبع
verywellhealth.comhealthline.com
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید