خون

بهترین غذا برای کم خونی چیست؟

بهترین غذا برای کم خونی

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد و بهترین غذاها برای خوردن، به نوع کم خونی شما بستگی دارد. با این حال، برخی توصیه های غذایی کلی وجود دارد که می تواند به بهبود کم خونی شما کمک کند.در ادامه بر اساس نوع کمبود بدن (برای مثال کمبود آهن، ویتامین ب 12 و…) به شما بهترین غذاها برای کم خونی پیشنهاد داده میشود.

بهترین غذا برای کم خونی (غنی از آهن)

آهن یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما برای ساخت گلبول های قرمز به آن نیاز دارد. منابع خوب آهن شامل گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، توفو، عدس، آجیل، دانه ها و غلات غنی شده است. در ادامه به صورت جزئی تر به غذاهای غنی از آهن میپردازیم.

گوشت

گوشت منبع غنی از آهن هِم است که نوعی آهن است که به راحتی جذب بدن می شود.گوشت دشمن کم خونی است. گزینه های خوب شامل گوشت گاو و بره است. برای شناخت میزان آهن در انواع گوشت و انتخاب بهترین نوع آن مقاله بهترین گوشت برای درمان کم خونی را مطالعه نمایید.

طیور

طیور مانند مرغ و بوقلمون نیز منبع خوبی از آهن هِم است.

ماهی

ماهی هایی مانند سالمون و تن منبع خوبی از آهن هِم و غیرهِم هستند. آهن غیر هِم به راحتی جذب آهن هِم نیست، اما همچنان می تواند منبع مهمی از آهن برای افراد مبتلا به کمبود آهن باشد.

حبوبات

حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود منبع خوبی از آهن غیر هِم هستند. آنها همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند پروتئین و فیبر هستند.

غلات غنی شده

بسیاری از غلات با آهن غنی شده اند، به این معنی که به آنها آهن اضافه کرده اند. به دنبال غلاتی باشید که سرشار از آهن هستند و غلاتی را انتخاب کنید که با سایر مواد مغذی مانند اسید فولیک و ویتامین B12 نیز غنی شده باشند.

آجیل و دانه ها

مغزها و دانه ها مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل منابع خوبی از آهن غیر هِم هستند. آنها همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند پروتئین، فیبر و چربی های سالم هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع آجیل مناسب برای درمان کم خونی و میزان آهن موجود در آن‌ها مقاله آجیل خون ساز را مطالعه نمایید.

توفو

توفو از دانه های سویا تهیه می شود و منبع خوبی از آهن غیر هِم است. همچنین منبع خوبی از پروتئین است و می تواند جایگزین خوبی برای گوشت برای گیاهخواران و وگان ها باشد.

میوه های خشک

میوه های خشک مانند کشمش، زردآلو و آلو، منبع خوبی از آهن غیر هِم هستند. همچنین منبع خوبی از فیبر است و می تواند یک میان وعده راحت در سفر باشد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ منبع خوبی از آهن غیر هم و همچنین سایر مواد مغذی مانند منیزیم و آنتی اکسیدان ها است. مهم است که شکلاتی را انتخاب کنید که محتوای کاکائویی بالایی داشته باشد (70 درصد یا بیشتر) و به دلیل کالری و چربی زیاد آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

کینوا

کینوا غلاتی است که منبع خوبی از آهن غیر هِم و همچنین سایر مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر و ویتامین های گروه B است. همچنین جایگزین خوبی برای گندم برای کسانی است که به گلوتن حساسیت ندارند.

اسفناج

اسفناج یک سبزی برگ سبز است که منبع خوبی از آهن غیرهم و همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین K، ویتامین A و فولات است. می توان آن را به صورت خام در سالاد یا پخته خورد و به غذاهایی مانند سوپ، خورش و پاستا اضافه کرد.

صدف

صدف نوعی صدف است که منبع خوبی از آهن هِم و همچنین سایر مواد مغذی مانند روی، ویتامین D و پروتئین است. آنها را می توان به صورت خام یا پخته در غذاهای مختلف مصرف کرد.

بهترین غذا برای کم خونی (غنی از اسید فولیک)

فولیک اسید نوعی ویتامین B است که بدن شما برای ساخت گلبول های قرمز به آن نیاز دارد. منابع خوب اسید فولیک شامل سبزیجات سبز برگ، لوبیا، نخود، عدس، آجیل و غلات غنی شده است.

سبزیجات سبز برگ

سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ منابع خوبی از اسید فولیک هستند. آنها همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند فیبر، ویتامین K و ویتامین C هستند.

حبوبات

حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس منبع خوبی از اسید فولیک هستند. آنها همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند پروتئین، فیبر و آهن هستند.

غلات غنی شده

بسیاری از غلات با اسید فولیک غنی شده اند، به این معنی که به آنها اسید فولیک اضافه کرده اند. به دنبال غلاتی باشید که حاوی اسید فولیک بالایی هستند و غلاتی را انتخاب کنید که با سایر مواد مغذی مانند آهن و ویتامین B12 نیز غنی شده باشند.

آجیل و دانه ها

مغزها و دانه ها مانند بادام، بادام زمینی و تخمه آفتابگردان منابع خوبی از اسید فولیک هستند. آنها همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند پروتئین، فیبر و چربی های سالم هستند.

مارچوبه

مارچوبه یک سبزی است که منبع خوبی از اسید فولیک و همچنین سایر مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم و ویتامین K است. می توان آن را به صورت پخته یا خام مصرف کرد و می تواند افزودنی خوبی برای غذاهایی مانند سوپ، سالاد باشد. و سیب زمینی سرخ کرده.

آووکادو

آووکادو میوه ای است که منبع خوبی از اسید فولیک و همچنین سایر مواد مغذی مانند چربی های سالم، فیبر و پتاسیم است. می توان آن را به صورت خام خورد یا به غذاهایی مانند ساندویچ، سالاد و اسموتی اضافه کرد.

چغندر

چغندر یک سبزی ریشه ای است که منبع خوبی از اسید فولیک و همچنین سایر مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم و ویتامین C است. می توان آن را به صورت پخته یا خام مصرف کرد و می تواند مکمل خوبی برای غذاهایی مانند سوپ باشد. سالاد و اسموتی

آب پرتقال

آب پرتقال منبع خوبی از اسید فولیک و همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و پتاسیم است. مهم است که یک آبمیوه 100 درصد غنی شده با اسید فولیک را انتخاب کنید و به دلیل محتوای قند زیاد آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

کلم بروکسل

کلم بروکسل نوعی کلم است که منبع خوبی از اسید فولیک و همچنین سایر مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین K و ویتامین C است. این کلم را می توان به صورت پخته یا خام مصرف کرد و می تواند مکمل خوبی برای غذاها باشد. مانند سوپ، سالاد و سیب زمینی سرخ شده.

انبه

انبه یک میوه استوایی است که منبع خوبی از اسید فولیک و همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین A و فیبر است. می توان آن را به صورت خام خورد یا به غذاهایی مانند اسموتی، سالاد و دسر اضافه کرد.

پاپایا

پاپایا یک میوه استوایی است که منبع خوبی از اسید فولیک و همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین A و فیبر است. می توان آن را به صورت خام خورد یا به غذاهایی مانند اسموتی، سالاد و دسر اضافه کرد.

نان سبوس دار

نان سبوس دار منبع خوبی از اسید فولیک و همچنین سایر مواد مغذی مانند فیبر و ویتامین های گروه B است. مهم است که نانی را انتخاب کنید که از آرد کامل تهیه شده باشد و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

بهترین غذا برای کم خونی (غنی از ویتامین ب12)

ویتامین B12 یکی دیگر از مواد مغذی مهمی است که بدن شما برای ساخت گلبول های قرمز به آن نیاز دارد. منابع خوب ویتامین B12 شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی است.

گوشت

علاوه بر اینکه گوشت منبع آهن است.گوشت منبع غنی ویتامین B12 نیز هست که برخی از بهترین منابع آن گوشت گاو و بره است.

ماهی

ماهی هایی مانند سالمون و تن منبع خوبی از ویتامین B12 علاوه بر آهن هستند. همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت قلب مهم هستند.

محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست منابع خوبی از ویتامین B12 هستند. آنها همچنین منابع خوبی از کلسیم هستند که برای سلامت استخوان ها مهم است.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین B12 و همچنین سایر مواد مغذی مانند پروتئین، کولین و ویتامین D است. آنها را می توان به صورت پخته در غذاهای مختلف مصرف کرد یا به عنوان یک ماده در محصولات پخته شده استفاده کرد.

غلات غنی شده

بسیاری از غلات با ویتامین B12 غنی شده اند، به این معنی که ویتامین B12 را به آنها اضافه کرده اند. به دنبال غلاتی باشید که سرشار از ویتامین B12 هستند و غلاتی را انتخاب کنید که با سایر مواد مغذی مانند آهن و اسید فولیک نیز غنی شده باشند.

مخمر تغذیه ای

مخمر تغذیه ای نوعی مخمر است که منبع خوبی از ویتامین B12 است. عطر و طعمی شبیه پنیر دارد و می تواند به عنوان چاشنی یا چاشنی غذاهایی مانند سالاد، پاستا و پاپ کورن استفاده شود.

صدف

صدف منبع خوبی از ویتامین B12 است. آنها همچنین منبع خوبی از پروتئین و سایر مواد مغذی مانند آهن و روی هستند.

خرچنگ

خرچنگ نوعی صدف است که منبع خوبی از ویتامین B12 و همچنین سایر مواد مغذی مانند پروتئین و سلنیوم است. می توان آن را به صورت پخته در انواع غذاها میل کرد یا به عنوان رویه سالاد و ساندویچ استفاده کرد.

شیر گیاهی غنی شده

بسیاری از شیرهای گیاهی مانند شیر سویا و شیر بادام با ویتامین B12 غنی شده اند. این شیرها می توانند جایگزین مناسبی برای شیرهای لبنی برای گیاهخواران و وگان ها باشند، اما انتخاب برندهایی که با ویتامین B12 غنی شده اند بسیار مهم است.

توفوی غنی شده

برخی از مارک های توفو با ویتامین B12 غنی شده اند و آن را به منبع خوبی از این ماده مغذی برای گیاهخواران و وگان ها تبدیل می کند. توفو از دانه های سویا تهیه می شود و منبع خوبی از پروتئین و همچنین سایر مواد مغذی مانند آهن و کلسیم است.

مخمر مغذی غنی شده

برخی از مارک های مخمر تغذیه ای با ویتامین B12 غنی شده اند، که آن را به منبع خوبی از این ماده مغذی برای گیاهخواران و وگان ها تبدیل می کند. مخمر تغذیه‌ای طعمی شبیه پنیر دارد و می‌تواند به عنوان چاشنی یا چاشنی غذاهایی مانند سالاد، پاستا و پاپ کورن استفاده شود.

توجه به این نکته مهم است که ویتامین B12 فقط در غذاهای حیوانی یافت می شود، بنابراین گیاهخواران و وگان ها ممکن است برای دریافت کافی از این ماده مغذی، نیاز به مصرف مکمل ها یا مصرف غذاهای غنی شده داشته باشند.

بهترین غذا برای کم خونی (غنی از مس)

مس یک ماده معدنی است که بدن برای جذب و استفاده از آهن به آن نیاز دارد. منابع خوب مس عبارتند از آجیل، دانه ها، حبوبات و غلات کامل.

صدف ها

صدف ها منابع غنی مس هستند. همانطور که گفته شد، آنها همچنین منابع خوبی از پروتئین و سایر مواد مغذی مانند ویتامین B12 و روی هستند.

آجیل و دانه ها

مغزها و دانه ها مانند بادام، تخمه آفتابگردان و بادام هندی منابع خوبی از مس هستند. آنها همچنین منابع خوبی از چربی های سالم، فیبر و پروتئین هستند.

حبوبات

حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود منبع خوبی از مس هستند. آنها همچنین منابع خوبی از پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی هستند.

غلات کامل

غلات کامل مانند گندم کامل، جو دوسر و کینوا منابع خوبی از مس هستند. آنها همچنین منابع خوبی از فیبر، ویتامین B و سایر مواد مغذی هستند.

میوه های خشک

میوه های خشک مانند زردآلو، آلو خشک و کشمش منبع خوبی از مس هستند. همچنین منبع خوبی از فیبر است و می تواند یک میان وعده راحت در سفر باشد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ منبع خوبی از مس و همچنین سایر مواد مغذی مانند منیزیم و آنتی اکسیدان ها است. مهم است که شکلاتی را انتخاب کنید که محتوای کاکائویی بالایی داشته باشد (70 درصد یا بیشتر) و به دلیل کالری و چربی زیاد آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

توفو

توفو از دانه های سویا تهیه می شود و منبع خوبی از مس است. همچنین منبع خوبی از پروتئین است و می تواند جایگزین خوبی برای گوشت برای گیاهخواران و وگان ها باشد.

سبزیجات سبز برگ

سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی منابع خوبی از مس هستند. آنها همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند فیبر، ویتامین K و ویتامین C هستند.

گوجه فرنگی خشک شده

گوجه فرنگی خشک شده منبع خوبی از مس و همچنین سایر مواد مغذی مانند لیکوپن و ویتامین C است. طعم غلیظی دارد و می تواند افزودنی خوبی برای غذاهایی مانند پاستا، سالاد و ساندویچ باشد.

قارچ

قارچ ها مانند شیتاکه و کرمینی منابع خوبی از مس هستند. آنها همچنین منابع خوبی از پروتئین و سایر مواد مغذی مانند سلنیوم و ویتامین D هستند.

ملاس

ملاس (بلک استرپ) نوعی شربت است که منبع خوبی از مس است. همچنین منبع خوبی از سایر مواد مغذی مانند آهن و کلسیم است.

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی نوعی سبزی است که منبع خوبی از مس است. آنها همچنین منبع خوبی از فیبر و سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و پتاسیم هستند.

ماهی قزل آلا

سالمون نوعی ماهی است که منبع خوبی از مس و همچنین سایر مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین B12 است. می توان آن را به صورت پخته در انواع غذاها میل کرد یا به عنوان رویه سالاد و ساندویچ استفاده کرد.

خرچنگ دریایی

خرچنگ نوعی صدف ماهی است که منبع خوبی از مس و همچنین سایر مواد مغذی مانند پروتئین و سلنیوم است. می توان آن را به صورت پخته در انواع غذاها میل کرد یا به عنوان رویه سالاد و ساندویچ استفاده کرد.

گیاهان خشک

گیاهان خشک مانند ریحان، پونه کوهی و آویشن منابع خوبی از مس هستند. آنها طعم غلیظی دارند و می توانند مکمل خوبی برای غذاهایی مانند سوپ، سس و ماریناد باشند.

گردوی آمریکایی

گردوی آمریکایی نوعی آجیل است که منبع خوبی از مس است. آنها همچنین منبع خوبی از چربی های سالم، فیبر و پروتئین هستند.

مهم است که توجه داشته باشید که مس یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما در مقادیر کم به آن نیاز دارد. با این حال، ممکن است مس بیش از حد دریافت شود، که می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. بنابراین، مهم است که رژیم غذایی متنوعی مصرف کنید و اگر در مورد مصرف مس خود نگرانی دارید، با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

انواع دمنوش ها

مصرف دمنوش‌های گیاهی در طول روز می‌تواند تاثیرات مفیدی در درمان کم خونی داشته باشد. ما در مقاله بهترین دمنوش گیاهی برای کم خونی به صورت کامل این موضوع را تشریح کرده‌ایم.

 

جمع بندی: در این مقاله بهترین غذاها برای درمان کم خونی تشریح گردید. برای مدیریت هرچه بهتر بیماری کم خونی، پیشنهاد میگردد تا برای اطلاع از نبایدهای غذایی، مقاله غذاهای مضر برای کم خونی ،برای اثر بخشی هرچه بهتر وعده غذایی صبحانه برای مبارزه با کم خونی، مقاله صبحانه برای کم خونی و برای شناخت میزان آهن موجود در انواع گوشت و انتخاب بهترین نوع آن، مقاله بهترین گوشت برای درمان کم خونی رامطالعه نمایید. تا با کسب اطلاعات هرچه بیشتر در زمینه بیماری کم خونی، اقدامات موثرتری را انجام دهید. هم چنین میتوانید سوالات خود را در قسمت کامنت‌ها بپرسید تا متخصصین ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

منبع
medicalnewstoday.com.healthline.com
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید