سلامت

علل، پیشگیری و درمان کبد چرب در طب سنتی (ایرانی،اسلامی)

درمان کبد چرب در طب سنتی

در این مقاله به صورت کامل و تخصصی به بیان علت،پیشگیری و درمان کبد چرب در طب سنتی ایرانی – اسلامی میپردازیم. تمام مطالب این مقاله، برگرفته شده از صحبت‌های اساتید به نام حاضر در طب ستنی ایرانی- اسلامی(نظیر دکتر خیراندیش، دکتر روازاده، استاد ضیایی و…) هستند.

درمان کبد چرب در طب سنتی استاد خیراندیش

پیشگیری،علت و درمان کبدچرب استاد خیراندیش طب سنتی

بیماری کبد چرب، یکی از بیماری‌های شایع است که در جامعه ما رواج دارد. دو نوع کبد چرب وجود دارد؛ کبد چرب الکلی  که به خاطر مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود و نوع دوم بیماری کبد چرب غیر الکلی است که در کشور ما نوع دوم رواج دارد. مهم‌ترین عاملی که باعث  بیماری کبد چرب است، خوردن آب سرد و نوشیدنی‌های گازدار همراه غذا است. خوردن نوشیدنی‌های سرد باعث بیماری کبد چرب و دیگر بیماری‌های کبد می‌شود. در ادامه مقاله؛ عواملی که به پیش‌گیری کبد چرب کمک می کند را شرح می‌دهیم.

راه‌های پیشگیری از کبد چرب دکتر خیراندیش طب سنتی

یکی از نکات مهم، که باید به آن توجه کنید، نحوه خوردن غذا است. سعی کنید غذایی را که می‌خورید کاملا بجویید. این کار با حجم غذای کمتر، بهره گیری و کیفیت بیشتری از غذا را به بدن می‌رساند و تشنگی را کم می‌کند.

درمان کبد چرب در طب سنتی دکتر خیر اندیش

درمان کبد چرب  استاد خیراندیش طب سنتی

یکی از سوالاتی که خیلی مطرح می‌شود؛ نحوه پاکسازی کبد است. یکی از ویژگی‌های شربت سکنجبین، درمان کبد چرب است. شربت سکنجبین از دو واحد عسل، یک واحد سرکه ( ترجیحا طبیعی) و یک واحد عرق نعنا برای خانم‌ها و دو واحد عرق نعنا برای آقایان تشکیل شده است. سرکه و عرق نعنا را بجوشانید و عسل را اضافه کنید اگر گرمی کبد زیاد باشد به جای عرق نعنا از عرق کاسنی استفاده کنید. شربت سکنجبین، آنزیم‌های کبد را تنظیم می‌کند. به مدت سه تا شش ماه، روزی یک لیوان شربت سکنجبین میل کنید. این شربت برای پاکسازی کبد بسیار موثر است‌.

خوردن غذاهای سرد و گرم همراه هم، مثل خوردن ماست و غذاهای گرم یا خوردن سوسیس ( سرد) و فلفل( گرم) با هم تشنگی را بیشتر می‌کند. طبیعت کبد گرم است و خوردن نوشیدنی و غذای سرد، به تدریج یک لایه چربی دور کبد ایجاد می کند.

پیاده روی و غذای سر شب، ترک نهار برای پیش‌گیری و درمان بیماری کبد چرب مفید است. برای رفع تشنگی و پرهیز از خوردن آب یخ، می‌توان نوشیدنی‌های گرم مثل چای یا ارده شیره مصرف کرد. اگر بیماری کبد چرب از نوع الکلی است، از سکنجبین عنصلی که از پیاز عنصل که طبیعت بسیار گرمی دارد استفاده کنید. اگر پیاز عنصل در دسترس نبود می توان از پیاز زعفرانی هم  استفاده کرد. این نوع شربت به خاطر گرمای زیادی که دارد، کبد را پاکسازی می‌کند

در طول مصرف شربت سکنجبین می‌توانید درجه چربی کبد خود را با آزمایش  مقایسه کنید. گرید سه به دو ( سریع) گرید دو به یک( کند) و گرید یک به صفر ( کندتر از قبل) است.

علل و درمان بیماری کبد چرب دکتر روازاده طب سنتی

دکتر روازاده استفاده از روغن‌های صنعتی ( روغنی که به صفحه چراغ گاز و کاشی می‌چسبد و آن را کثیف می‌کند) را باعث بیماری کبد چرب می‌دانند. روغن صنعتی طبیعت خشک و سرد دارد و بعد از ورود به بدن،  بعد از روده، جذب کبد می‌شود و در دمای بالای کبد سوخته و در اصطلاح منجر به کبد چرب می‌شود. مصرف این روغن‌های صنعتی باعث بیماری ام اس ( نوعی بیماری مزمن که مغز، نخاع و چشم را درگیر می‌کند) یا کبد چرب می‌شود. اگر دو نسل از این روغن‌های صنعتی مصرف کند، فرزندی که در نسل سوم به دنیا می‌آید، یک نوع پلاک در مغز او ایجاد می‌شود که حرکت دست و پای او را دچار اختلال می‌کند، نام این بیماری ام اس است.

درمان کبد چرب در طب سنتی دکتر روازاده

درمان بیماری کبد چرب دکتر روازاده طب سنتی

دکتر روازاده؛ مصرف عرق کاسنی، روغن زیتون بدون پالم و بعد از دوهفته حجامت کردن را برای درمان کبد چرب توصیه می‌کند. استفاده از روغن ارده کنجد، روغن زرد، سکنجبین‌عسلی که با عسل درست شده است و شربت شیره انگور را هم برای بیماری کبد چرب مفید می‌دانند.

علل و درمان بیماری کبد چرب  استاد ضیایی طب سنتی

استاد ضیایی موارد زیر را از علل بیماری چرب می‌دانند:

  • افرادی که چاقی و اضافه وزن دارند. وقتی تری گلیسرید در چربی خون بالا باشد، باعث کبد چرب می‌شود.
  • افرادی که کم تحرک هستند و پرخوری می‌کنند.
  • افرادی که مصرف چربی (غذاهای سرخ کردنی و تفت دادنی ) در آن‌ها بالا است.
  • افرادی که تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمرو، بیش از اندازه مصرف می‌کنند.
  • افرادی که تجمع جربی در سلول‌های کبدی آن‌ها زیاد است و طبق آزمایشات کبدشناسی، آنزیم‌های کبدی آن‌ها بالا باشد، در معرض مبتلا به کبد چرب هستند.
  • افرادی که خود درمانی می‌کنند و کاهش وزن، سریع دارند. مثلا در یک هفته بیش از دو کیلو کم می‌کنند. یکی از عوارض آن، بیماری کبد است.
  • افرادی که بدون تجویز پزشک، داروهای شیمیایی خاص مثل آنتی بیوتیک و چرک‌ خشک کن مصرف می‌کنند. این قرص‌هایی که خودسرانه مصرف می‌شوند اثر سوء روی کبد دارند.
  • افرادی که دیابت نوع دوم و نوسانی دارند و هیچ درمانی برای بیماری خود نمی کنند و به خودخوری خود ادامه می‌دهند.
  • افرادی که آب آلوده، شیر آلوده، جگر سیاه مانده می‌خورند. مصرف بیش از اندازه جگر، کلسترول مضر خون را بالا می‌برد. چون هر تکه جگر سیاه به اندازه نیم کیلو دنبه و پیه، دارای کلسترول مضر است.
  • مصرف مسکرات ( چیزهایی که نوشیدن آن‌ها مستی می‌آورد).
  • افرادی که دیابت نوع ۱و ۲ دارند و انسولین را پس میزنند. مخصوصا اگر انسولین تزریقی از نوع کریستال و شیری رنگ باشد.

راه‌های درمان بیماری کبد چرب استاد ضیایی طب سنتی

  • خوردن روزانه یک مشت برگه زردآلو.
  • خوردن عرق شاتره ( گیاهی علفی با طعمی تلخ ).
  • مصرف روزانه نیم گرم زعفران.
  • مصرف کلم بروکلی به میزان صد گرم.
  • خوردن هفت برگ کاسنی یا یک لیوان عرق کاسنی.
  • شرکت‌های داروسازی از نوع خاص کنگر، قرص تهیه می‌کنند. این قرص کنگر برای درمان کبد چرب مفید است.
  • مصرف روزانه سکنجبین عنصلی؛ برای تهیه این نوع سکنجبین پیاز دشتی ( پیاز عنصل) را در سکنجبین، با حرارت کم بجوشانید و بعد آب آن را صاف کرده و هر روز دو بار، صبح و شب، ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری میل کنید. این روش یکی از قوی‌ترین راه‌های درمان بیماری کبد چرب است.

علل و درمان بیماری کبد چرب دکتر کرد افشار طب سنتی

کبد چرب، پیش زمینه بسیاری از بیماری‌ها است.  بیماری ‌های اگزما و مشکلات پوستی و کمر درد، مشکلات قلبی و عروقی، سردرد و غیره از کبد چرب ایجاد می‌شود. کبد مرکز سوخت و ساز بدن و به اصطلاح آشپزخانه بدن است. وقتی کبد، چرب می‌شود وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد‌.

علت‌های ایجاد بیماری کبد چرب دکتر کرد افشار طب سنتی

ضعف کبد، ضعف اعصاب، عدم تحرک و تنبلی، مصرف  غذاهای سرخ کردنی و غذاهای شور، سس‌ها ‌در ایجاد این بیماری نقش دارند.

درمان کبد چرب دکتر کرد افشار طب سنتی

اولین قدم برای درمان کبد چرب، ورزش کردن و کم خوری است. استفاده از ترکیباتی که کبد را پاک‌سازی می‌کند، مثل خاک شیر، آب هویج، آب انار، آب سیب، آب زرشک با عسل ( عسل مصلح نوشیدنی‌های ترش مزه است). خوردن دم کرده کاستی با شاتره هنگام ناشتا و تا‌ نیم ساعت بعد چیزی خورده نشود.

دم کرده آویشن را مانند چای هر روز مصرف کنید. سکنجبین عسلی که از پیاز عنصل درست شده است، ۳ تا ۵ ماه به طور مداوم مصرف کنید.

عرق کاسنی و شاتره را هر روز سه بار، قبل از غذا  به مدت ۳ ماه میل کنید تا همه بلاغم ، چربی‌ها و  رطوبت‌ها را از بدن بشوید. خوردن دوای بلغم که امام صادق توصیه کردند که از پودر سیاه‌دانه، آویشن، زنیان، مصطکی  ، را در۳ _۴ برابر عسل یا ۵- ۶ برابر پودر نبات مخلوط کنید و بعد از هر وعده غذایی مصرف کنید. ( اگر با عسل مخلوط میکنید، هر صبح و شب به اندازه دو یا سه نخود مصرف کنید  این دارو می‌تواند در بر طرف کردن عوارض رطوبت‌هایی که در کبد جمع شده است مفید باشد.

پیشگیری و درمان کبد چرب در طب سنتی دکتر عزیزخانی

بیماری کبد چرب یک بیماری بسیار شایع، خاموش و جلو رونده است که طبق مقالات معتبر پزشکی، کبد چرب می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و عروقی شود. هر درجه کبد چرب، ده سال بیماری‌های قلبی و عروقی  را جلو می اندازد.

علت کبد چرب دکتر عزیزخانی طب سنتی

مهم‌ترین عامل، بی تحرکی و تنبلی در جوامع امروزی است، خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا، استرس، مصرف روغن‌های نا به جا و سبک زندگی ناسالم، حتی کودکان و نوجوانان را هم درگیر این بیماری کرده است.

راه‌های درمان بیماری کبد چرب  دکتر عزیزخانی طب سنتی

اصلاح سبک زندگی، روی آوردن به رژیم غذایی سیزیجات به صورت محدود و هفته‌ای دو یا سه بار در هفته ( طب سنتی مصرف بیش از اندازه خام خواری را درست نمی‌داند).

  • بادکش گذاری و حجامت کردن و فصد خون، تحت نظر پزشک از بروز بیماری  کبد چرب جلوگیری می‌کند.
  • اصلاح روغن‌های مصرفی.
  • مصرف غذاهای سنتی.
  • پرهیز از خوردن فست فود.

همه این موارد در درمان و پیشگیری بیماری کبد چرب نقش بسزایی دارند.

علت کبد چرب دکتر اکبری طب سنتی

مردم جامعه به علت عادات غذایی نادرست مبتلا به کبد چرب هستند. خیلی از افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، با تعجب  اظهار می‌‌کنند که هیچ‌گونه مصرف چربی نداشته اند، باید بدانید کبد چرب هیچ ارتباطی به مصرف چربی ندارد. ریشه اصلی کبد چرب، مربوط به نحوه هضم غذا است.  همه موادی که در معده هضم می‌شوند، به صورت کیلوس ( یک کلمه یونانی به معنای مخلوط خمیری شکل) برای هضم دوم وارد کبد می‌شوند. اگر هضم در معده به درستی صورت نگیرد، کبد دچار مشکل می‌شود. متاسفانه خیلی از رژیم‌های غذایی به اشتباه خوردن آجیل را برای افراد مبتلا به کبد چرب مجاز نمی دانند. اما واقعیت این است خوردن چربی‌های صحیح به میزان کافی برای بیماران کبد چرب ضروری است. علت اصلی کبد چرب خوردن آب یا نوشیدنی خنک، همراه غذاست، این کار مانع هضم درست غذا می‌شود و کبد با حجم زیاد غذای هضم نشده و خام، چرب می‌شود و ممکن است ده الی بیست سال  هیچ مشکلی را بروز ندهد.

علل و درمان کبد چرب در طب سنتی استاد تبریزیان

استاد تبریزیان، مهم ترین عامل مبتلا به کبد چرب را عادات ناادرست غذایی مانند خوردن آب، نوشابه یا دوغ به همراه غذا می‌دانند.

استاد تبریزیان، سنای مکی (یک نوع گیاه بوته‌ای که بومی هند و آفریقا است) را برای درمان چربی شکم و پهلو، چربی خون و کبد چرب معرفی می‌کند. معمولا سنای مکی که در عطاری‌ها به فروش می‌رسد از نوع سنای پاکستانی است که کیفیت خوبی ندارد. شما باید تا سه روز به میزان ده تا سی گرم از دم کرده این نوع سنا را میل کنید و اگر سنای مکی اصل ( در درجه دوم:سنای هندی) باشد هر سه روز یک بار به میزان چهار گرم، دم کرده و میل کنید.

بهتر است روزهایی که در منزل هستید، دم کرده سنای مکی را میل کنید چون باعث اسهال و دل‌پیچه می‌شود. شما می توانید برای کاهش دل‌پیجه مقداری گل سرخ به آن اضافه کنید.

نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید