پوست

انواع میخچه: علائم، علل و راههای پیشگیری از آن

فهرست محتوای مقاله

میخچه چیست؟

میخچه نوعی عارضه پوستی است که از تجمع سلول‌های مرده پوست ساخته می‌شود. این عارضه معمولا در سطح پوست صاف و بدون مو به خصوص در بالا یا در کنار انگشتان پا و در دست‌ها ایجاد می‌شود.  این بیماری در واقع لایه‌های ضخیم و سخت شده‌ای از پوست است که وقتی پوست سعی می‌کند از خود در برابر اصطکاک و فشار محافظت کند، ایجاد می‌شود. به طور مثال در انگشتان پا بر اثر فشار کفش یا در کنار انگشتان بر اثر کار مداوم با مداد یا خودکار ایجاد می‌شود.

این عارضه معمولا مضر نیست اما گاهی اوقات ممکن است منجر به عفونت یا زخم شدن پوست شود. این مشکلات بیشتر افراد دیابتی و افرادی که گردش خون ضعیفی در پاهایشان دارند را درگیر می‌کند.

اصطلاح میخچه در انگلیسی

این عارضه در انگلیسی corn (کورن) نامیده می‌شود. البته گاهی به این عارضه پینه  calluse نیز گفته می‌شود که باید گفت تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. گاهی این عارضه با نام‌های helomas or clavus نیز شناخته می‌شود.

 انواع میخچه و شکل ظاهری آن

شکل میخچه

کورن‌ها معمولا کوچک و مدور هستند و مرکز مشخصی دارند که می‌تواند نرم یا سخت باشد.

  • سخت (Hard corns)

معمولا کوچک‌تر هستند و در مناطقی از پوست که سفت و سخت است و پوست ضخیم‌تری دارد و همچنین در مناطق استخوانی پا دیده می‌شوند.

  • نرم (Soft corns)

رنگ نسبتا سفید و بافتی لاستیکی دارند. آن‌ها معمولا بین انگشتان پا و در مناطقی از پوست که مرطوب و عرق کرده است ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به وجود این عارضه روی انگشت کوچک پا (پنجم) به دلیل ساییدگی کفش اشاره کرد. همچنین آن را می‌توان بین انگشتان پا خصوصاً انگشت پنجم و چهارم نیز  مشاهده کرد.

  • Seed corns

بسیار دردناک هستند و به صورت برجستگی‌هایی از سلول‌های مرده پوست ظاهر می‌شوند. seed corn در واقع به کورن‌های بسیار ریزی اشاره دارد که کنار هم جمع شده‌اند. آن‌ها بیشتر روی پاشنه پا قرار می‌گیرند.

دلایل عمومی ایجاد میخچه در نقاط مختلف بدن

دلیل وجود میخچه

فشار و اصطکاک ناشی از اعمال تکراری باعث رشد و عامل ایجاد این عارضه هستند. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر چیزی که باعث فشار یا اصطکاک روی پوست شود.
  • کفش‌های خیلی تنگ یا پاشنه بلندی که به پا فشار وارد می‌کنند.
  • جوراب‌هایی که اندازه پا نیستند.
  • اقدامات مکرر مانند ایستادن، راه رفتن یا دویدن به مدت طولانی.
  • سرگرمی‌های بدنی، فعالیت‌های ورزشی یا کارهایی که به پاهای شما فشار وارد می‌کنند.
  • بالا رفتن سن که باعث می‌شود بافت چربی کمتری در پوست باقی بماند؛ در نتیجه پوست پا خشک و ضخیم می‌شود.
  • نواختن ساز یا استفاده از ابزار دستی. پینه روی دست فرد ممکن است در اثر فشار مکرر سازها ، با استفاده از ابزار دستی یا حتی نوشتن ایجاد شود.

چه کسانی بیشتر امکان ابتلا به این عارضه را دارند؟

در بعضی موارد خطر ابتلا به میخچه در فرد افزایش می‌یابد. این افراد دارای ویژگی های زیر هستند:

افرادی که بیماری‌هایی دارند که فرم طبیعی استخوان‌های پاهایشان را تغییر داده است؛ به عنوان مثال آرتروز یا خار استخوان.

افراد سیگاری

کسانی که جوراب نمی‌پوشند

افرادی که مرتبا پا برهنه راه می‌روند (این امر منجر به ضخیم شدن پوست پا می‌شود)

افرادی که کفش‌های خیلی گشادی می‌پوشند که باعث اصطکاک می‌شود

کسانی که  دارای پینه در پا هستند. وجود پینه غیرطبیعی و استخوانی که در مفصل انگشت شست پا ایجاد می‌شود می‌تواند احتمال بروز این عارضه را افزایش دهد.

افراد دارای انگشت چکشی.  این عارضه نوعی تغییر شکل استخوان پا است که در آن انگشت فرد به سمت داخل متمایل می‌شود.

افرادی که مراقبت نادرستی از انگشتان دست خود انجام می‌دهند. به طور مثال استفاده از ابزار دستی بدون استفاده از دستکش، پوست فرد را در معرض اصطکاک بیش از حد قرار می‌دهد.

افراد دیابتی. دیابت یا هر بیماری دیگری که باعث ضعیف شدن جریان خون در پاهای فرد می‌شود خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.

علائم میخچه

علائم میخچه

از مهم‌ترین علائم این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست سفتی که در اثر اصطکاک یا فشار مکرر ایجاد شده است.
  • برآمدگی‌های کوچک، گرد و برجسته پوست
  • برجستگی‌هایی که ممکن است دردناک باشند یا باعث ناراحتی شوند
  • درد، قرمزی، تاول رو یا زیر پوست
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست

شباهت و تفاوت میخچه و پینه

این دو عارضه از آنجایی که دارای شباهت‌های زیادی هستند گاهی به جای هم به‌کار می‌روند. برخی از شباهت‌ها شامل موارد زیر است:

  • هر دوی آن‌ها عارضه‌هایی هستند که به دلیل اصطکاک یا فشار به وجود آمده‌اند.
  • در هر دو مورد سلول‌های مرده پوستی عامل ایجاد عارضه بوده است.
  • کفش‌های نامناسب مقصر اصلی ایجاد هر دو مورد هستند.
  • در نهایت هر دوی آن‌ها خطرناک نیستند، اما می‌توانند باعث ناراحتی شوند.

هرچند افراد این دو اصطلاح را به جای هم به کار می‌برند، اما باید در نظر داشت که این دو، واژه‌های کاملا متفاوتی هستند.

پینه تجمع پوست‌های مرده‌ای است که زرد رنگ یا بی‌رنگ هستند و به دلیل ضخیم بودن، پوست پینه ممکن است در مقایسه با پوست اطراف آن حس کمتری داشته باشد.

کورن‌ها در واقع نوعی پینه هستند. البته پینه‌ها بزرگ‌تر هستند و به طور معمول در مناطق استخوانی پا دیده می‌شوند. اما کورن‌ها معمولا در قسمت‌های صاف و بدون موی دست و پا دیده می‌شود.

عوارض میخچه

اگرچه این عارضه مشکلی جدی محسوب نمی‌شود، اما اگر در زمان مناسب درمان نشود می‌تواند بدتر و شدیدتر شود. از مهم‌ترین عوارضی که این عارضه بر جای می‌گذارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد
  • بورسیت
  • استئومیلیت
  • آرتروز سپتیک

راه‌های پیشگیری

پیشگیری میخچه

اقدامات زیر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این عارضه کمک کند:

  • شستن روزانه پاها با آب و صابون و استفاده از برس پا.
  • استفاده از کرم‌های مرطوب کننده بعد از شستن و خشک کردن پاها. از لوسیون بدن استفاده نشود.
  • پوشیدن جوراب‌ها و کفش‌های متناسب با اندازه پا.
  • خرید کفش در اواخر روز که پا در بزرگ‌ترین اندازه قرار دارد.
  • فرد باید هنگام کوتاه کردن ناخن‌های پا، آن‌ها را صاف ببرد و از لبه‌ها پایین نیاید.
  • استفاده منظم از سنگ پا برای از بین بردن پوست سفت و ضخیم
  • استفاده از جوراب‌های تمیز و  پودر ضد تعریق پا

میخچه در کودکان

وجود این عارضه در کودکان معمولا بین سنین 10-16 سالگی ظاهر می‌شود. این عارضه بیشتر دست‌ها و کف پا را درگیر می‌کند. اگر کودکی از درد پای خود شکایت کند یا کفش نپوشد، والدین باید کف پا و بین انگشت‌هایش را بررسی کنند تا از عدم وجود این عارضه مطمئن شوند.

میخچه کف پا در کودکان خطرناک نیست، اما دردناک است. در بسیاری از موارد این عارضه خود به خود خوب می‌شود، اما اگر مدت زمان زیادی طول بکشد والدین باید به فکر درمان باشند.

در ادامه با زیباکلیک همراه باشید تا با انواع میخچه در نقاط مختلف بدن آشنا شوید.

میخچه دست

میخچه دست نوعی عارضه شایع پوستی است که بیشتر محدوده کف دست و لای انگشتان را درگیر می‌‌کند. اگرچه این عارضه  بیشتر روی انگشتان پا ایجاد می‌شود ، اما ممکن است در نقاط تحت فشار انگشتان و دست نیز ایجاد شود. در این عارضه پوست محل درگیر در مقایسه با نواحی اطراف ضخیم و سفت‌تر می‌شود. این وضعیت در قبال افزایش فشار به پوست و سایش رخ می‌دهد.

اگرچه بروز این عارضه در بسیاری از موارد بدون درد و ناراحتی است، اکثر موارد خطری به همراه ندارد. اما در بعضی موارد امکان درد شدید، عفونت، التهاب و خونریزی میخچه وجود دارد. این عوارض بیشتر افراد مبتلا به دیابت، خشکی شدید پوست و گردش خون ضعیف را تهدید می‌کند. میخچه انگشت دست یا کف آن در صورت احساس درد باید پیگیری و درمان شود.

میخچه دست به انگلیسی

میخچه در اصطلاح علمی corn نامیده می‌شود. بخش‌های صاف و بدون موی دست محل مناسبی برای بروز میخچه است. این عارضه پوستی کوچک و گرد بیشتر در کف دست و اطراف انگشتانی که در معرض فشار قرار دارند، بوجود می‌آید و به آن corn گفته می‌شود.

البته گاهی برای این عارضه Calluses on Your Hands هم به کار می‌رود که به معنای پینه است و نوع دیگری از میخچه کف دست به حساب می‌آید.

علت میخچه دست

دلیل میخچه دست

اصولاً میخچه به دلیل اصطکاک و سایش پوست و تحت‌تاثیر فشار وارده ایجاد می‌شود. علت میخچه انگشت دست یا کف آن نیز به همین موضوع بازمی‌گردد. انجام هر گونه فعالیت با دست که با اعمال فشار مداوم و شدید به کف یا انگشتان همراه باشد، بروز میخچه را تشدید می‌کند؛ به عنوان مثال می‌توان به دوچرخه سواری طولانی مدت بدون استفاده از دستکش اشاره کرد.

همچنین کار با ابزارآلات به صورت مداوم خطر ابتلا به میخچه را در دست افزایش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد مشغول به نواختن سازهای موسیقی نیز از میخچه رنج می‌برند. البته در این شرایط امکان تشکیل پینه به جای میخچه نیز وجود دارد.

پینه‌های موجود در دست ورزشکاران (دوچرخه‌سواری، بوکس و …) نیز مربوط به همین موضوع است.

در پینه بیرونی‌ترین لایه پوست (اپیدرم) تحت تاثیر فشار وارده به صورت فزاینده فعال و دچار افزایش ضخامت می‌شود. در نتیجه بخشی سفت و ضخیم از سلول‌های مرده برای محافظت از بافت‌های زیرین شکل می‌گیرد. گاهی علت به وجود آمدن میخچه در دست به افزایش سن نسبت داده می‌شود. زیرا در این شرایط بافت چربی موجود در زیر پوست کاهش می‌یابد. در نتیجه پوست در مقابله با فشار، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد.

علت میخچه دست کودک

میخچه دست کودکان

ضایعات پوستی گرد، کوچک و سفت در کف دست و لای انگشتان بسیاری از کودکان مشاهده می‌شود. اما اغلب آنها از نوع زگیل است که به اشتباه با میخچه اشتباه گرفته می‌شود. اگرچه این دو شباهت ساختاری زیادی به یکدیگر دارند، اما عامل ایجاد کننده آنها متفاوت است. زگیل دست نوعی عارضه ویروسی است و کودکان به دلیل ناتوانی در رعایت بهداشت بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

میخچه معمولاً به دلیل فعالیت‌های مداوم و سخت با دست ایجاد می‌شود. به همین دلیل میخچه دست نوزادان به ندرت رخ می‌دهد. موارد مشاهده شده نیز اغلب زگیل بوده و به اشتباه تشخیص داده می‌شوند.

علائم میخچه دست

این عارضه دارای ظاهر برجسته، گرد، کوچک و با مرز مشخص شناسایی می‌شود. سایر علائم آن نیز عبارتند از:

  • حالت سفت و ضخیم
  •  حساسیت به لمس و فشار
  • خشکی و پوسته پوسته شدن

انواع میخچه (corn) دست

ای عارضه در دست به دو شکل نرم و سخت مشاهده می‌شود. میخچه نرم با سطح براق و لمس نرم شناخته می‌شود. لای انگشتان بهترین مکان برای بروز نوع نرم است. اما میخچه سخت اغلب در سطوح صاف تشکیل شده و ظاهر زبر و خشن دارد. میخچه روی انگشت و کف دست از جمله این موارد به شمار می‌روند.

عوارض میخچه کف دست

در اکثر مورد میخچه دردناک نیست و جز ظاهر ناخوشایند مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌‌کند. اما گاهی اوقات با عوارض بیشتری در فرد نمایان می‌شود؛ به عنوان مثال می‌توان به درد شدید، زخم، خونریزی و عفونت میخچه اشاره کرد.

این مشکل بیشتر افراد مبتلا به دیابت، پوست‌های شکننده و گردش خون ضعیف را درگیر می‌کند. در این شرایط مراجعه به پزشک برای پیگیری و درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تفاوت پینه (Callus) و میخچه (Corn) دست

تفاوت پینه با میخچه

بسیاری از افراد از دو واژه میخچه و پینه به جای هم استفاده می‌کنند و آنها را مشابه می‌دانند. این در حالی است که پینه و میخچه دو عارضه پوستی کمی متفاوت از هم هستند. پینه نوع گسترش یافته اما سطحی میخچه است. مرز مشخصی برای میخچه کف دست یا انگشتان وجود دارد. به نحوی که می‌توان آن را از نواحی اطراف متمایز کرد. احساس درد در حین فشار را نیز می‌توان به مشخصات میخچه دست اضافه کرد. میخچه نوعی ضایعه پوستی ضخیم است که تا عمق مشخصی از پوست نفوذ می‌کند. فرورفتگی موجود در مرکز آن نیز عمق نفوذ میخچه در پوست را نشان می‌دهد. احساس درد میخچه نیز مربوط به نفوذ میخچه به اعصاب محدوده مورد نظر است. اما پینه (callus) در مقایسه با میخچه سطحی است و عمق کمتری را درگیر می‌کند. در واقع پینه نوعی ضایعه پوستی زبر و ضخیم و بزرگ‌تر از میخچه است. از دیگر مشخصات پینه می‌توان به رنگ زرد کمرنگ، داشتن اشکال مختلف و نداشتن مرز مشخص اشاره کرد. لمس آن نیز جز در موارد معدود دردناک نیست. پینه بیشتر در نواحی دارای اصطکاک دائم با استخوان و … به وجود می‌آید. احتمال بروز آن در کف دست نیز وجود دارد. میخچه به طور معمول در نقاط تحت فشار بالا، مانند برجستگی استخوانی پا ظاهر می‌شود، در حالی که پینه‌ها از مالش مداوم سفت می شوند. مانند نوشتن بسیار زیاد با خودکار که سبب پینه دست می‌شود که به آن پینه نویسندگی می گویند.

تفاوت میخچه و زگیل دست

تفاوت میخچه و زگیل

بسیاری از افراد میخچه را با زگیل اشتباه می‌گیرند. اما این دو به لحاظ نحوه شکل‌گیری و ساختار با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع میخچه مسری نیست. بلکه سبک زندگی و فعالیت‌های روزانه در شکل‌گیری آن نقش دارد. اما زگیل ویروسی و مسری است.

میخچه پا

پا به دلیل تحمل وزن حین راه رفتن در معرض فشار فراوان قرار دارد. به همین دلیل عوارض متعددی پوست این ناحیه را تهدید می‌کند. از جمله این عوارض می‌توان به میخچه پا و پینه اشاره کرد. در واقع این عارضه، واکنش پوست پا در برابر فشار بیش از اندازه و سایش حاصل از آن است. در واقع سلول‌‌های مرده و آسیب‌دیده پوست روی هم انباشته شده و حالتی ضخیم، زبر و سطحی را ایجاد می کنند.

این عارضه بیشتر در نواحی دارای پوست نازک و بدون مو پا شکل می‌گیرد.

میخچه پا به انگلیسی

به این عارضه در اصطلاح پزشکی (Foot Corns) گفته می‌شود. گاهی این عارضه در بخش مرکزی سختی و ضخامت بیشتری پیدا می‌کند و به Callus (میخچه کف پا به انگلیسی) تبدیل می‌شود.

نشانه ‌های میخچه پا

شکل ظاهری میخچه مهم‌ترین نشانه برای تشخیص آن است. این عارضه با رنگ خاکستری مایل به زرد یا سفید شناخته می‌شود. همچنین ظاهر ضخیم، زبر، خشک و برآمده دارد. البته امکان نرم شدن میخچه نیز هست.

این برآمدگی مرز مشخصی داشته و می‌توان به راحتی آن را از بافت‌های اطراف تشخیص داد. لازم به ذکر است که در مرکز میخچه یک فرورفتگی عمقی مشاهده می‌شود که در اصطلاح ریشه نام دارد. در این عارضه امکان درگیر شدن یا نشدن اعصاب پوستی وجود دارد. به همین دلیل افراد مبتلا در بعضی موارد درد شدیدی احساس می‌کنند.

انواع میخچه کف پا

انواع میخچه کف پا

این عارضه در پا و انگشتان بر اساس نوع بافت به دو گروه نرم و سخت تقسیم می‌شوند.

میخچه سخت

اساس شکل‌گیری نوع سخت این عارضه در پا، مرگ سلول‌های پوستی و انباشته شدن برای ایجاد لایه‌ای ضخیم، سفت و زبر است. به عارضه حاصل از این فرآیند، میخچه سخت می‌گویند. معمولاً این عارضه در کف پا (قوس متاتارسال یا قوس میانی پا) از نوع سخت است.

میخچه نرم

میخچه نرم به دلیل محبوس شدن عرق در محل آسیب دیده بوجود می‌آید. رنگ مایل به سفید و ظاهر نامنظم از نشانه‌های این عارضه است. میخچه انگشتان پا و میخچه بین انگشتان پا معمولاً در این گروه جای می‌گیرند؛ به عنوان مثال می‌توان به میخچه روی انگشت کوچک (پنجم) به دلیل ساییدگی کفش اشاره کرد. همچنین میخچه بین انگشتان خصوصاً در انگشت پنجم و چهارم نیز فراوانی زیادی دارد.

چه کسانی بیشتر امکان ابتلا به این عارضه را دارند؟

میخچه پا زنان

زنان بیشتر از مردان این عارضه را تجربه می‌کنند. دلیل این موضوع استفاده بیشتر زنان از کفش‌های غیراستاندارد (پاشنه بلند و نوک تیز) است. زیرا در این شرایط میزان فشار بیشتری به پنجه و انگشتان وارد می‌شود.

افراد مبتلا به ناهنجاری‌های پا نیز جزء موارد دارای زمینه ابتلا به میخچه قرار دارند؛ به عنوان مثال می توان به افراد دارای انگشتان تغییرشکل یافته یا انحراف کف پا اشاره کرد. همچنین افراد دارای مشاغل سرپایی و ورزشکاران به دلیل فشار بیشتر به پا در معرض ابتلا به میخچه قرار دارند.

با افزایش وزن و افزایش سن احتمال بروز این عارضه افزایش می‌یابد. با افزایش وزن طبیعتا فشار بیشتری به کف پا در حین راه رفتن وارد می‌شود. همچنین در سنین بالا نیز لایه‌های چربی زیر پوستی کاهش می‌یابد. در نتیجه مقاومت پوست در برابر فشارهای خارجی کمتر و موجب میخچه پا می‌شود.

میخچه پا در کودکان

عوارض پوستی پا از قبیل پینه و میخچه محدودیت سنی ندارد و امکان شکل‌گیری آن در کودکان نیز وجود دارد. البته در بسیاری از موارد زگیل موجود در پای کودکان با میخچه اشتباه گرفته می‌شود.

وجود این عارضه در کودکان معمولاً بدون درد است و خود به خود درمان می‌شود. اما در صورت بروز علائمی از قبیل درد، ورم، التهاب، ترشح و قرمزی باید به پزشک مراجعه کرد.

علت میخچه پا چیست؟

بروز این عارضه در پا علل متفاوتی دارد که مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

فشار

دلیل اصلی بروز میخچه پا مربوط به وارد شدن فشار شدید و مکرر به این ناحیه است. در حین راه رفتن فشاری معادل 3-2 برابر وزن به کف پا وارد می‌شود. بنابراین سرپا ایستادن و پیاده روی مکرر از عوامل اصلی بروز این عارضه پوستی است. همچنین فعالیت‌های ورزشی سنگین نیز فشار وارده به کف پا را افزایش می‌دهد.

کفش نامناسب

استفاده از کفش نامناسب (پاشنه بلند و نوک تیز) نیز به عنوان یکی از دلایل بروز میخچه پا شناخته می شود.

از دیگر دلایل بروز این عارضه کفش‌های غیراستاندارد است که می‌توان به انواع تنگ و یا گشاد آن اشاره کرد. کفش تنگ به واسطه تحت فشار قرار دادن همه جانبه، احتمال بروز این عارضه را افزایش می‌دهد. کفش گشاد نیز به واسطه ساییدگی با پوست پا، فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

پوشیدن جوراب نامناسب، عدم استفاده از جوراب، پا برهنه راه رفتن، راه رفتن به شکل نامناسب را نیز می‌توان به موارد مذکور اضافه کرد.

مشکلات استخوانی پا

مشکلات استخوانی میخچه

در بسیاری از موارد دلیل بروز این نوع از میخچه به مشکلات استخوانی و ساختاری در پا نسبت داده می شود. کودکان کمتر در معرض میخچه حاصل از فعالیت‌های شدید و یا کفش نامناسب قرار دارند. به همین دلیل، علت این عارضه در کودکان همین مشکلات استخوانی است. شایع‌ترین مشکلات استخوانی مرتبط با میخچه عبارتند از:

  • صاف بودن کف پا
  • خارهای استخوانی (زائد‌ه‌های استخوانی در امتداد مفصل
  • انحراف شست پا (Bunion) یا هالوکس والگوس (Hallux valgus)
  • برآمدگی‌های ناشی از بیماری‌های مفصلی (آرتریت، روماتیسم، نقرس و …)
  • انگشتان چکشی(Hammertoe) یا چنگالی که به دلیل خمیدگی از محدوده مفصل ایجاد می‌شود.

چگونه از میخچه پا جلوگیری کنیم

در اکثر موارد میخچه مربوط به پا در نتیجه سهل انگاری و بی‌توجهی افراد بوجود می‌آید. به همین دلیل با رعایت بسیاری از نکات می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد. مهم‌ترین نکات پیشگیرانه عبارتند از:

  • کنار گذاشتن کفش‌های نامناسب
  • خرید کفش با سایز مناسب و جنس مرغوب
  • استفاده از جوراب مناسب حین پوشیدن کفش
  • مرطوب نگهداشتن پوست پا با کرم یا لوسیون مناسب
  • شستن و خشک کردن روازنه پا

عوارض میخچه پا

معمولاً درمان میخچه انگشت شست پا و سایر نواحی به واسطه پیشگیری از عوارض جدی‌تر انجام می‌شود. درد شدید یکی از این عوارض است که حین پوشیدن کفش و راه رفتن فرد را دچار مشکل می‌کند.

از دیگر عوارض میخچه در این ناحیه می‌توان به بورسیت و حساسیت آنها اشاره کرد. در بورسیت، کیسه های حاوی مایع سینوویال موجود در اطراف مفاصل دچار التهاب می‌شود. به بورسیت می‌توان عوارضی چون عفونت استخوان (استئومیلیت) و و عفونت مفصل (آرتریت) را نیز اضافه کرد.

میخچه گوش

کورن‌ها در قسمت‌هایی از بدن که تحت فشار قرار می‌گیرند مانند دست و پا ایجاد می‌شوند و در نواحی دیگر امکان بروز ندارند. به طور مثال امکان بروز آن در گوش وجود ندارد. گاهی برآمدگی‌های کوچک، زبر و سفت ممکن است روی لبه‌های گوش به وجود بیاید که به آن التهاب پوست غضروف(Chondrodermatitis Helicis) می‌گویند که گاهی با این عارضه اشتباه گرفته می‌شود.

میخچه گردن

زگیل  ممکن است با این عارضه  اشتباه گرفته شود.  چون گردن عضوی از بدن است که تحت فشار قرار نمی گیرد. برآمدگی‌های زبر روی آن زگیل است و نباید با این عارضه اشتباه گرفته شود. میخچه لثه و زبان نیز وجود ندارد.

سوالات متداول

تفاوت زگیل و میخچه در چیست؟

مردم اغلب از تفاوت بین این دو عارضه گیج می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت این دو عارضه این است که زگیل مسری است و باید در اسرع وقت درمان شود. از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: زگیل ویروسی است اما کورن یک ضایعه پوستی است که در اثر اصطکاک یا وارد شدن فشار به قسمتی از پوست به وجود می‌آید. زگیل درد ندارد. اگر زگیل درمان نشود در سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، اما این عارضه گسترش پیدا نمی‌کند.

آیا میخچه واگیردار است؟

این عارضه مسری یا عفونی نیست. آن‌ها توسط ویروس یا باکتری ایجاد نمی‌شوند بلکه در اثر اصطکاک و فشار در طول زمان به وجود می‌آیند.

آیا میخچه ویروسی است؟

خیر. این عارضه نوعی ضایعه پوستی است و ویروسی نیست.

چرا میخچه سیاه می‌شود؟

پس از تحریک طولانی مدت، کورن ممکن است به رنگ قهوه‌ای، قرمز یا سیاه دربیاید. این رنگ سیاه در اثر مقدار کمی خونریزی در فضای بین پوست ضخیم و طبیعی ایجاد می‌شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

این عارضه می‌تواند ناخوشایند باشد و در این صورت نیاز به درمان دارد. برای اکثر افراد، از بین بردن منبع اصطکاک یا فشار باعث از بین رفتن این عارضه می‌شود. اگر فرد مبتلا به دیابت یا بیماری دیگری است که باعث ضعیف شدن جریان خون در پاهای او می‌شود، بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از این بیماری قرار دارد. در صورت داشتن چنین شرایطی فرد باید به توصیه پزشک خود در مورد مراقبت مناسب عمل کند.

میخچه سرطانی وجود دارد؟

همان طور که در تعریف این عارضه عنوان کردیم این عارضه زمانی به وجود می‌آید که بر پوست فشار زیاد و مستمری وارد شود و چون عامل ایجاد آن تکثیر سلولی یا عاملی درونی نیست نمی‌توان گفت این عارضه سرطانی است. ای عارضه معمولا بدون ضرر است و نهایتاً بدون درمان نیز از بین می‌رود اما ممکن است این فرآیند برای برخی افراد ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول بیانجامد.

چرا میخچه زیاد می‌شود؟

این عارضه‌ واگیردار نیست و بر اثر لمس منتقل نمی‌شود. تعداد آن در مکانی که فشار به آن وارد می‌شود ثابت و تنها ممکن است بزرگتر شود.

آیا میخچه پا مسری است؟

خیر؛ این عارضه بر خلاف زگیل ویروسی نیست. به همین دلیل قابلیت سرایت و انتقال ندارد.

آیا میخچه پا خطرناک است؟

در اکثر موارد میخچه بدون درد است و خطری به همراه ندارد. اما در بعضی شرایط امکان تبدیل میخچه به زخم و عفونت و خونریزی آن وجود دارد؛ به عنوان مثال می‌توان به افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی (پوست‌های شکننده)، گردش خون ضعیف اشاره کرد. همچنین مبتلایان به بیماری دیابت به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر پوست در برابر عوامل محرک به مراقبت‌های بیشتر نیاز دارند. زیرا در صورت بروز میخچه مشکلات بیشتری در مقایسه با افراد عادی خواهند داشت.

آیا میخچه پا همان خار پاشنه است؟

خیر؛ خار پاشنه مربوط به رشد غیرطبیعی بخش استخوانی کف پا به دلیل تجمع کلسیم است. اما میخچه به دلیل ضخیم شدن پوست تحت‌تاثیر تجمع سلول‌های مرده بوجود می‌آید.

آیا میخچه پا درمان دارد؟

بله؛ راهکارهای مختلفی برای درمان میخچه انگشت پا یا کف پا وجود دارد که ساده‌ترین آنها درمان‌های خانگی است. محصولات مختلفی نیز با هدف از بین بردن میخچه طراحی و تولید شده است؛ به عنوان مثال می‌توان به چسب میخچه یا محلول‌های لایه‌بردار اشاره کرد.

جراحی میخچه را نیز می‌توان به این روش‌ها اضافه کرد که به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا میخچه پا درد دارد؟

در حالت عادی و ابتدایی این عارضه مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اما در صورت افزایش ضخامت میخچه و درگیر شدن اعصاب پوستی، میخچه حالت دردناک پیدا می‌کند.

آیا بریدن میخچه راهکاری مناسب برای از بین بردن آن است؟

خیر؛ میخچه عارضه‌ای عمقی است و بریدن آن نمی‌تواند مشکل را به صورت اصولی حل کند. با این کار امکان عفونت و خونریزی محل زخم نیز وجود دارد.

آیا میخچه دست در بارداری خطرناک است؟

بسیاری از زنان باردار در رابطه با داشتن میخچه و انتقال آن به فرزند خود نگران هستند. البته هیچگونه جای نگرانی وجود ندارد. زیرا میخچه در بارداری قابلیت سرایت نداشته و به جنین منتقل نمی‌شود. البته این موضوع برای میخچه سایر بخش‌های بدن نیز صادق است.

منابع

 

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.mayoclinic.org

https://my.clevelandclinic.org/

https://www.health.harvard.edu

https://emedicine.medscape.com

نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید