ابرو

افتادگی ابرو (پتوز) : علت + عکس

افتادگی ابرو

افتادگی ابرو یا پتوز ابرو، عارضه‌ای است که در آن معمولا ابروها به‌دلیل افزایش سن، با از دست دادن چربی‌، کاهش کلاژن‌سازی و همچنین افتادگی پیشانی و اطراف چشم، حالت افتاده به خود می‌گیرند. البته این عارضه در جوانی به‌دلایل دیگری نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

نشانه افتادگی ابرو

عکس افتادگی ابرو
عکس افتادگی ابرو

پتوز ابرو به‌راحتی قابل تشخیص است. در ابروی طبیعی، بین چشم و ابرو فاصله وجود دارد، اما در پتوز ابرو، فاصله چشم و ابرو کمتر می‌شود و حدود یک تا دو سانتی‌متر ابرو افتاده شده و روی پلک قرار می‌گیرد.

در این حالت، ابروها روی چشم می‌افتد و پوست اطراف ابرو، روی بخش خارجی چشم دچار چین‌خوردگی می‌شود. افتادن ابروها در نواحی میانی و خارجی ابرو، نسبت به انتهای داخلی ابرو، بیشتر است. از همین‌ رو بیشترین میزان این افتادگی در انتهای خارجی ابرو یا به اصطلاح، در دُم آن اتفاق می‌افتد.

علت افتادگی ابرو

پتوز ابرو به‌دلیل ناتوانی عضله ابرو که «فرونتالیس» یا «عضله پیشانی» نام دارد، روی می‌دهد. عوامل مختلفی در ضعیف شدن یا ناتوانی این عضله موثر هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

علت افتادگی ابرو: مادرزادی

پتوز ابرو امکان دارد مادرزادی باشد که درمان آن، تا کامل شدن سن رشد فرد باید به تعویق بیفتد.

علت افتادگی ابرو: افزایش سن

افزایش سن یکی از مهم‌ترین عوامل افتادن ابروهاست. با گذشت زمان و بالا رفتن سن، پوست پیشانی، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و سبب کشیده شدن و ایجاد این عارضه می‌شود.

علت افتادگی ابرو: کاهش وزن

 کاهش وزن نیز از جمله عواملی است که سبب پایین آمدن ابروها می‌شود. لایه چربی که زیر پوست پیشانی تشکیل شده، بر اثر از دست دادن وزن، از بین می‌رود و سبب افتادگی پیشانی و ابروها می‌شود.

علت افتادگی ابرو: بیماری

برخی بیماری‌ها هم موجب از بین رفتن خاصیت کشسانی پیشانی و افتادن ابروها در فرد می‌شوند. برای نمونه می‌توان به فلج بل (نوعی بیماری در عصب صورت که یک طرف صورت فرد فلج می‌شود) یا آسیب‌دیدگی اعصاب صورت بر اثر ضربه مغزی، تومور، سکته مغزی یا ام‌اس اشاره کرد.

علت افتادگی ابرو: تزریق بوتاکس

 تزریق بوتاکس نیز یکی از عواملی است که سبب پتوز ابرو می‌شود. ممکن است روند تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک‌های پیشانی یا رفع چین و چروک‌‌ صورت و اطراف چشم و ابرو، به‌درستی انجام نشده باشد و سبب افتاده شدن ابروها شود.

عوارض افتادگی ابرو

عکس افتادگی ابرو
عکس افتادگی ابرو

– این عارضه به‌طور معمول، همراه با افتادگی پلک (پتوز پلک) است و چهره فرد را خسته و پیر می‌کند.

– با پایین آمدن پلک‌، ممکن است مژه فوقانی داخل چشم‌ رفته و سبب تحریک و عفونت چشم‌ شود.

_علاوه بر تغییر شکل ظاهری و تاثیر آن بر زیبایی چهره، افتاده شدن ابرو به شکل یک طرفه که در یک ابرو اتفاق می‌افتد، در موارد شدید، سبب اختلال در میدان دید فوقانی و نقص در ظاهر فرد می‌شود.

پیشگیری افتادگی ابرو

می‌توان با استفاده از رژیم غذایی مناسب یا ورزش‌های پیشانی، از افتادن ابروها پیشگیری کرد. در زمینه تغذیه نیز، استفاده از موادی که کلاژن‌سازی می‌کنند، در بلندمدت می‌تواند مفید واقع شود. البته در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگرفتن، از چین و چروک‌های پیشانی و به تبع آن، از پتوز ابرو جلوگیری می‌کند.

برای پیشگیری از افتادن ابروها می‌توان تمرین‌های زیر را به صورت روزانه انجام داد:

پیشگیری افتادگی ابرو: تمرین اول

چشم خود را باز نگه دارید، سپس صورت خود را اخم‌آلود کرده و ۵ ثانیه‌ نگه دارید. این تمرین را باید 15 تا 20 بار در هر نوبت و ۳ بار در روز انجام دهید.

پیشگیری افتادگی ابرو: تمرین دوم

چشم خود را محکم ببندید و ابروهای خود را تا جایی که امکان دارد، بالا ببرید و ۵ ثانیه نگه دارید. در هر نوبت 10 تا 15 بار این تمرین را انجام دهید و روزانه 3 نوبت آن را تکرار کنید.

افتادگی ابرو در نوجوانی

پتوز ابرو ممکن است به دلیل موارد زیر در نوجوانی اتفاق بیفتد:

1. تحولات هورمونی: در دوران نوجوانی، بدن نوجوان از تحولات هورمونی شدیدی عبور می‌کند که ممکن است باعث تغییر شکل و ساختار ابروها شود.

2. استفاده از محصولات آرایشی: استفاده از محصولات آرایشی مانند خط کش چشم، چسب ابرو و… ممکن است باعث شکستگی موهای ابرو و ایجاد پتوزی شود.

3. تغذیه نامناسب: تغذیه نامناسب و فقیر در مواد مغذی می‌تواند باعث ضعف و ناتوانی موهای ابرو شود و در نتیجه به افتادگی آنها منجر شود.

4. عوامل ژنتیکی: در بعضی افراد، عامل ژنتیکی می‌تواند باعث پتوز شدن و پتوز ابروها شود.

درمان افتادگی ابرو

روش ها و راهکارهای مختلفی برای درمان پتوز ابرو وجود دارد. اگر علاقه مند به روش های طبیعی و خانگی هستید، میتوانید مقاله بالا بردن ابرو با روش خانگی و اگر علاقه مند به روش های پزشکی هستید، مقاله لیفت ابرو را مطالعه نمایید.

تفاوت افتادگی ابرو با افتادگی پلک و اهمیت آن

گاهی پتوز ابرو و افتادگی پلک (پتوز پلک) با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود و اگر عارضه به‌درستی تشخیص داده نشود، درمان نتیجه‌‌بخش نخواهد بود. افتادن ابروها به‌دلیل از دست رفتن چربی‌های زیر پیشانی بروز می‌کند و درمان آن باید با بالا کشیدن ابروها انجام شود. حال اگر افتادگی زیر ابرو یا پف چشم به‌دلیل عارضه‌ای در پلک‌ها باشد، برای درمان آن باید به وجود عارضه در پلک‌ها توجه کرد. البته به‌طور معمول، افتادگی پلک و ابرو با هم رخ می‌دهد.

افتادگی ابرو به انگلیسی

این عارضه در انگلیسی معادل  Drooping eyebrows است که به این عارضه brow ptosis (پتوز ابرو) نیز گفته می‌شود.

راه‌های درمان افتادگی پیشانی و ابرو چیست؟

اگر افتاده شدن ابروها شدید باشد، نیاز به جراحی دارد. البته از روش‌هایی بدون جراحی مانند لیفت یا بوتاکس نیز برای بالا کشیدن ابروها استفاده می‌شود.

افتادگی ابرو در میان مردان بیشتر متداول است یا زنان؟

ابروی مردان نسبت به زنان، تمایل بیشتری به پایین و صاف بودن دارد، از این‌رو این عارضه در مردان بیشتر دیده می‌شود.

 

مطالعه بیشتر

نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید