پوست

انواع جوش صورت: علائم، علت و راه پیشگیری از آن

فهرست محتوای مقاله

انواع جوش صورت

جوش صورت، نوعی عارضه پوستی است که وقتی فولیکول‌های مو به‌وسیله چربی و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شوند، بروز می‌کند.

اگرچه جوش زدنِ صورت به علل مختلفی رخ می‌دهد و همه افراد با هر سنی می‌توانند دچار آن شوند، اما این بیماری پوستی، بیشتر در بین نوجوانان شایع است. درمان‌های بسیاری برای صورتِ جوش‌دار وجود دارد، اما این عارضه می‌تواند پایدار باشد و در دوره‌های مختلف به سراغ فرد بیاید.

     جوش2

انواع جوش صورت کدامند؟

جوش زدن صورت معمولا به‌دلیل تولیدِ بیش از حد چربی، زیر پوست ایجاد می‌شوند و دارای چندین نوع مختلف هستند. از مهم‌ترین انواع جوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع جوش صورت: سر سیاه

یکی از انواع جوش صورت جوش سر سیاه  است که اصطلاح پزشکی آن Comedonal acne نامیده می‌شود. این عارضه اغلب روی صورت، گردن، قفسه سینه و پشت بدن ظاهر می‌شود. به‌دلیل اینکه روی این نوع جوش، سیاه می‌شود، سر سیاه نام‌گذاری شده است. جوش‌های سر سیاه، عموما هنگام بسته‌شدن منافذ به‌دلیل تجمع چربی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها ایجاد می‌شوند.

جوش سر سیاه در صورت، ممکن است شبیه خاک چسبیده به منافذ به نظر برسد، اما در واقع، منافذ با باکتری‌ها و چربی انباشته می‌شوند و هنگام قرار گرفتن در معرض هوا به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند.

جوش سر سفید صورت

انواع جوش صورت: سر سفید

جوش صورت سر سفید ، فولیکول‌ مسدود شده‌ای است که با لایه نازکی از پوست پوشیده شده است‌ و به صورت برجستگی‌ یا لکه‌ سفید ظاهر می‌شود. اگر دیواره فولیکول متورم شود، جوش سر سفید ایجاد می‌شود.

این نوع جوش‌ها بیشتر روی گونه‌ها و پیشانی ظاهر می‌شوند. تنها تفاوتی که جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سر سفید با هم دارند، این است که اگر منافذ پوست بسته شود، جوشِ سر سفید و اگر باز شود، جوشِ سر سیاه ایجاد می‌شود.

جوش‌های سر سفید می‌توانند آزاردهنده باشند و در بدترین زمان‌ها رشد کنند. خبر خوب این است که با تغییر سبک زندگی و درمان‌های پزشکی، می‌توان از شر این نوع جوش‌ها خلاص شد.

جوش‌های نوک تیز (پاپول‌ها)

انواع جوش صورت: پاپول‌ها

جوش‌های نوک تیز یا پاپول‌ها، ضایعات التهابی هستند که ممکن است قرمز رنگ، حساس و دردناک باشند. این نوع جوش‌ صورت، سر سفید ندارد. جوش‌های نوک تیز می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند و در هر نقطه‌ای از صورت یا بدن ظاهر شوند. این جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که دیواره فولیکول‌های مو (منافذ) پاره شود و باقیمانده‌ سلول‌ها و باکتری‌ها به درم (عمیق‌ترین لایه پوست) نفوذ کند.

این نوع جوش‌ها کوچک‌تر از پوسچول‌ها هستند و می‌توانند به آسانی درمان شوند.

جوش چرکی صورت (پوسچول)

انواع جوش صورت: چرکی (پوسچول)

جوش‌های چرکی، نوعی ضایعه ملتهب و معمولا پر از چرک هستند که ممکن است سفید یا زرد به نظر برسند. اگرچه ممکن است افراد برای خارج کردنِ چرکِ این نوع جوش‌ها وسوسه شوند، اما کندن و فشار دادن این نوع جوش‌ها و تخلیه آن‌ها، باعث می‌شود جای جوش باقی بماند.

پوسچول‌ها، بزرگ‌تر از جوش‌های سر سیاه، سر سفید و پاپول‌ها هستند. در واقع پوسچول، بزرگ شده پاپول است. این نوع جوش صورت، دارای لکه‌های قرمز با مرکزیت سفید است که وقتی فولیکول‌های مسدود شده دچار التهاب می‌شود یا در معرض حمله باکتری‌ها قرار می‌گیرد، رشد می‌کند. انسداد و التهاب در اعماق فولیکول‌های مو، باعث ایجاد توده‌های سیستمی زیر سطح پوست می‌شود. دیگر منافذ پوست که دهانه غدد عرقی هستند، معمولا درگیر آکنه و جوش نمی‌شوند.

جوش ندول (جوش سفت و قرمز رنگ)

انواع جوش صورت: ندول (جوش سفت و قرمز رنگ)

جوش ندول، نوع شدیدی از انواع مختلف جوش صورت است که باعث ایجاد شکاف‌های بزرگ، ملتهب و دردناک می‌شود. جوش ندول، بزرگ‌تر و دردناک‌تر از جوش‌های معمولی است و لایه‌های عمیق‌تر پوست را تحت‌تاثیر قرا می‌دهد. این نوع جوش، بیشتر روی صورت و پشت بدن ظاهر می‌شود.

جوش کیستیک

انواع جوش صورت: کیستیک

جوش کیستیک، جدی‌ترین نوع جوش صورت است و زمانی ایجاد می‌شود که کیست در اعماق پوست شکل می‌گیرد. جوش کیستیک می‌تواند ترکیبی از باکتری‌ها، چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست باشد که در منافذ گیر افتاده‌اند. این نوع جوش در افرادی که پوست چربی دارند، بیشتر دیده می‌شود.

در ویدئوی زیر می‌توانید درباره انواع جوش‌های صورت، بهتر و بیشتر مطلع شوید.

جوش صورت نشانه چه بیماری است؟

جوش صورت و بیماری

دلایل خاصی وجود دارد که جوش‌ها در مناطق مختلفی از صورت ظاهر می‌شوند. پزشکان چینی معتقدند که صورت، پنجره سلامتی فرد است. پیشانی، وسط ابروها، گونه و بینی، مناطقی هستند که نشان می‌دهند در بدن فرد چه خبر است. جوش‌های مناطق مختلف صورت درباره سلامتی چه می‌گویند؟

جوش پیشانی

جوش بالای پیشانی به‌طور مستقیم با سیستم گوارش در ارتباط است. فردی که سیستم گوارش ضعیفی دارد، به سختی غذا را تجزیه و هضم می‌کند. برای رفع این مشکل، بهتر است از غذاها یا نوشیدنی‌های غنی از آنتی‌اکسیدان مانند چای سبز و آبلیمو استفاده شود.

جوش پایین پیشانی ارتباط نزدیکی با ذهن و روح دارد. جوش زدن صورت در این قسمت ممکن است به‌دلیل الگوی خواب نامنظم، استرس، افسردگی، سرعت نامناسب گردش خون و… باشد. برای جلوگیری از این مشکل، باید قبل از ساعت 11 خوابید و ذهن را از طریق ورزش یوگا، تماشای فیلم مورد علاقه و… آرام کرد.

جوش صورت نشانه چیست

جوش بینی

بینی ارتباط مستقیمی با قلب دارد. ایجاد جوش صورت بر روی بینی ممکن است ناشی از فشار خون و استرس باشد.

جوش وسط ابرو

جوش وسط ابرو ارتباط نزدیکی با کبد دارد و ممکن است به‌دلیل مصرف غذاهای چرب یا مصرف بیش از حد الکل باشد.

جوش گوش

جوش در ناحیه گوش، به‌دلیل مشکلات کلیه است. جوشِ گوش ممکن است ناشی از مصرف آب کم یا مصرف بیش از حد نمک و کافئین باشد. برای رفع این مشکل، فرد باید مقدار زیادی آب بنوشد و سدیم و کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کند.

جوش گونه

جوش در ناحیه گونه راست، ارتباط نزدیکی با ریه دارد. جوش این ناحیه ممکن است ناشی از آلرژی، استرس، مشکلات تنفسی و مصرف سیگار باشد.

جوش دهان و چانه

اطراف دهان و وسط چانه، با شکم و روده کوچک ارتباط نزدیک دارد. جوش‌هایی که در این ناحیه دیده می‌شوند، ممکن است به علت مصرف زیاد فست‌فود یا یبوست باشد. برای پیشگیری بهتر است از غذاهای تازه با فیبر بالا مانند سبزیجات و میوه‌ها استفاده شود.

جوش اطراف چانه، ارتباط نزدیکی با اندام تناسلی و کلیه‌ها دارد. جوش صورت در این ناحیه ممکن است به‌دلیل چرخه قاعدگی، عدم تعادل هورمون‌ها یا کار کردن بیش از حد کلیه‌ها باشد.

علت جوش صورت

بیشتر افراد تا حدودی بروز جوش را تجربه می‌کنند، اما این عارضه در درجه اول، نوجوانانی را که دچار تغییرات هورمونی می‌شوند، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. جوش صورت ممکن است خفیف (جوش‌های گاه‌به‌گاه)، متوسط (پاپول‌های التهابی) یا شدید (ندول‌ها و کیست‌ها) باشد. جوش‌ها به 6 دسته تقسیم می‌شوند و علت بروز هر کدام با دیگری متفاوت است:

علت جوش سر سیاه

علت جوش سر سیاه صورت، گرفتگی منافذ به‌دلیل تجمع چربی، سلول‌های مرده پوستی و باکتری‌هاست.

علت جوش سر سفید

علت جوش صورت سر سفید، فولیکول‌های مسدود شده‌ای هستند که با لایه نازکی از پوست پوشیده شده‌اند.

علت جوش‌های نوک تیز (پاپول‌ها)

علت ایجاد پاپول‌ها، پارگی دیواره فولیکول‌های مو و نفوذ باقیمانده سلول‌های مرده و باکتری به عمیق‌ترین لایه پوست است.

علت جوش‌های چرکی صورت (پوسچول‌ها)

علت ایجاد پوسچول‌ها، التهاب فولیکول‌های مسدود شده‌ای است که در اعماق پوست گیر افتاده‌اند.

علت جوش‌های ندول (جوش سفت و قرمز رنگ)

علت ایجاد ندول، آسیب منافذ و مسدود شدن آن‌ها  و تخریب سلول‌های عمیق زیر سطح پوست است.

علت جوش‌های کیستیک

علت ایجاد جوش‌های کیستیک در صورت، ایجاد کیست در اعماقِ پوست است.

علت انواع جوش در نقاط مختلف صورت

جوش در مناطق مختلفِ صورت به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

علت جوش صورت در پیشانی

علت جوش صورت در پیشانی، سیستم گوارش ضعیف، الگوی خواب نامنظم، استرس، افسردگی و گردش نامناسب خون است.

علت جوش بینی

علت جوش صورت در ناحیه بینی، فشار خون و استرس است.

علت جوش صورت در وسط ابرو

علت جوش صورت در وسط ابرو

علت جوش وسط ابرو، مشکلات کبدی، مصرف غذاهای چرب و مصرف بیش از حد الکل است.

علت جوش روی گوش

علت ایجاد جوش در گوش‌ها، ناراحتی‌های کلیوی، مصرف آب کم یا مصرف کافئین و سدیم زیاد است.

علت جوش روی گونه

علت جوش گونه، مشکلات ریوی و تنفسی، آلرژی و مصرف سیگار است.

علت جوش صورت در دهان و چانه

علت جوش صورت در دهان و چانه

علت ایجاد جوش چانه و دهان، مشکلات روده، مصرف زیاد فست‌فودها و یبوست است.

ویدئوی زیر، اطلاعاتی درباره انواع جوش‌ها را نشان می‌دهد.

چه عواملی باعث ایجاد جوش صورت می‌شوند؟

انواع جوش صورت

از مهم‌ترین علت‌های جوش زدن صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غدد چربی پوست

از مهم‌ترین علت جوش صورت می‌توان به غدد چربی پوست یا غدد سبابه اشاره کرد. در واقع غدد چربی، غدد پوستیِ ریزی هستند که سبوم(ماده مومی یا چربی که پوست و مو را ضدآب می‌کند) تولید می‌کنند.

غدد سبابه در منافذ کل پوست، به‌جز کفِ دست و پا، وجود دارند. غدد چربی پوست، بیشتر روی صورت و پوست سر دیده می‌شوند. از آنجا که غدد، سبوم را داخل منافذ تولید می‌کنند، سلول‌های جدیدِ پوست به‌طور مداوم رشد کرده و لایه‌های بیرونیِ پوست می‌ریزد.

گاه سلول‌هایِ مرده پوست نمی‌ریزند و در منافذ باقی می‌مانند، در نهایت به‌وسیله سبوم به هم می‌چسبند و باعث انسداد منافذ می‌شوند. انسداد منافذ اغلب در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد، زیرا غدد چربی در این زمان سبوم بیشتری تولید می‌کنند.

جوش‌هایی که به‌دلیل غدد چربی ایجاد می‌شوند، در واقع نوعی عفونت هستند و اغلب به صورتِ جوش‌های قرمز با نوک سفید ظاهر می‌شوند.

علت جوش صورت و عفونت باکتریایی

جوش عفونی

دیگر علت جوش صورت، عفونت باکتریایی است. جایی که سبوم و سلول‌های مرده پوست انباشته می‌شوند و منافذ را مسدود می‌کنند، باکتری‌هایی از جمله Propionibacterium acnes، آهسته شروع به رشد می‌کنند.

باکتری Propionibacterium acnes، در حالت طبیعی روی پوست وجود دارد، اما وقتی شرایط مناسب باشد، با سرعت بیشتری تولیدمثل کرده و باعث بروز مشکل می‌شود. این باکتری، از سبوم تغذیه و ماده‌ای تولید می‌کند که باعث ایجاد پاسخ ایمنی و بروز التهاب‌ها و لکه‌های پوستی می‌شود. اگرچه جوش‌ها به عفونت باکتریایی ارتباط دارند، اما مسری نیستند و هیچ‌کس نمی‌تواند جوش‌هایش را به دیگری منتقل کند.

عوامل هورمونی

طیف وسیعی از عوامل باعث ایجاد جوش می‌شوند، اما به نظر می‌رسد یکی از علل اصلی بروز آن، افزایش سطح آندروژن باشد. آندروژن، نوعی هورمون است که مهم‌ترین علتِ جوش صورت در سن بالا محسوب می‌شود. در زنان این ماده به استروژن تبدیل و افزایش سطح آندروژن، باعث رشد غدد چربی در زیر پوست می‌شود. غده بزرگ شده، سبوم بیشتری تولید می‌کند و تولید بیش از حدِ سبوم می‌تواند دیواره‌های سلولی منافذ را بشکند و باعث رشد باکتری‌ها شود.

علت جوش صورت و مشکلات کبدی

علت جوش صورت و مشکلات کبدی

علت جوش و به‌ویژه جوش وسط ابرو، مشکلات کبدی است که به‌دلیل عادت‌های غذایی نادرست یا استرس عاطفی ایجاد می‌شود. کبد، دومین عضو بزرگ بدن است که حدود 1.5کیلوگرم وزن دارد. با وجود اینکه کبد چندین وظیفه بر عهده دارد، اما به‌طور عمده به‌عنوان یک سیستمِ تهویه عمل می‌کند. کبد سموم، بقایای سلول‌های مرده و سایر مواد زائد را از خون خارج می‌کند.

استفاده از الکل، رژیم غذایی ضعیف و ورزش نکردن می‌تواند باعث التهاب کبد شود. کبدِ ملتهب ممکن است مواد سمی بیشتری را در خون باقی بگذارد و آن را وارد پوست و سایر قسمت‌های بدن کند.

علت جوش صورت و آلودگی

جوش صورت آلودگی هوا

بسیاری از کارشناسان معتقدند که جوش یک بیماری التهابی است. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، خطر بروز جوش را افزایش می‌دهد. مواد موجود در هوای آلوده از جمله ذرات اُزن، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ترکیبات آلی فرّار، پوست را تحریک می‌کنند. آلودگی ممکن است باعث بروز جوش التهابی شود. رعایت یک رژیم درمانی مناسب برای پوست که توسط متخصص پوست تجویز شده، ممکن است به ایجادِ یک سد محافظتی روی پوست کمک کند و باعث محافظت پوست در برابر آلودگی‌های بعدی شود.

      جوش 7

علت جوش صورت و شنا کردن

علت جوش صورت می‌تواند آب استخر باشد. آب استخر می‌تواند پوست افرادی که وقت زیادی را در آبِ کلردار می‌گذرانند، درگیر کند. کلر، پوست را خشک کرده و PH آن را تغییر می‌دهد. هر دوی این عوامل می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند. بهتر است شناگران بلافاصله بعد از شنا دوش بگیرند تا کلر و سایر مواد شیمیایی از روی پوست آن‌ها شسته شود. برای مقابله با اثرات خشک‌کنندگیِ کلر، باید از مرطوب‌کننده استفاده کرد.

استرس، علت جوش صورت

استرس، علت جوش صورت

استرس، بخش غیرقابل اجتنابی از زندگی است. شواهد زیادی نشان می‌دهند که استرس باعث بدتر شدن جوش می‌شود و در نتیجه آن، بدن آندروژن زیادی تولید می‌کند. هورمون آندروژن، غده‌های چربیِ پوست و فولیکول‌ها را تحریک می‌کند و منجر به ایجاد جوش می‌شود. به همین دلیل وقتی افراد، تحت استرس مداوم قرار دارند، جوش و به‌ویژه جوشِ عصبی می‌تواند یک مسئله ثابت باشد.

جوش صورت به علت آرایش صورت

جوش صورت به علت آرایش صورت

شکی نیست که چربی می‌تواند علت جوش صورت باشد. استفاده از لوازم آرایشی چرب، منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از حل شدنِ مواد آرایشی در صورت، به‌طور مرتب آرایش صورت شسته شود.

جوش صورت به علت محصولات مراقبت از مو

اگر جوش در امتداد پیشانی، خط مو یا پشت گردن دیده شود، می‌توان محصولاتِ مراقبت از مو را یکی از دلایل بروز آن دانست. استفاده از محصولاتی مانند شامپو، نرم‌کننده، اسپری مو، ژل مو، واکس مو و… باعث بروز جوش در این مناطق می‌شود. اندکی پس از قطعِ مصرفِ این محصولات، جوش از بین می‌رود. بهتر است آقایان قبل از استفاده از کرم‌های اصلاح، ترکیبات آن را به دقت بررسی کنند تا حاوی چربی‌هایی که باعث گرفتگی منافذ می‌شود، نباشد.

جوش صورت به علت سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

جوش صورت به علت سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، نوعی اختلال است که با مقاومت به انسولین، افزایش سطح آندروژن و چرخه قاعدگی نامنظم ایجاد می‌شود و می‌تواند علت جوش صورت باشد. این اختلال ممکن است با آکنه زنان در بزرگسالی همراه باشد. مقادیر بالای آندروژن ممکن است تخمک‌گذاری را مهار کند که باعث پریودِ نامنظم، رشد بیش از حد مو و ایجاد جوش می‌شود.

جوش صورت به علت مصرف داروهای خاص

جوش صورت به علت مصرف داروهای خاص

داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، تستوسترون یا لیتیوم باعث ایجاد جوش می‌شوند.

جوش صورت به علت رژیم غذایی

از مهم‌ترین غذاهایی که باعث جوش صورت می‌شوند می‌توان به شیر بدون چربی، نان، شیرینی، چیپس و… اشاره کرد. مدت‌هاست که شکلات در بدتر شدن جوش، مظنون است. مطالعه‌ای که روی 14 مردِ مبتلا به جوش انجام شده بود، نشان داد که خوردن شکلات باعث وخیم‌تر شدن علائم می‌شود.

گَرمی می‌تواند علت جوش صورت باشد. پس از مصرف گرمی، بدن و پوست برخی از افراد سریع دچار تغییر می‌شود و جوش می‌زند.

مصرف غذاهای چرب، تاثیری در ایجاد جوش ندارد. اگرچه کار در یک منطقه چرب مانند آشپزخانه، باعث می‌شود چربی به پوست بچسبد و فولیکول‌های مو را مسدود کند.

جوش صورت به علت اصلاح صورت

جوش صورت به علت اصلاح صورت

برخی از محصولات اصلاح صورت مانند کرم‌ها، ژل‌ها و ژیلت‌ها باعث تحریک، تورم و التهاب پوست و بروز جوش صورت می‌شوند.

جوش صورت به علت بهداشت!

علت جوش صورت گاه ربطی به پوست کثیف ندارد. گاه شستن بیش از حد پوست یا تمیز کردن آن با صابون‌های سخت یا مواد شیمیایی، پوست را تحریک کرده و می‌تواند جوش را بدتر کند.

جوش صورت و سابقه خانوادگی

ژنتیک نیز در جوش زدن نقش دارد. اگر والدین هر دو، جوش داشته باشند، احتمالا فرزند آن‌ها نیز دچار این عارضه می‌شود.

عدم شست‌وشوی صورت بعد از ورزش

ورزش نه‌تنها برای بدن، بلکه برای ذهن نیز خوب است، اما اگر به محض اتمام ورزش، صورت شسته نشود، منجر به بروز جوش‌های باکتریایی روی پوست می‌شود.

جوش صورت به علت اصطکاک و فشار روی پوست

جوش صورت به علت اصطکاک و فشار روی پوست

این امر می‌تواند در مواردی مانند استفاده از تلفن، کلاه ایمنی، پوشیدن لباس‌هایی با یقه تنگ و حمل کوله‌پشتی ایجاد شود.

اثرات و پیامدهای جوش صورت

از مهم‌ترین پیامدهای این عارضه پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جوش صورت و خارش

خارش

جوش می‌تواند به‌دلایل مختلف شروع به خارش کند. رایج‌ترین علت خارش جوش صورت، اصطکاک و خشکی سلول‌های پوستی است که باعث بسته شدن منافذ می‌شود. وقتی پوست خشک می‌شود، طبیعی است که شروع به خارش کند.

سایر محرک‌هایی که باعث می‌شوند جوش همراه با خارش باشد عبارتند از:

  • آلرژی
  • واکنش پوست به مواد شیمیایی مانند بنزوئیل پراکسید
  • گرما (که می‌تواند خارش را تشدید کند)
  • نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش
  • تعرق

از جنبه مثبت، خارش می‌تواند نشانه‌ای از بهبود جوش باشد. هنگام بهبودی جوش، پوستِ قرمز باید با پوست جدید و سالم جایگزین شود. طی این فرآیند، بدن لایه‌برداری می‌کند، یا لایه‌های قدیمی پوست را می‌ریزد تا لایه‌های جدید را جایگزین کند. سلول‌های پوستی خشک، پوسته‌پوسته و مرده، بخشی از روند بهبودی هستند، اما می‌توانند باعث احساس خارش ناخوشایند شوند.

لکه‌های پوستی

اگر جوش‌ صورت به‌درستی درمان نشود، پس از مدتی خشک شده و لکه‌هایی قرمز یا قهوه‌ای بر جا می‌گذارد. در این حالت، بافت یکدست پوست از بین می‌رود و حالتی مانند زخم به‌وجود می‌آید. اگر فرد جوش‌هایش را دستکاری کند، لکه‌های تیره و قهوه‌ای زیادتر می‌شوند. گاه بدون دستکاری، لکه‌های قرمزی روی سطح پوست بر جای می‌ماند که دلیل ژنتیکی دارد.

پیشگیری از جوش صورت

پیشگیری جوش صورت

در جواب به این سوال که چکار کنیم، صورتمان جوش نزند، بهتر است موارد زیر رعایت شوند:

تمیز نگه داشتن صورت

چه صورت جوش بزند یا نه، باید روزانه دو بار صورت را شست تا ناخالصی‌ها، سلول‌های مرده و چربی اضافی از سطح پوست خارج شود.

مرطوب کردن پوست

بسیاری از محصولاتِ ضدجوش، حاوی موادی هستند که پوست را خشک می‌کنند، بنابراین همیشه باید از مرطوب‌کننده‌ای استفاده شود که کاهش خشکی و لایه‌برداری پوست را به‌دنبال داشته باشد.

          جوش صورت1 11

استفاده از محصولات بدون نسخه ضدجوش

محصولات ضدجوش، نیازی به نسخه ندارند. بیشتر آن‌ها دارای ترکیباتی مانند بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک هستند که باکتری‌ها را مهار کرده و پوست را خشک می‌کنند. به‌دلیل اینکه این محصولات ممکن است باعث خشک شدن یا لایه‌برداری پوست شوند، بهتر است با مقدار کم شروع شوند. پس از مدتی می‌توان میزان استفاده را تنظیم کرد.

توجه به محصولات مو

از رایحه‌ها، چربی‌ها، پودر یا ژل روی مو استفاده نشود. اگر آن‌ها روی صورت قرار بگیرند، می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و پوست را تحریک کنند.

دست نزدن به جوش

دست نزدن به جوش

از لمس صورت، گونه یا چانه با دست خودداری شود. دست زدن به جوش صورت، نه‎تنها باکتری را گسترش می‌دهد، بلکه پوستِ ملتهبِ صورت را نیز تحریک می‌کند.

 

قرار نگرفتن در معرض آفتاب

پرتوهای فرابنفش خورشید می‌توانند التهاب و قرمزی را افزایش دهند و باعث افزایش فشار خونِ بعد از التهاب شوند.

تغذیه پوست

بیشتر کارشناسان معتقدند، خوراکی‌هایی مانند شکلات باعث ایجاد جوش نمی‌شوند، اما منطقی است که از مصرف مواد غذایی چرب اجتناب شود و میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار بیشتری به رژیم غذایی افزوده شود.

عارضه جوش صورت به انگلیسی

جوش زدن به انگلیسی Pimple نامیده می‌شود و به التهاب‌های پوستی گفته می‌شود که بیشتر در صورت و در نقاط دیگری مانند پشت بدن، قفسه سینه و شانه‌ها ظاهر می‌شوند، زیرا در این مناطق از پوست، غدد چربی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد جوش به علل مختلف می‌شوند. جوش صورت یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند بسیار فرد را اذیت کند و باعث عدم اعتماد به نفس او شود.

سوالات متداول جوش صورت

سوالات متداول جوش صورت

جوش صورت در مردان بیشتر است یا زنان؟

در دوران نوجوانی، جوش در مردان بیشتر از زنان و در بزرگسالی، جوش زدنِ صورت زنان، بیشتر از مردان است.

چرا در دهه 30 جوش می‌زنیم؟

هورمون‌ها علت اصلی جوش زیاد صورت در 35 سالگی هستند. در اوایل دهه 30، رشد هورمون‌ها کند می‌شود، بنابراین افرادی که هرگز در نوجوانی خود آکنه را تجربه نکرده‌اند، می‌توانند این عارضه را در سن 30 سالگی را برای اولین‌بار تجربه کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر روش‌های درمانیِ خودمراقبتی، جوش‌ها را از بین نبرد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند. پزشک می‌تواند داروهای قوی تجویز کند. اگر جوش ماندگار یا شدید شد، ممکن است متخصص پوست روش‌های دیگری را امتحان کند.

علت جوش زدن صورت زنان در سنین مختلف چیست؟

علت جوش زدن صورت زنان در سنین مختلف چیست؟

جوش صورت زنان می‌تواند تا سال‌ها ادامه داشته باشد و شعله‌ور شدن آن، یک هفته قبل از قاعدگی است. این نوع جوش، در خانم‌هایی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، بدون درمان و به صورت خود به خود از بین می‌رود.

در افراد مسن، بروز ناگهانی جوش‌های زیاد و شدید، ممکن است علائم نوعی بیماری زمینه‌ای باشد که به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

مصرف لوازم آرایشی در خانم‌ها، علت دیگر بروز جوش در صورت است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، هشدار می‌دهد که برخی از لوسیون‌های جوش، پاک‌کننده‌ها و سایر محصولات پوستی، می‌توانند یک واکنش جدی ایجاد کنند. این نوع واکنش بسیار نادر است، بنابراین بیماران نباید آن را با قرمزی، سوزش یا خارش در جایی که داروها یا محصولات را استفاده کرده‌اند، اشتباه بگیرند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر و بعد از استفاده از محصولات پوستی، بیمار باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند:

  • ضعف
  • تنگی نفس
  • تورم در چشم‌ها، صورت، لب و زبان
  • احساس خفگی در گلو

علت جوش صورت در بارداری چیست؟

جوش زدن صورت در بارداری، بسیار شایع است. در حقیقت جوش صورت و بارداری رابطه تنگاتنگی با هم دارند و از هر دو زن، یکی از آن‌ها در دوران بارداری جوش می‌زند. در برخی موارد ممکن است جوش شدید باشد. علت جوشج صورت در سه ماهه اول بارداری، افزایش سطح هورمون است و رفته‌رفته پس از بازگشت سطح هورمون به حالت طبیعی، جوش فروکش می‌کند.

علت جوش صورت پسر ده ساله چیست؟

به‌دلیل تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ رخ می‌دهد، نوجوانان جوش می‌زنند. با رشد بدن، این هورمون‌ها، غدد چربی را تحریک می‌کنند تا سبوم بیشتری تولید کنند. وقتی سبوم زیاد می‌شود، منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش می‌شود.

علت جوش صورت بعد از زایمان چیست؟

علت جوش صورت بعد از زایمان چیست؟

جوش صورت بعد از زایمان، طبیعی است و علت آن، ترشح هورمون‌ها هستند. درست همان‌طور که بدن در دوران بارداری و بعد از آن تغییر می‌کند، پوست نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین ممکن است بدن برای اولین‌بار در دوران بارداری یا در هفته‌ها و ماه‌های نخستِ پس از زایمان، شکسته شود.

علت جوش صورت نوزاد چیست؟

جوش‌های صورت نوزادان، یک بیماری پوستی شایع و نسبتا موقتی است. جوش صورت نوزادانِ 4 ماهه، بیشتر است و تا زمانی که دو ساله شوند، می‌تواند دوام داشته باشد. هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا نوزادان جوش می‌زنند، اما برخی محققان معتقدند که این امر ناشی از ترشح هورمون‌های مادر یا خودِ نوزاد است.

بیشتر بخوانید

منبع
mayoclinichealthline
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید