پوست

درمان زگیل دست: روشها، مزایا، معایب و هزینه آن

بررسی انواع روش های درمان زگیل دست

دست‌ها و انگشتان از عضوهای حساس بدن در برابر عفونت‌ها هستند. انواع مختلفی از زگیل‌ در این مناطق ممکن است ایجاد شود. خبر خوب آنکه، این عارضه اغلب خود به خود بهبود پیدا می‌کند، اما در برخی موارد بهبود آن طول می‌کشد یا آزاردهنده است. به همین دلیل، بهتر است برای درمان زگیل دست، از روش‌های موثری که وجود دارد، استفاده شود.

این روش‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها تهاجمی و برخی دیگر کم‌تهاجم یا بدون‌تهاجم هستند. البته این نکته را باید در نظر گرفت که مهم نیست چگونه این عارضه برداشته می‌شود، زیرا زگیل‌ها ممکن است پس از برطرف شدن، مجددا ظاهر شوند. در این مقاله، درباره انواع روش‌های درمان زگیل دست صحبت کرده‌ایم.

 

روش‌های غیرجراحی درمان زگیل دست

در برخی موارد، بهبود زگیل‌، یک تا دو سال طول می‌کشد. از آنجایی که زگیل، نوعی ویروس قابل انتقال است، در این مدت احتمال دارد به سایر نقاط بدن نیز سرایت کند. البته روش‌های درمان همیشه موثر نیستند، چراکه ممکن است زگیل به عمق پوست نفوذ کرده یا ویروس HPV در بدن باقی مانده باشد. به همین دلیل، زگیل بهبود پیدا نمی‌کند و دوباره ایجاد می‌شود. اما می‌توان به کمک روش‌های درمان زگیل دست، علائم آن را بهبود بخشید. دانستن اینکه فرد به کدام نوع زگیل مبتلاست می‌تواند به درمان آن کمک کند.

 برای شناخت انواع این عارضه مقاله مربوط به آن را بخوانید.

 

 اسید سالیسیلیک

درمان زگیل دست با اسید سالیسیلیک

 

سالیسیلیک اسید یک لایه‌بردار قدرتمند است و با برداشتن لایه‌های سطحی روی زگیل دست، بر آن تأثیر می‌گذارد. محلول‌های حاوی سالیسیلیک اسید باید چند بار در هفته مورداستفاده قرار بگیرند. این محلول‌ها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ تهیه کرد. برخی از انواع این دارو، حاوی اسید لاکتیک نیز هستند.

تحقیقاتی روی تأثیر این دارو برای درمان زگیل دست انجام شد. در این نتایج، گروهی ۱۰۰ نفره از دارونماها و گروه ۱۰۰ نفره دیگری از محلول‌های حاوی این ماده استفاده کردند. در بین گروهی که از دارونماها استفاده کرده بودند، ۲۵ نفر از آن‌ها بهبود پیدا کردند، اما در بین افرادی که از اسید سالیسیلیک استفاده کرده بودند، ۳۹ نفر بهبود یافتند.

بعد از مصرف محلول‌های حاوی سالیسیلیک اسید، احتمالا بیماران سوزش خفیفی را احساس می‌کنند و رنگ پوست آن‌ها کمی تغییر می‌کند.

لایه‌برداری از روی زگیل ممکن است باعث خونریزی شود. در صورت ترشح یا خونریزی از زگیل دست، نباید آن را با پوست لمس کرد. بهتر است با استفاده از یک دستمال تمیز، روی زگیل به آرامی پاک شود.

 

سرمادرمانی برای زگیل دست

درمان زگیل دست با سرما درمانی

 

در این روش، پزشک روی زگیل، نیتروژن مایع می‌ریزد تا زگیل فریز شود. پزشک می‌تواند به روش‌های مختلف این ماده را روی پوست دست بریزد.

 به طور معمول، پزشک یک پنبه را در نیتروژن مایع فرو می‌کند و سپس آن را به مدت چند ثانیه روی زگیل قرار می‌دهد. این کار باید چند بار تکرار شود.

 تعداد جلسات مورد نیاز، به سطح و عمق زگیل بستگی دارد، اما بین هر دو جلسه حداقل یک هفته فاصله لازم است. همچنین نیتروژن را می‌توان به صورت اسپری روی زگیل پاشید.

 

عوارض سرمادرمانی

این روش درمان زگیل دست، کمی دردناک بوده و ممکن است دست تاول بزند. گاهی نیز ممکن است باعث ایجاد زخم شود، اما جای نگرانی نیست و زخم‌ها بهبود پیدا می‌کنند. بعد از مدتی حتی اثری از آن‌ها نیز باقی نخواهد ماند.

 این عوارض ممکن است برای افرادی که پوست‌های حساسی دارند، مشکلات بیشتری ایجاد کند. به همین دلیل لازم است پیش از اقدام برای سرمادرمانی با پزشک متخصص مشورت شود.

دو روش درمانی یعنی سرما و اسید سالیسیلیک، مهم‌ترین روش‌ها برای درمان زگیل دست به‌شمار می‌روند. روش‌های دیگر از نظر پزشکی اثبات نشده‌اند، اما می‌توانند در بهبود این عارضه تأثیر داشته باشند.

 

پمادها و محلول‌های ویژه برای درمان زگیل

پماد زگیل دست

 

علاوه بر سالیسیلیک اسید، می‌توان از مواد دیگری نیز برای درمان استفاده کرد. البته نمی‌توان گفت کدام دارو برای درمان زگیل بهتر عمل می‌کند، چراکه درمان زگیل دست در هر شخص به سیستم ایمنی بدن، سطح زگیل و سایر فاکتورها وابسته است.

  • فلوئوروراسیل (fluorouracil): این دارو از رشد سلول‌های زگیل پیشگیری می‌کند.
  • اسیکلوویر (acyclovir) و ایمی‌کیمود (imiquimod): این دو دارو ویروس پاپیلومای انسانی را از بین می‌برند.
  • روی

 

روش‌های تزریقی

برخی از داروها را می‌توان به زگیل نیز تزریق کرد. این موضوع ممکن است باعث بهبود سریع‌تر آن شود. فلوئوروراسیل، اینترفرون‌ها و آنتی‌ژن‌های خاص از جمله داروهای تزریقی به‌شمار می‌روند. اینترفرون‌ها برای تقویت سیستم ایمنی کاربرد دارند. آنتی‌ژن‌ها نیز عملکردی مانند واکسن‌ دارند که باعث ایجاد واکنش در سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

 

فتودینامیک درمانی

در این روش درمان زگیل دست، روی سطح زگیل ژل زده می‌شود. این ژل باید حدود سه ساعت روی سطح زگیل باقی بماند. این ژل‌ها، حاوی مواد شیمیایی خاصی است که با نور می‌‌توان آن‌ها را فعال کرد. بعد از آن، بافت زگیل از بین می‌رود. این مواد شیمیایی با استفاده از لیزر فعال می‌شوند.

 فتودینامیک درمانی، یک روش مشترک برای پیشگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی و سلول‌های بافت زگیل به‌شمار می‌رود.

 

درمان زگیل دست با جراحی

وجود برخی از زگیل‌ها روی انگشتان دست ممکن است به درمان حرفه‌ای‌تری نیاز داشته باشد. این نوع زگیل‌ها همیشه باید توسط پزشک معاینه شوند. اگر زگیل‌های زیادی روی دستان فرد باشد‌، ممکن است درمان آنها به جراحی نیاز داشته باشد.

 

لیزر

درمان زگیل دست با لیزر

 

درمان با لیزر به دو روش جراحی و غیرجراحی انجام می‌شود. در روش جراحی با لیزر، زگیل با استفاده از لیزر سوزانده می‌شود. در این روش، با استفاده از این لیزر و پرتوهای قدرتمند نور، بافت زگیل سوزانده و تخریب می‌شود. این کار معمولا در مطب پزشک یا کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود. این عمل با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

روش دیگری از لیزر نیز وجود دارد که بدون جراحی انجام می‌شود. در این روش با استفاده از پرتوهای لیزر، رگ‌های خونی واردشده به محل زگیل مسدود می‌شوند. با این کار، منبع تغذیه زگیل قطع می‌شود. هدف از انجام این روش، پیشگیری از تکثیر سلول‌های آلوده در سایر نقاط بدن است.

 لیزر بدون جراحی، عوارض کمتری نسبت به لیزر با جراحی دارد و معمولا زخم ایجاد نمی‌‌کند.

 

عوارض لیزردرمانی زگیل

 این روش جراحی باعث ایجاد زخم می‌شود. زخم‌ها ممکن است دردناک باشند، اما معمولا بعد از یک هفته بهبود پیدا می‌کنند. عوارض دیگر لیزر شامل موارد زیر هستند؛

  • درد، تورم، قرمزی یا سوختگی
  • وجود رگه‌های قرمز در اطراف زگیل
  • ترشح و خونریزی

 

جراحی مینور

جراحی مینور، آخرین روش پیشنهادی برای درمان زگیل دست به‌شمار می‌رود. در این روش، پزشک به‌طور مستقیم با استفاده از ابزار جراحی، زگیل را از پوست خارج می‌کند. در این روش، برشی روی سطح زگیل ایجاد می‌شود. ممکن است عارضه به‌طور کلی درمان شود، اما ویروس همچنان در بدن باقی مانده‌است و ممکن است دوباره زگیل ایجاد کند.

جراحی مینور سبک است و به صورت سرپایی انجام و با بخیه بسته می‌شود. عوارض جانبی آن نیز ممکن است شامل عفونت، خونریزی و… باشد.

 

هزینه درمان زگیل دست

روش‌های گوناگون، هزینه‌های متفاوتی دارند. برخی از روش‌ها ساده هستند و فرد تنها کافی است محلول‌های مربوط به آن‌ها را تهیه کند، اما برخی دیگر از روش‌ها مانند لیزر و جراحی، فرآیند پیچیده‌تری دارند. هزینه روش‌های درمان زگیل کف دست یا سایر قسمت‌های بدن با توجه به فاکتورهای زیر تعیین می‌شود؛

  • نوع روش
  • تعداد زگیل‌های روی دست
  • پزشک متخصص
  • مرکزی که در آن درمان زگیل روی انگشت دست یا سایر قسمت‌ها انجام می‌شود.
  • هزینه‌های جانبی مانند بی‌حسی، ویزیت پزشک و…

 

درمان زگیل دست در کودکان

نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به زگیل قرار دارند، چراکه هم در حال بازی، دستانشان در معرض آلودگی بیشتری قرار می‌گیرد و هم سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف‌تر است. البته در بسیاری از موارد این عارضه در آن‌ها خودبه‌خود از بین می‌رود.

می‌توان از روش‌های درمانی ساده‌تر مانند محلول‌ها، پمادها و… برای درمان این عارضه در کودکان استفاده کرد. پوست کودکان حساس است و باید حتما با مشورت پزشک متخصص، داروی مناسب مصرف شود.

سوالات متداول

روش‌های درمان زگیل دست برای چه افرادی مناسب است؟

به‌طور کلی، درمان زگیل برای افرادی ضروری است که زگیل‌ها‌ مدت زیادی روی دست آن‌ها باقی مانده است یا آن‌ها را آزار می‌دهد و در زندگی‌شان مشکل ایجاد کرده است. روش‌های درمان زگیل انگشتان دست و سایر قسمت‌های آن، منحصر به فرد است. با توجه به تشخیص پزشک و روشی که برای هر شخص کاربرد دارد، روش‌های متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته هنگام درمان باید توجه داشت که برخی روش‌ها، محدودیت‌هایی برای گروه‌های خاص دارند. به‌عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند از سرمادرمانی استفاده کنند، چراکه باعث آسیب رسیدن به اعصاب یا التهاب زخم‌های آن‌ها می‌شود. سرمادرمانی به افراد مبتلا به رینود نیز توصیه نمی‌شود.

نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید