اعصاب و روان

تاثیر استرس بر مدفوع

استرس و تاثیرات آن بر مدفوع

استرس می تواند بر دفعات و قوام حرکات روده تأثیر بگذارد. هنگامی که فرد استرس دارد، واکنش مبارزه یا فرار بدن او فعال می شود که می تواند منجر به تغییر در هضم و دفع شود. برخی افراد ممکن است به دلیل استرس دچار اسهال یا یبوست شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است افزایش یا کاهش تکرر ادرار را تجربه کنند. شاید باورش امکان پذیر نباشد که استرس حتی می‌تواند موجب درد عضلانی شود که این موضوع در مقاله روش های درمان بدن درد ناشی از استرس بررسی شده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر استرس بر مدفوع را بررسی کنیم.

یبوست و استرس

استرس می تواند منجر به یبوست شود، یعنی زمانی که فرد در دفع مدفوع مشکل دارد یا دفع مدفوع به ندرت انجام می شود. این می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش فعالیت بدنی، تغییر در رژیم غذایی، یا تغییر حرکت روده (حرکت ماهیچه های روده که به فشار دادن مدفوع از طریق سیستم گوارشی کمک می کند) باشد.

استرس و اسهال

استرس همچنین می تواند منجر به اسهال شود که با مدفوع مکرر، شل و آبکی مشخص می شود. این می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله تغییر در رژیم غذایی، تغییر حرکت روده، یا فعال شدن پاسخ “جنگ یا گریز” (یک پاسخ طبیعی به استرس که می تواند بر سیستم گوارشی تأثیر بگذارد) باشد.

استرس و سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

استرس می تواند علائم IBS را تشدید کند، یک اختلال گوارشی رایج که با درد شکم، نفخ، و تغییر در عادات روده (مانند یبوست یا اسهال) مشخص می شود. در حالی که علت دقیق IBS به طور کامل شناخته نشده است، اعتقاد بر این است که به ترکیبی از عوامل از جمله استرس، ژنتیک و رژیم غذایی مربوط می شود.

استرس و بیماری ریفلاکس معده (GERD)

استرس می تواند علائم GERD را بدتر کند، وضعیتی که در آن اسید معده به مری (لوله ای که دهان را به معده متصل می کند) باز می گردد. این می تواند باعث سوزش سر دل، درد قفسه سینه و سایر علائم شود. استرس می‌تواند تولید اسید معده را افزایش دهد و ماهیچه‌ای را که مری را از معده جدا می‌کند شل کند، که هر دو می‌توانند به ایجاد GERD کمک کنند.

 

جمع بندی:

در این مقاله تاثیر استرس بر گوارش بررسی گردید. روش‌های مختلفی برای درمان و بهبود استرس وجود دارد. از شما دعوت میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله برای رفع استرس و دلشوره چه بخوریم و مقاله بهترین دمنوش آرام‌ بخش شبانه را مطالعه نمایید.

منبع
healthline.com
نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید