پوست

درمان جوش صورت با طب سنتی خیراندیش+کردافشاری و..

فهرست محتوای مقاله

درمان جوش صورت با طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی علت جوش، به کارکرد کبد و اعضای داخلی بدن، یبوست، استرس و گاهی درگیری چند عضو داخلی بدن برمی‌گردد. گاهی نیز جوش صورت، بیماری به‌شمار نمی‌رود و مختص دوران خاصی از عمر و به اصطلاح نوجوانی و جوانی است که نباید آن­ها را سرکوب کرد. در ادامه این مقاله از زیباکلیک به ارائه روش‌هایی از دیدگاه بهترین متخصصان طب سنتی برای درمان جوش صورت با طب سنتی می‌پردازیم.

درمان جوش صورت با طب سنتی
درمان جوش صورت با طب سنتی

‌درمان جوش صورت با طب سنتی: خیراندیش

افزایش صفرا و دم در خون موجب افزایش آکنه و جوش می‌شود. آکنه دموی سرخ رنگ و آکنه صفرایی سرزرد است. درمان طب سنتی برای جوش صورت در این دو نوع جوش، کاهش گرما در خون است که گس مزه‌ها از جمله سرکه، آبلیمو، آب غوره، آب زرشک، توت فرنگی می‌تواند درمان‌کننده باشد. البته فرد باید به تدریج این موارد را استفاده کند که بدن دچار سردی بیش از حد نشود.

در درمان جوش صورت با طب سنتی که بسیار پر و زیاد ظاهر می‌شوند، به طول درمان بیشتری نیاز است و افراد برای درمان آن باید صبر بیشتری داشته باشند. درمان جوش باید ابتدا زمینه‌ای باشد و ممکن است که بیش از ۴ ماه نیاز به درمان داشته باشد و پس از آن باید به سراغ درمان موضعی رفت.

در درمان سنتی جوش صورت همچنین می‌توان از سکنجبین سرد که ترکیبی از دو واحد عسل، دو واحد عرق کاسنی و یک واحد سرکه است، استفاده کرد. یا استفاده از شربت زرشک نیز درمان‌کننده جوش است که البته باید به صورت ممتد استفاده شود تا خون رقیق شود. پس از این مرحله نیز می‌توان حجامت عام گرفت و در نهایت حجامت صورت انجام بگیرد.

درمان جوش صورت با طب سنتی
درمان جوش صورت با طب سنتی

درمان جوش صورت بعد از اصلاح با طب سنتی روازاده

دکتر روازاده بیان می‌کنند که بند انداختن باعث ایجاد درد در پوست و جذب خون به آن ناحیه می‌شود. اگر در خون فرد مواد زائد زیادی وجود داشته باشد این مواد در آن  نقطه جمع می‌شوند و به صورت جوش خود را نشان می­دهد. ایشان برای درمان جوش صورت بعد از اصلاح در طب سنتی راه حل‌های زیر را عنوان می‌کنند:

اول آن­که فرد باید بدن خود را از مواد زائد پاکسازی کند. پاکسازی می‌تواند با داروهای گیاهی، حجامت، فصد خون و زالو اندازی صورت بگیرد.

دوم آنکه فرد باید برای درمان سنتی جوش صورت از مصرف مواد کارخانه­‌ای و صنعتی پرهیز کند.

سوم مصرف روزانه یک لیوان خاکشیر با آب داغ و عسل و کیسه کشی در حمام گرم، هفته‌­ای یک بار است.

طرز تهیه خاکشیر با آب داغ و عسل برای درمان جوش صورت با طب سنتی به این صورت است که باید دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک لیوان آب­جوش مخلوط کرد و درب آن را گذاشت و بعد از ده دقیقه آن را نوشید. این نوشیدنی ضمن رفع یبوست، باعث روشن شدن پوست چهره فرد می­ شود.

درمان جوش صورت با طب سنتی: کرد افشاری

دکتر کرد افشاری برای درمان جوش صورت با طب سنتی استفاده از ماسک‌های زیر را موثر می‌دانند. روش تهیه این ماسک‌ها به این صورت است:

فرد باید برای درمان جوش صورت در طب سنتی روغن کره گاوی محلی را که مایل به ترشی است، با کمی عسل و کمی لیموترش و ترجیحا با کمی آرد تخم خربزه مخلوط کند و سپس روی پوست بگذارد. این ماسک خاصیت لایه برداری دارد و باعث از بین رفتن جوش صورت می‌شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب فرد باید این عمل را به مدت 2 هفته هر شب تکرار کند.

برای رسیدن به نتیجه بهتر پس از دوهفته باید ماسک را عوض و ماسک دیگری به این صورت تهیه کند.

30 گرم پودر باقلا، پودر بادام تلخ و پودر نخود و 15 گرم پودر کتیرا را با هم ترکیب کند و به آن کمی شیر اضافه کند. سپس ماسک را به صورت بزند. این ماسک را نیز هر شب و به مدت 2 هفته برای درمان جوش در طب سنتی می‌توان استفاده کرد.

ایشان همچنین مصرف برخی از دم نوش‌ها را برای درمان جوش صورت با طب سنتی مفید می‌دانند. یکی از این دم‌نوش‌‌ها عبارت است از: دمکرده آویشن، عناب، شاهتره و خاکشیر که فرد باید 5 تا 6 استکان از آن را در طول روز مصرف کند.

دکتر کرد افشاری خوردن رب انار، تمر هندی، آلو و آب زرشک را مفید می‌دانند. ایشان انجام فصد خون و زالو درمانی و حجامت را برای رفع جوش و جای جوش، مفید می‌دانند و بیان می‌کنند هرکدام از این روش‌ها با توجه به شرایط فرد و مزاج او باید تعیین شود.

درمان جوش صورت با طب سنتی: حسین معارفی

دکتر معارفی بیان می‌کنند که غلظت خون سوداوی، در تمام اندام‌ها سبب جوش بدن و جوش‌های صورت می‌شود. برای درمان جوش صورت با طب سنتی، می‌توان راهکارهای زیر را به کار بست:

– مصرف تمرهندی روزی فقط یک قاشق یا آش تمرهندی یا آش سماق به‌صورت نوبه‌ای به اندازه یک پیاله ماست‌خوری پیش از شروع غذا

– مصرف شربت سکنجبین ناشتا ۵ قاشق در یک لیوان تا ۴۰ روز

– مالیدن آرام روغن بنفشه با پایه زیتون روی صورت

– مصرف آش جو روزی یک پیاله ماست‌خوری یا آش گشنیژ

– اجتناب از خوردن تنقلات و موادی که سبب غلظت خون می‌شوند.

– مصرف اسفرزه یک‌سوم قاشق چایخوری فقط در یک لیوان آب سرد، روزی یکبار پس از صبحانه

– مصرف انار شیرین روزی یک لیوان طبیعی یا رب انار و خوردن تغذیه‌های سرد و تر متناسب با غلبه صفرا

– حجامت عام از پشت کتف

– پیاده‌روی روزانه برای درمان جوش صورت با طب سنتی  بسیار مفید است

– پرهیز از خوردن تخمه آفتابگردان

– پرهیز از مصرف فست‌فودها و سبزی شاهی

– درمان یبوست

درمان جوش صورت با طب سنتی حکیم تهرانی

حکم تهرانی بیان می‌کنند درمان جوش صورت در طب سنتی نیاز به صبر و حوصله دارد. ایشان راه حل‌های زیر را برای درمان این عارضه بیان می‌کنند:

خوردن لیموترش تازه

برای درمان جوش صورت در طب سنتی فرد باید هر روز یک عدد لیمو ترش را از وسط نصف کند و به همراه تمام وعده‌های غذایی و با فشردن و آب گرفتن داخل غذا میل کند. همچنین می‌تواند صورت را با آن ماساژ دهد به صورتی که هیچ فشاری به پوست وارد نکند. چند دقیقه بعد پوست را شستشو دهد.

مصرف زرشک سیاه یا زرشک آبگیری برای درمان جوش صورت با طب سنتی

حکیم تهرانی برای درمان جوش صورت با طب سنتی پیشنهاد می‌کنند که فرد ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم زرشک سیاه را که به رنگی تیره و متمایل به سیاه است پس از پاکسازی و شستشو با ۸ تا ۱۲ لیوان آب به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس و در یخچال نگهداری کند. سپس هر روز صبح یک لیوان و هر شب یک لیوان از آن را صاف کرده و میل کند.

سرگل بنفشه برای درمان قطعی جوش صورت با طب سنتی

حکیم تهرانی بیان می‌کنند سر بنفشه یکی از گیاهان دارویی با طبع سرد است که در درمان جوش صورت با طب سنتی مفید است. برای این منظور فرد باید ۲ قاشق سرگل بنفشه را هر شب با یک لیوان آب خیس کند. روز بعد آن را صاف کند و بخورد. می‌توان تفاله باقی مانده را نیز به صورت ماسک روی صورت گذاشت و پس از گذشت ۱۰ دقیقه پوست را با آب ولرم شست.

جوانه گندم و درمان قطعی جوش صورت با طب سنتی

حکیم تهرانی برای درمان جوش صورت با طب سنتی بر مصرف روزانه جوانه گندم تاکید می‌کنند. همچنین بیان می‌کنند می‌توان مقداری از پودر جوانه را به همراه مقداری شیر کم چرب به صورت ماسک روی صورت قرار داد و قبل از خشک شدن ماسک، پوست را شست.

درمان جوش صورت بعد از اصلاح در طب سنتی حکیم تهرانی

حکیم تهرانی برای درمان جوش صورت بعداز اصلاح در طب سنتی مصرف مقداری سفیداب نقره را به همراه عرق بید به صورت ماسک توصیه می‌کنند که فرد باید بعد از هر بار اصلاح آن را روی صورت ماساژ دهد و قبل از خشک شدن ماسک، پوست را بشوید.

درمان جوش صورت با طب سنتی دکتر یارقلی

دکتر علیرضا یار قلی، متخصص طب سنتی، بیان می‌کنند که فرد به هیچ وجه نباید جوش‌های صورت خود را فشار دهد زیرا علاوه بر ماندن جای آن در صورت ممکن است ترشحات زیر پوست پخش شود و به جای یک جوش چند جوش دیگر در همان ناحیه ایجاد شود.

دکتر یارقلی تاکید می‌کنند فرد باید در طول روز چندبار به شست­وشوی صورت خود بپردازد و از چرب شدن آن جلوگیری کند.

راه حل دیگر از نظر ایشان برای درمان جوش صورت با طب سنتی استفاده از اسپری گلاب و روغن مورد است. به این صورت که فرد باید نصف پیمانه روغن مورد را با نصف پیمانه گلاب مخلوط کند و روزی بین 7 تا 8 بار آن را بر روی صورت اسپری کند. گلاب و روغن مورد مقویات و قابض پوست هستند و باعث می‌شوند منافذ بسته و ترشح چربی کمتر شود.

درمان جوش سرسیاه صورت با طب سنتی: دکتر فاضله حیدریان مقدم

دکتر حیدریان مقدم، برای درمان جوش سرسیاه صورت در طب سنتی، که علت آن را تولید چربی بیش از حد در پوست، ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها)، استرس و… می‌دانند راه حل‌های زیر را عنوان می‌کنند.

ایشان بیان می‌کنند فرد می‌تواند با درست کردن یک تونر خانگی و شست­وشوی صورت با آن به درمان جوش سرسیاه بینی و دیگر نقاط پوست صورت بپردازد. روش تهیه این تونر به این صورت است که باید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری گلاب را در ۱۰۰ سی سی آب حل کرد و بعد از هر بار شست­وشو (فقط روی قسمتی که جوش­ها هستند) آن را اسپری کرد.

روش دیگر برای درمان جوش صورت با طب سنتی آن است که فرد دو قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر را با سه قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و یک قاشق چای­خوری روغن زیتون مخلوط کند و سپس آن را روی ناحیه تحت درمان قرار دهد و پس از 5 تا 7 دقیقه بشوید.

پوست خیار روش دیگر برای درمان جوش در طب سنتی است. فرد باید به مدت ۲۵ دقیقه پوست خیار را بر روی جوش‌ها قرار دهد. این کار نه تنها دانه‌های سرسیاه را می‌تواند پاک ‌کند، بلکه لکه‌های پوستی ناشی از آکنه را نیز التیام می‌بخشد.

درمان جوش سرسیاه در طب سنتی با ماسک‌های خانگی

دکتر حیدریان مقدم تهیه اسکراب خانگی یا لایه بردار موثر برای پاکسازی یا درمان جوش سرسیاه در طب سنتی را مفید می‌دانند. ایشان بیان می‌کنند ترکیب روغن نارگیل و شکر، ماسک بسیار خوبی را ایجاد می‌کند که برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست مفید است.

ماسک مفید دیگری که برای درمان جوش صورت با طب سنتی پیشنهاد می‌کنند ماسک عسل و آب پیاز است. برای تهیه این ماسک کافی است فرد مقداری عسل را روی حرارت بگذارد و در دمای پایین حدود ۱۰دقیقه آن را داغ کند. سپس آب یک پیاز را بگیرد و به عسل اضافه کند وحدود ۵ دقیقه این مخلوط را هم بزند. سپس آن را از روی حرارت بردارد و صبر کند تا مواد سرد شود.

پس از سرد شدن به اندازه یک لایه نازک از ماسک را به قسمتی از پوست خود که دارای جوش سرسیاه است بمالد. نیم‌ساعت صبر کند تا ماسک خشک شود. سپس با آب گرم صورت‌ خود را بشوید. از این ماسک‌ها می‌توان هفته‌ای دوبار و هربار به مدت ۱۵ دقیقه استفاده کرد. همچنین اگر علاقه مند هستید مقاله درمان خانگی جوش صورت را مطالعه نمایید.

درمان جوش صورت در احادیث و روایات

برخی احادیث به درمان جوش اشاره دارند. امام رضا(ع) در این باره می‌فرماید: (إذا أرَدتَ ألاّ یَظهَرَ فی بَدَنِکَ بَثرَةٌ ولا غَیرُها ، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِکَ )

درمان جوش بدن با طب سنتی دکتر خیراندیش

دکتر خیراندیش آگاهی از علت بروز جوش و نوع آن را مقدمه درمان جوش در طب سنتی می‌داند. ایشان خوردن خنکی‌جات، خوردن عرق کاسنی روزی یک لیوان، حجامت عام  بین دو تا سه مرحله یا حجامت موضعی نزدیک جوش را از جمله راهکارهای موثر برای درمان جوش بدن با طب سنتی می‌دانند. همچنین ایشان بیان می‌کند که در صورت بهبود نیافتن جوش می‌توان زالودرمانی انجام داد.

درمان جوش زیرپوستی دکتر خیراندیش

دکتر خیراندیش بیان می‌کنند که جوش زیرپوستی که بیشتر در خانم‌ها و زنان بروز می‌کند، بدین گونه است که زمانی که روی پوست لمس می‌شود، پوست زبر است. بدین صورت که نه جوش است و نه فرد پوست لطیفی دارد.

ایشان درمان جوش زیر پوستی در طب سنتی را خوردن سرکه انگبین و ماساژ پوست با سرکه به‌وسیله لیف در زمان استحمام می‌دانند و می‌گویند این عمل سبب صافی و لطافت پوست می‌‌شود. به صورت کلی مالیدن سرکه به بدن سبب باز شدن منافذ بدن و خروج سودا از بدن می‌شود.

درمان جوش‌های دموی از نظر دکتر خیراندیش

برای درمان جوش‌های دموی، كه جوش‌هایی قرمز رنگ و از گونه به پایین‌اند و گاهی شانه‌ها را هم دربرمی‌گیرند، دکتر خیراندیش حجامت عام بین دو تا سه مرحله را توصیه می‌کند. همچنین مصرف گس مزه‌ها مانند سركه انگبین با آب زرشك با نمك یا آب انار گس مزه را نیز برای درمان جوش و آکنه در طب سنتی مفید می‌دانند.

درمان آكنه سر زرد از نظر دکتر خیراندیش

دکتر خیر اندیش برای درمان آكنه سر زرد كه از گونه به بالاست، دو بار حجامت عام و مصرف سركه انگبین را توصیه می‌کند.

درمان آکنه سر سفید از نظر دکتر خیراندیش

برای درمان آكنه سرسفید بلغمی دکتر خیراندیش توصیه می‌کند که ابتدا فرد باید آکنه را تخلیه کند و سپس با عسل تا ۷۲ ساعت آن را بپوشاند. همچنین ناشتا و شبانگاه یك قاشق عسل میل کند.

درمان جوش بدن با طب سنتی روازاده

دکتر روازاده علت بعضی از جوش‌ها را مصرف مواد سردی و علت بعضی را مصرف مواد گرمی می‌دانند که البته معتقدند بیشتر جوش‌های بدن در اثر مصرف گرمی‌جات بروز می‌کنند. ایشان بهترین راه حل برای درمان این عارضه را تهوع و استفراغ می‌داند به این صورت که فرد باید یک غذای چرب مانند آبگوشت بخورد و پس از نیم ساعت با تحریک کردن گلو استفراغ کند تا تمام مواد ضایع از بدن او خارج شود. روش دیگر آنکه فرد باید زاج سفید را با نمک قاطی و کمی با آب مخلوط کند و آن را روی صورت خود که از قبل خیس کرده بمالد. بعد از 10 دقیقه آن را بشوید.

ایشان برای درمان جوش در طب سنتی توصیه‌های زیر را نیز پیشنهاد می‌کند:

۱- اصلاح کامل تغذیه و رعایت اصول تغذیه

۲- مصرف آب جوی طبی روزی دو بار هر بار یک استکان دو ساعت پس از وعده‌های صبحانه و شام.

۳- مصرف روانه ۱۵ عدد آلو بخارا

۴- مصرف یک دوره ۴۰ روزه شربت مصفای خون

۵- افراد با مزاج گرم و خشک، از ورزش های هیجانی پرهیز کنند، چراکه این امر سبب خشکی کبد می‌شود.

۶- یک دوره حجامت عام گرفتن

۷- پرهیز ار مصرف غذاهای فست‌فودی و رستورانی

۸- افراد صفراوی بیشتر میوه‌های طبع خنک مصرف کنند.

9_پرهیز از مصف آب کلردار

درمان جوش پوست سر در طب سنتی دکتر روازاده

برای درمان جوش پوست سر در طب سنتی دکتر روازاده بیان می‌کنند که می‌توان اقدام‌های زیر را انجام داد:

  • مصرف یک دوره غذاهای بسیار ساده مثل آش جو یا سوپ و میوه و سبزیجات
  • کاهش حرارت کبد با مصرف سکنجبین و کاسنی و شاهتره
  • انجام فصد خون یا حجامت یا زالودرمانی بسته به نوع شرایط شخص
  • مقدار مساوی آویشن و عناب (از هر کدام 20 گرم) را در چهار برابر آب جوشانیده تا یک‌چهارم آن باقی بماند و سپس آن را میل کرد.

درمان جوش کمر در طب سنتی دکتر روازاده

دکتر روازاده رو‌ش‌های زیر را برای درمان جوش‌ کمر و بازو در طب سنتی پیشنهاد می‌کنند:

خوردن شربت خاکشیر به این صورت که فرد دو قاشق خاکشیر را با یک قاشق تخم خرفه و گلاب ترکیب و با شکر قهوه‌ای (شکر سرخ یا همان شکراحمر) یا عسل شیرین کرده در ناشتا و طول روز(حداکثر 3 لیوان) بنوشد.

خوردن شربت ترکیبی عرق کاسنی با عرق شاهتره یک لیوان در روز

حمام با عرق‌های خنک به این صورت که عرق‌ها را مخلوط کرده و درطول روز چند نوبت به پوست بدن و جوش‌های کمر زده شود. عرق‌های خنک عبارتند از:
عرق بید، عرق کاسنی، عرق خرفه، عرق نیلوفر، عرق ختمی و عرق کرفس.

اضافه کردن کدو، بامیه و میوه‌های خنک کننده به رژیم غذایی و پرهیز مطلق از خوردن غذاهای گرم مزاج

حجامت کمر. این مورد برای زنان باردار ممنوع است.

پاشوره پاها پی­درپی با عرق بید

درمان جوش غرور با طب سنتی حسین معارفی

افراد جوان به دلیل فعالیت بیشتر کبد و تخلیه بیشتر رسوبات و مواد زائد کبدی و تغییرات هومونی، جوش‌های بیشتری به‌ویژه در صورت‌شان بروز می‌کند که به جوش غرور جوانی معروف است.

علت جوش، بیشتر به دلیل غلبه نامتناسب صفرا و سودا است و مصرف گرمی‌جات تشدیدکننده صفراست. برای درمان جوش هورمونی با طب سنتی می‌توان از خوراکی‌هایی همچون تمرهندی، زرشک، انار و رب آن و… همراه با مصلح آن­ها استفاده کرد.

درمان جوش بازو طب سنتی دکتر حسن اکبری

دکتر حسن اکبری، متخصص طب سنتی یکی از علت­های جوش‌های بدن را یک نوع عامل میکروبی به نام پروپیونی باکتر می‌دانند که در ریشه مو زندگی و از چربی آن تغذیه می‌کند. ایشان معتقدند هر عاملی که سبب تغذیه بیشتر و ایجاد رطوبت در آن ناحیه شود، موجب جوش می‌شود. ایشان از دیگر عوامل ایجاد جوش در بازو، صورت و… را مشکلات هورمونی، ژنتیک، یبوست، اختلالات قاعدگی، خشکی پوست، ترشح بیش از حد غدد چربی و… می‌دانند.

ایشان برای درمان سنتی جوش دو راهکار را پیشنهاد می‌دهند. در مرحله اول می‌گویند فرد باید با اصلاح تغذیه رطوبت‌های اضافی بدن را بگیرد و بعد به تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازد تا بتواند این میکروب را از بین ببرد.

خوردن خرما مفید است، هرچند در ابتدا ممکن است فرد با خوردن خرما و بسیاری از گرمی‌ها در کوتاه مدت به علت عوامل تحریک موضعی جوش‌ بزند ولی در دراز مدت با تقویت سلول‌های سیستم ایمنی و تنظیم آن­ها، جلوی رشد میکروب پروپیونی باکتر را می‌گیرد.

همراه با اصلاح تغذیه فرد باید محلولی شامل روغن زیتون، عسل و چند قطره آبلیموی تازه را درست کند و هرشب لایه نازکی از آن را با پنبه به جوش‌های بازو بزند. البته می‌توان آن را به نواحی دیگر بدن یا قسمت‌هایی  از بدن که مستعد جوش هستند نیز بزند. این محلول می‌تواند با ترکیب دیگری که شامل روغن زیتون، عسل، زعفران و سرکه محلی انگور است هم تهیه و به همین روش استفاده شود.

روش دیگری که ایشان توصیه می‌کنند انجام حجامت است. دکتر اکبری بیان می‌کنند حجامت می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوی بروز جوش بازو را بگیرد.

درمان جوش جوانی در طب سنتی دکتر ضیایی

برای درمان جوش جوانی در طب سنتی حکیم ضیایی تجویز می‌کنند که باید فرد مناطقی را که جوش بروز کرده است با پنبه آغشته به محلول سرکه سیب بمالد و این عمل را دو نوبت در روز تکرار کند. سپس اجازه دهد تا پوست در مجاورت هوا خشک شود. سپس باید صورت خود را با صابون گل ختمی بشوید و با دستمال نخی خشک کند.

از سوی دیگر نباید فرد ادرار یا منی خود را نگه دارد. همچنین از اسانس‌های شیمیایی و مصرف غذاهای چرب و شیرین و کافئین‌دار باید خودداری کند.

یکی از داروهایی که در درمان جوش جوانی در طب سنتی موثر است، استفاده از داروی ترکیبی است. این داروی ترکیبی به این صورت به‌دست می‌آید که۵۰ گرم پودر سیاهدانه را به صورت خوب آسیاب و نرم کرده و با ۵۰ گرم روغن کنجد خالص و یک عاشق غذاخوری آرد گندم – بهتر آن است که آرد گندم سبوس‌دار باشد – مخلوط کرده که یک ترکیب روغنی پماد مانند حاصل می‌شود. این ترکیب را می‌توان صبح و شب روی جوش‌ها مالید. پس از یک ساعت باید این محلول مالیده‌شده را با آب گرم و یک صابون گیاهی گل ختمی شست‌وشو داد.

درمان جوش آیت‌الله تبریزیان در طب اسلامی

برای درمان جوش بدن به‌ویژه در جوش دست‌ها، می‌توان از داروی صاف‌کننده خون استفاده کرد. این دارو تا زمانی که این مشکل برطرف شود باید مورد استفاده قرار گیرد. اگر افراد این دارو را در اختیار ندارند، می‌توانند از صاف‌کننده‌های خون مانند کاسنی، انار و عناب، زرشک کوهی، کاهو و تخم کاهو  استفاده کنند. همچنین می‌توانند از خرفه استفاده کرد، اگر خرفه تر باشد خود آن را به محل جوش بمالند و اگر خشک باشد، آن را در آب حل کنند و سپس به محل جوش بمالند. علاوه بر این­ها می‌توانند از داروی قرص خون نیز برای جلوگیری از زخم استفاده کنند.

 

مطالعه بیشتر

نمایش بیشتر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

ویزیت رایگان

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید